• Yhteystiedot
19.08.2022 11:54
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Ulkomaat Ulkomaat

Bebop Is The Future

Eila Kaarresalo-Kasari ja Heikki Kasari
9.3.2012
Ulkomaat
A A

Kuvat: JALC

Tom Harrell (Photo: Frank Stewart)

Jo ensimmäiset tahdit antoivat ymmärtää, millaista menoa oli luvassa. Panimme heti merkille erinomaisen kompin. Sen tukevuus ei rajoittunut vain herrojen Drummond ja Blake jykevään ulkonäköön vaan täyteläinen poljento myös lähti svengaamaan ensi sekunneista. Parin yhteistyö vaikutti helpolta. He veivät rytmiä eteenpäin saumattomasti kuin paita ja peppu! Joukkoon sopi myös notkea pianisti Patton. Solistit tulisivat siis olemaan hyvissä käsissä. Kohta altisti McPherson ja trumpetisti Harrell pääsisivät vauhtiin.

Vanha tuttu What Is This Thing Called Love polkaistiin käyntiin nopealla tempolla. Lämmittelyjä ei tarvittu. McPherson väläytti sujuvaa instrumentin hallintataitoaan. Mieleemme tuli kriitikko Stanley Crouchin arvio soittajasta New York Timesissa: “He is a singular voice, who has never sacrificed the fluidity of his melody making, and is held in high esteem by musicians both long seasoned and young.” Myös vuoropuhelusta  saksofonin ja flyygelitorven välillä syntyi erityisen nautittavaa kuultavaa, olivathan taitajat asialla.

Seuraavana esitetyn balladin nimi jäi meille arvoitukseksi. Olimme kuulevinamme sen nimeksi A Tear to A Smile, mutta juuri tuolla nimellä Ron Ayers julkaisi levynsä v. 1975. Ehkä nimi olikin A Tear and A Smile? Joka tapauksessa Tom Harrell sai soolollaan pitkät ja raivoisat aplodit. Me kaikki luulimme, että kappale päättyi siihen. Teemaan palaamiseksi McPhersonin oli pakko kuuluttaa “ettei biisi lopu ennen kuin se on todella loppunut” ja näin lopputeemakin saatiin soitettua.

Jatkossa kuultiin vuoroon McPhersonin ja Harrellin omia sävellyksiä, mutta loppuhuipentumina olivat tunnetut Darn That Dream ja Anthropology. Harrellin soittaman balladin flyygelitorvisoolo oli melodiselta kehitykseltään huima ja kun tämä sai taas suuret suosionosoitukset, spiikkasi McPherson: “Jos tietokone pystyisi kääntämään soolon sellaiselle kielelle, jota kaikki ymmärtäisivät, kaikki tajuaisivat, että soolo oli harvinaisen hyvä.”

Harrell käytti myös paljon lainauksia (quotations) tutuista standardeista. (Toinen lainauksien mestari tulee mieleen nimittäin Sonny Stitt.) Eikö olekin harmillista, että vaikka tunnistaisimme lainauksen, emme kykene palauttamaan välittömästi mieleen ko. kappaleen nimeä?

Charles McPherson (Photo: Frank Stewart)Anthropology soitettiin mistään tinkimättä aivan Charlie Parkerin huippunopealla alkuperäistempolla. Hyvät muusikot saivat soiton kuulostamaan helpolta läkähdyttävästä menosta huolimatta. Nyt myös Pattonin loistava tekniikka pääsi esiin. Tässä Harrell pani flyygelitorven nurkkaan ja tempaisi monen jo pitkään odottaman trumpetin esille. Altistin ja trumpetistin kilpalaulanta olisi taatusti saanut itse Väinämöisenkin vajoamaan suohon.

Meidän on vielä erikseen mainittava herra Blaken poikkeavan korkeatasoinen rumputyöskentely. Kaveri oli asettanut symbaalinsa aivan rumpujen tasolle, jolloin välimatka eri lyöntikohteiden välillä oli lyhyt. Niinpä soitto näytti vähäeleiseltä, muttei suinkaan kuulostanut siltä, päinvastoin.

McPherson on minulle tuttu aikaisemmilta keikoiltaan Village Vanguardissa; v. 1964 Charlie Mingusin bändissä ja 1980-luvun lopulla oman orkesterinsa kanssa. Muistan ihastuneeni erityisesti McPhersonin nopeisiin ja notkeisiin sooloihin. Minun täytyy todeta, ettei hänen tahtinsa ole vanhemmiten lainkaan hiljentynyt ja nyt lisämausteeksi on tullut varsin moderneja ja futuristisia sävyjä. ( Eilan kommentti.)

