Basisti ja yhtyeenjohtaja Joonas Tuurin kvartetti käynnisti Suomen Jazzliiton järjestämän kiertueen Jyväskylän Siltasalissa. Kvartetti soittaa maestro Tuurin säveltämää mainstreamia, sangen vapaasti muotoutuvassa tyylilajissa. Tuuri ja JTQ edustavat nykyjazzin intensiivistä ja melodioille rakentavaa voimayksikköä. Kvartetti on rohkeasti noudattanut omaa tyylisuuntaansa, esikoislevy Dimensions julkaistiin viime keväänä Eclipse Musicin kautta ja se on saanut innostuneen vastaanoton.
2017 perustettu JTQ koostuu etevistä nuorista muusikoista; Ilmari Rönkä (puhaltimet), Anssi Tirkkonen (rummut) ja Artturi Rönkä (piano). Ja tietysti Joonas Tuuri itse; säveltäjä, orkesterinjohtaja, kontrabasso ja bassokitara – rento ja tärkeilemätön muusikko, joka osaa kommunikoida yleisönsä kanssa.
Nuorten uskalikkojen kokeiluissa on koko 2000-luvun ajan tehty paljon eksperimenttejä vaihtelevin kokoonpanoin ja soitinyhdistelmin. Monivivahteinen ensembletyöskentely on rikastanut soittokokemusta, kuten Olli Soikkeli Quartet, Vesa Aaltonen Prog Band, Elena Mindru Finnection ja Selma Juudit Alessandra – osaamista ei siis käy epäileminen.
Siis sangen perinteiseen kvartettiasetelmaan (piano, rummut, basso, saksofoni/huilu) nojaava sommittelu. JTQ on perinnäistapainen myös siltä osin, että musiikki on hyvin sävelmällistä ja miellyttävän aistikasta. Enimmäkseen keskirekisterissä liikkuvat melodiat ovat elegantilla tavalla kauniita.
Tuimien uudistajien konsertteihin tullessaan kuulijalla on nykyisin usein tunne, että nyt tultiinkin skaalaharjoituksiin, kun esitysten johtoaiheita on lähes mahdoton hahmottaa (kiusallisen usein on kysyttävä, josko sellaisia onkaan). Nyt ei ollut sellainen ilta, ja bändin tematiikasta on helppo vakuuttua kvartetin erinomaista debyyttilevyä kuunnellen.
Tuurin & Tirkkosen tempon ylläpito toimi hienosti – ehkä rytmisuhteita voisi kuitenkin vielä jollain tavoin elävöittää, riskinoton uhallakin. Ilmari ja Artturi Röngän tenhoavaan ja sulavalinjaiseen musisointiin en ole aiemmin tässä määrin päässyt paneutumaan ja kuunteluelämys ylitti kaikki odotukset.
Eurooppalaisia inspiraatioita
Nimisävelmän lisäksi Abyss, She didn’t know ja November olivat levyn mainiota konserttiantia. Viimeksi mainitun striimattu versio on Spotifyssa saavuttanut jo yli kahden miljoonan kuuntelukerran rajan, mikä on rohkaiseva uutinen koko suomalaista jazzia ajatellen.
Nimikkeistössä on myös portugalin kielellä nimettyjä kappaleita, mikä inspiraationa oli varmaan osuva, mutta musiikin yhteys maahan jäi arvoitukseksi. Komparaation vuoksi muistettakoon vaikkapa Chick Corean My Spanish Heart tai La Fiesta/Return to Forever, joissa jazzin ilmekieli sulautuu maantieteelliseen kohteeseensa – eikä silloin kukaan puhunut vielä etnologiasta yhtään mitään.
Narrow Passage sisältää pitkän kehittelyjakson, jossa piano aivan kuin juuttuu yhteen ääneen. Konserttiolosuhteissa tällainen toimii suggestiivisena efektinä kuin mieletön, jos kohta levykuuntelijalle se ei ole aivan yhtä innostavaa.
Tuurilla on viehättäviä ideoita ja hän yhdistelee elementtejä näppärästi. Kontrabasson lisäksi hän soitti osan kappaleista sähkökitaralla. Muutos ei ollut hassumpi ja soveltui itse asiassa funky-tyyliin paremminkin, joskin soundi oli tyylilajiin nähden hiukan pyöreä ja soittotyylikin olisi hyötynyt hieman aggressiivisemmasta attackista, kuten slap-tekniikasta. Mutta oikein hyvä näinkin!
Konserttipaikka, musiikkikampuksen uusittu Siltasali, oli mitä mainioin paikka bändin musisoinnille. Uudistunut sali vaihtoi vain paikkaa kadun toiselle puolelle, mutta mukaan tuli paljon uuttakin; akustiikka on parempi ja konserttimiljöö on huomattavan viihtyisä. Nuoret opiskelijat pyörittävät tottuneesti salilla myös tarjoilua.
* * *
Kvartetin kiertue päättyy 20.5. Tallinnan Philly Joe’s klubille. Hieno juttu, että Viro on nykyisin aktiivisesti suomalaisbändien keikkalistoilla, jos kohta muihinkin kaupunkeihin kannattaisi pyrkiä. Sellaista yritettiin takavuosina, mutta en oikein tiedä, miten hanke jäi jotenkin puoliväliin. Kuitenkin kansainvälinen Jazzkaar-festivaali on järjestetty useassa kaupungissa eri puolilla Viroa; mainittujen lisäksi Haapsalu, Viljandi, Rakvere ja Pärnu – eli sinne mukaan vaan, mainio JTQ-kvartettikin!
Siltasali, Jyväskylä, 10.5.23: Joonas Tuuri Quartet. Joonas Tuuri – kontrabasso ja sähkökitara, Ilmari Rönkä –saksofoni ja huilu, Artturi Rönkä – piano, Anssi Tirkkonen – rummut
ke 10.5. klo 19.00 Jyväskylä, Siltasali
to 11.5. klo 19.00 Oulu, RioLive
pe 12.5. klo 19.00 Petäjävesi, Auditorio Miilu
ti 16.5. klo 19.00 Joensuu, Pakkahuone
ke 17.5. klo 19.00, Savonlinna, Kulttuurikellari
pe 19.5. klo 19.00 Espoo, keikkapaikka TBA
la 20.5. klo 20.00 Tallinna, Philly Joe’s