The Grand Tour
Mute Artists Ltd
Land Observations – The Grand Tour on aika erikoinen kokonaisuus musiikkia sekä ”maiden ja mantujen maisemallista havainnointia”, matkantekoa sekä kuvausta matkan aikana syntyneistä mielikuvista, maisemista, mieleenpainuvia ajatuksia ja visioita ympäristöstä. Yhtyeen nimi antaa tavallaan vastauksen siihen, mistä on kyse, mutta miten yhtyeen musiikki, The Grand Tour, on syntynyt jää ensi alkuun hämäräksi. Onko kyse pelkästä konemusiikista vai onko mukana myös oikeita soittimia.
Konemusiikki tulee ensimmäiseksi mieleen. Sitä ajatusta vahvistaa vielä, kun käy selville, että musiikin takana on yksi muusikko-artisti Lontoosta, James Brooks. Viime vuonna ilmestynyt The Grand Tour seuraa Brooksin vuonna 2012 ilmestynyttä ensilevyä Roman Roads IV-XI, mikä on musiikillinen matkakuvaus pitkin entisen Rooman Valtakunnan historiallisia teitä kuvaillen samalla niiden näkymiä.
The Grand Tour on myös musiikin avulla tehtävä matkakuvaus. Siinä tehdään samalla tavalla mielikuvamatkaa. Tällä kertaa Brooks seuraa autenttisia historiallisia maisemia Lontoosta Kentin maaseudun läpi Old Dover Roadia ajellen Englannin Kanaalin rannalle, On Leaving The Kingdom For The Well-Tempered Continent, siirtymistä sieltä Pohjois-Ranskaan, Flatlands And The Flemish Roads, edelleen nousten Sveitsin Alppien, From The Heights Of The Simplon Pass, kautta Nizzaan. Sieltä matka jatkuu Italian puolelle Torinoon Nice To Turin ja tyylikkäästi kauniiden vuoristossa polveilevien teiden kautta Wieniin, Ode To Viennese Streets. Sieltä matkan suunta käännetään etelään, kohti Venetsiaa, The Brenner Pass, Firenzen kautta jatketaan edelleen etelään aina Roomaan asti, Walking The Warm Colonnades, kunnes palataan ylöspäin Via Flaminia pitkin Ravennaan, Return To Ravenna, mikä on merkittävän klassisen kulttuurin kehto ja oli aikoinaan yksi Rooman Valtakunnan mahtikaupungeista.
Tämän matkan James Brooks on kuvannut myös taiteellisesti julkaisemalla sarjan piirrettyjä postikortteja, joita hyödynnetään monissa turisti- ja lomapostikorteissa.
Brooks on äänittänyt koko albumin Baijerin Alppien rinteellä vain yhdellä 6-kielisellä sähkökitaralla käyttäen apuna klassisia analogisia studiovälineitä ja vahvistimia. Näin hän on pyrkinyt hyödyntämään soittimen kaikki mahdolliset äänenvärien rytmilliset ja melodiset ominaisuudet. Näin hän onkin onnistunut aikaansaamaan kaukaisuudesta kumpuavan avaruudellisen äänimaiseman, mikä heijastaa sillä hetkellä ympärillä ollutta idyllistä maalaisympäristöä. Levy edustaa jonkinasteista tehollista minimalismia, mikä hehkuttaa lämpimiä mielikuvia ympäröivään ilmapiiriin.
Toisaalta kappaleet tuntuvat toistavan toisiaan ja ääni pysyy aika monotonisen samanlaisena kautta linjan ilman suuria rytmin ja sävellajien muutoksia, mikä tekee kuuntelemisen jotensakin yksitoikkoiseksi. Musiikki sinänsä on kaunista ja sen pehmeys lepuuttaa hermoja ja rentouttaa koko kehoa. Taustamusiikkina se toimii vallan mainiosti vieden ajatukset arkisista askareista jonnekin muualle, kaukaisuuteen.
Historian näkökulmasta katsottuna Brooksin tarkoitus on ollut edistää samalla kulttuurimatkailua ja eurooppalaisten taideaarteiden, musiikin, arkkitehtuurin ja maantieteellisen tiedon levittämistä. (JKi)
James Brooks: sähkökitara
Äänitys: Bayerin Alpeilla. Julkaistu: 28.7.2014.
1. On Leaving The Kingdom For The Well-Tempered Continent 4.59
2. Flatlands And The Flemish Roads 5.45
3. From The Heights Of The Simplon Pass 4.46
4. Nice To Turin 4.40
5. Ode To Viennese Streets 5.16
6. The Brenner Pass 4.45
7. Walking The Warm Colonnades 4.30
8. Return To Ravenna 5.52
Kaikki kappaleet ovat James Brooksin kirjoittamia