Vaikka McPhersonin näkyvyys Euroopassa on jäänyt vähäiseksi, aktiiviura USA:ssa on ollut keskeytyksetön. Omalla nimellä julkaistuja äänitteitä on kertynyt toistakymmentä (ks.www.CharlesMcPherson.com) ja rivimiehenä eri kokoonpanoissa tehtyjä moninkertainen määrä. Yhteistyölistalta löytyvät mm. Barry Harris, Art Farmer, Kenny Drew ja Toshiko Akiyoshi. Mies pulpahti maailmanlaajuiseen julkisuuteen soittaessaan ääniraidat Clint Eastwoodin elokuvaan Bird, koska pääosaa esittänyt Forest Whitaker ei ehtinyt opetella foninsoittoa. (Omasta kokemuksestani voin sanoa, että monilta siihen voi kulua kymmeniä vuosia ja lopulta matka Parkeriin tuntuu enemmänkin lisääntyvän kuin hupenevan. Heikin kommentti.)

Useaan otteeseen Down Beatin parhaaksi trumpetistiksi valitsemaTom Harrell tuli esiin 1960-luvulla soittaessaan Stan Kentonin Big Bandissa. Skitsofreniastaan huolimatta hän on menestynyt sekä soittajana että säveltäjänä. Hänen julkaistussa albumiluettelossaan on 260 äänitettä. Matkan varrelle mahtuvat Woody Herman, George Russell ja Mel Lewis Orchestra, mutta solistin ura alkoi vasta pienempien kokoonpanojen myötä mm. Phil Woodsin, Bob Bergin, Joe Lovanon ja Charlie Hadenin kanssa. 1980-luvun lopulta alkaen hän on johtanut omalla nimellään esiintyvää kokoonpanoa. Nykyisin hänet tunnetaan myös erinomaisena sovittajana.

Jazzin olemukseen voisi liittää toteamuksen “bebop was, is and can be the future”. Niin vahvat, tiheät ja pitkät langat on Charlie Parker punonut tämän tyylisuunnan ympärille.

ShareTweetSendSend
Eila Kaarresalo-Kasari ja Heikki Kasari

Eila Kaarresalo-Kasari ja Heikki Kasari

Aiheeseen liittyvää

Suomalaismuusikoille menestystä Down Beatin kriitikkoäänestyksessä!

Harri Aavaharju
1.8.2022

Down Beatin vuotuinen kriitikkoäänestys on listannut muusikoita eri kategorioissa vuosikymmenten ajan. Listaa seurataan mielenkiinnolla ja varsinaisen listan rinnalle on noussut...

Eeppi Ursin US Tour 2022

Harri Aavaharju
30.6.2022

Vuoden esiintyjä Eeppi Ursin! Someuutisen avaaminen vaati hieman taustatyötä. Onneksi Eepillä oli hetki aikaa kertoilla kuulumisiaan. Amerikan mantereella etäisyydet ja...

50. Internationales Dixieland Festival Dresden

Martti Koljonen
10.3.2022

Dresdenin kansainvälinen dixieland-festivaali tunnetaan yhtenä Euroopan suurimmista ja laadukkaimmista jazzfestivaaleista. Tapahtuma alkoi vuonna 1971 ja se isännöi nykyisin vuosittain yli...

Pirta Mikkola

Viikon suosituimmat

Merisatamanrannan jazzkeitaassa svengataan tasokkaasti

14.8.2022
Jockefeller Jazz Quartet: Sagittarius A

Jockefeller Jazz Quartet: Sagittarius A

15.8.2022
Mahtava konsertti Teppo Hauta-ahon muistoksi

Mahtava konsertti Teppo Hauta-ahon muistoksi

10.6.2022

Suosittelemme

Kitaristi vaihtoi jazziin ja ilahdutti – Varre Vartiainen Espalla

Kitaristi vaihtoi jazziin ja ilahdutti – Varre Vartiainen Espalla

7.8.2022

Niilo “Nikke” Isomäki juhli 82-vuotispäiviään komeasti

17.8.2022

Suomalaismuusikoille menestystä Down Beatin kriitikkoäänestyksessä!

1.8.2022
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo