Vuonna 1949 alkoi Lauantain toivotuissakin soida Harry Warrenin säveltämä September in the rain George Shearing Quintetin esittämänä.
Kvintetin tyyli rakentui pianon, sähkökitaran ja vibrafonin unisono-väriin ja pianisti George Shearingin “blokkisointujen” (block chords tai locked-hands) taitavaan käyttöön. Rumpali Denzil Bestin mainio vispilätyöskentely täydensi muodikasta, “coolia” West Coast-sointia. – “Blocked chords”-tekniikan keksijänä pidetään Lionel Hamptonin 1930-luvun lopun orkesterin sovittajaa ja pianistia Milt Buckneria.
Sir George Shearing (1909-2011) oli syntymästä saakka sokea. Hän oli lontoolaisen työläisperheen poika, joka kuoli varakkaana ja arvostettuna taiteilijana Manhattanin kodissaan New Yorkissa. Shearing oli ihmelapsi.
Vammastaan huolimatta hän opiskeli pianonsoittoa aivan lapsesta ja sai näyttää taitojaan jo nuorena viihdyttämällä asiakkaita eräässä Lontoon pubissa vaatimattomalla palkalla.
Kuuntelijana oli kerran yhdysvaltalainen, brittisyntyinen jazzvaikuttaja ja monitoimimies Leonard Feather. Hän totesi pojan lahjakkuuden ja tiesi tämän päässeen esiintymään Lontoossa ranskalaisviulisti Stephane Grappelin ja myöhemmin Ted Heathin ja Bert Ambrosen orkesterien kanssa. Feather suostutteli Shearingin muuttamaan Yhdysvaltoihin, mikä tapahtuikin 1947.
Featherin avulla Shearing perusti 1949 bebop-vaikutteisen kvintetin, ja jo samana vuonna se levytti huippumenestykseen yltäneen “September in the rain”-ikivihreän. Vuosien mittaan Shearingin tyyli kaupallistui, ja kvintetin ohella levytyksissä saattoi olla myös jousisto ja muitakin rytmisoittimia.
George Shearing teki kolmisen sataa sävellystä, joista tunnetuin on Lullaby of Birdland (1952). Siitä tuli myös nimi pianistin kirjoittamalle omaelämäkerralle. Ansioistaan Shearing sai Westminster Collegen (Salt Lake City) kunniatohtorin arvon 1975.
Kuningatar Elisabeth II aateloi hänet 2007. Viimeisinä vuosinaan pianisti esiintyi mm. eri sinfoniaorkestereiden solistina ja soitti duona konsertteja konrabasistin kanssa. Hän oli myös säestäjä mm. laulajille Sarah Vaughan, Nat Cole ja Mel Tormé. Olipa hän tarvittaessa pianistina Count Basien orkesterissa johtajan sairastellessa.
Alkuperäisen Shearingin yhtyeen kitaristi oli Chuck Wayne ja vibrafonisti Margie (Marjorie) Hyams.
Vibrafonin suosio suomalaistenkin yhtyeiden soittimena kasvoi nopeasti 1950-luvulla. Mustasaaren Sulvan kylässä veljekset Kvist perustivat jopa verstaan, jossa rakennettiin Combo-merkkisiä vibrafoneja. Soitossa käytetyt nuijat teki puolestaan heidän tuttavansa, sukunimeltään Betlehem. – “Lullaby of Birdland” tuli meillä tunnetuksi 1950-luvulla Olavi Virran ja Wiola Talvikin laulamina.