Marzi Nyman on viime aikoina kunnostautunut paitsi etevänä muusikkona myös monipuolisena ja tuotteliaana säveltäjänä, jonka teoksia ovat esittäneet hyvinkin erilaiset kokoonpanot sinfoniaorkesterista lähtien. Marzin tuoreita sävellyksiä kuultiin torstai-iltana Sellosalissa. Toteuttajana oli Espoo Big Band, jolle hän oli kirjoittanut seitsemän uutta kappaletta.
Vaikka Marzi kutsui teoksiaan espoolaisuudelle omistetuksi sarjaksi, kyseessä ei silti ollut yhtenäinen sarjamuotoinen teos, vaan pikemminkin satsi mainiolle orkesterille ja sen solisteille räätälöityjä kappaleita.
Marzin uudet kappaleet ovat hyvä osoitus hänen osaavuudestaan ison kokoonpanon mahdollisuuksien hallinnasta. Hän ei juuri harrasta big band-musiikin perinteistä täysien sektioiden vuoropuhelua, vaan käyttää sovituksissaan epätavallisia ratkaisuja. Esimerkki tällaisesta oli yhdessä kappaleessa bassopasuunan ja bassorummun tummasävyisesti etenevä kulku.
Uusissa kappaleissa oli ilmeisen kinkkisiä kohtia, mutta orkesteri selvitti ne suvereenisti. Hauskan lisämausteen akustiseen musiikkiin toivat muutamissa kappaleissa olleet sähköiset efektit, joista pääasiassa vastasi kitaristi Jarmo Saari runsaalla laitearsenaalillaan.
EBB:ssä on yllinkyllin solistivoimaa. Siitä vakuuttivat esimerkiksi avajaiskappaleessa takuuvarmaa tenorismia tarjonnut Manuel Dunkel ja toisen kappaleen Lenni-Kalle Taipale, joka muistutti olevansa edelleen tiukka jazzpianisti. Samoin konsertissa kunnostautui suomalaisten strato-trumpetistien ykkönen Jukka Eskola ja barskalla möyrinyt Mikko Innanen.
Marzi ei olisi Marzi, jos hänen musiikissaan ei olisi yllätyksiä ja huumoria. Yllätyspuolelle on laskettava orkesterin lead-altistin Ari Jokelaisen kantaattisävyinen laulunumero, jossa hyvin altollakin sooloillut Ari osoittautui upeaääniseksi laulajaksi, joka tuon kuuleman perusteella pystyisi päihittämään useimmat suomalaiset päätoimisetkin laulajat.
Huumoria tuli esiin monessakin kappaleessa, esimerkiksi sweet-sävyisten 30-luvun orkesterien ilmaisua parodisoivassa kappaleessa, jossa sekä Jokelainen että hänen altistikollegansa Pope Puolitaival herkistelivät sydämensä kyllyydestä.
Varsinainen huumoripläjäys oli loppupuolella kuullussa teemaltaan hauskasti särmikkässä bluesissa. Siinä oli paitsi pasunisti Jay Kortehiston hulvaton soolo myös sketsiosuus, jossa soittajat pelleilivät keskenään, kunnes työt kutsuivat kappaleen saattamiseksi päätökseen.
April Jazz 26.4. Sellosalissa. Espoo Big Band johtajana Marzi Nyman. Solisteina Manuel Dunkel, tenorisaksofoni, Lenni Kalle Taiple, piano, Jukka Eskola, trumpetti, Pope Puolitaival, alttosaksofoni, Ari Jokelainen, alttosaksofoni ja laulu, Miko Innnanen, baritonisaksofoni, Jarmo Saari, kitara, Jay Kortehisto, pasuuna.