Koli Jazzin ohjelma jatkui lauantaina perinteisellä iltapäivän kirkkokonsertilla Kolin kirkossa. Jazzpastori Markku Salon lyhyehkön saarnan jälkeen esiintyi Ajaton-kvartetti. Laulaja-laulunopettaja Mia Simanaisen johtamassa kvartetissa soittivat Henrik Sandås bandeneota, Mikko Perkola viola da gambaa ja Kari Ikonen Moog-syntetisaattoria. Kvartetin arvostetut taiteilijat kansanmuusiikin, jazzin ja klassisen musiikin saralta rakensivat omanlaisen ja kiehtovan sekä ajattoman sointimaailman.
Konsertti alkoi Emily Dickinsonin runolla ja Mia Simanaisen sävellyksellä The Day Grew Small. Toisena kappaleena kuultiin John Dowlandin (1563-1626) henkevä luuttulaulu Weep You No More Sad Fountains. Kuulimme myös Self-banished sekä armenialaisen kansansävelmän Aparami par. Simanainen oli säveltänyt Helvi Juvosen runon Sinisiipi. Duke Ellingtonin tuotannosta kuultiin Prelude to a Kiss. The August Night ja Alfonsina kuultiin ennen encorea joka oli Mikko Perkolan sävellys Fado De Moscou. Tunteikas ja erikoisen hieno konsertti.
Ennen illan pääkonserttia tarjoiltiin ”Jazz-Etkot” hotellin Hiekkapakassa oululaisen kitaraduo Heikki Ruokangas- Henrik Hako-Ritan soittaessa jazzstandardeja uusina sovituksina ja muutaman oman sävellyksen. Kuulimme nuorekasta ja kaunista kitarointia mm. kappaleissa; Secret Love, Skylark, Sleeping Bee, My Funny Valentine, Chelsea Bridge sekä Heikin omassa sävellyksessä Autumn Is Almoust Here. ”Jazz-Etkotojen” viimeisenä kappaleena soi Tapio Rautavaaran Sininen uni.
Illan pääkonsertissa esiintyi ensimmäisenä soolona Pauli Lyytinen Machinery. Illan juontaja Jazzpastori Markku Salo valotti Lyytisen sooloprojektia nimeämällä sen ”Laitteistoksi” ja kutsui lavalle Paulin saksofoneineen sillä ”laitteisto” oli jo lavalla. Lyytinen aloitti kappaleella kaikille kalamiehille Old Fisherman. Lyytinen loihti saksofonista looppeja ja efektejä hyväksi käyttäen ja tuntui että lavalla olisi ollut useitakin soittajia.
Kuulimme kappaleet ; Cubes, Machinery, Modern Times, Moon Church sekä sopraanosaksofonilla Mental Illusion. Välispiikeissä Pauli kertoi kappaleiden historiasta. Encorena kuulimme … And He Voke In Up Petroskoi.
Toisena lavalle kokoontui Chick Corean Retour To Forever-yhtyeen suomalainen coverband, jossa soittivat Kari Ikonen koskettimia, Mia Simanainen laulu, Ville Vannemaa tenorisaksofoni ja huilu sekä yksi kovimmista komppipareista maassamme Timo Hirvonen bassokitara ja Jussi Lehtonen rummut.
Kuulimme vuonna 1973 julkaistua fuusiojazzia levyiltä Light As A Feather ja Crystal Silence lähes alkuperäisinä versioina. Pojat aloittivat kappaleella Captain Marvel. Mia tuli laulusolistiksi seuraaviin Light As A Feather sekä You´re Everything. Mian huilatessa pojat soittivat aikansa hittibiisin Spain. Kari ja Mia duetoivat seuraavana Crystal Silencen. Setin päätteksi kuulimme vielä 500 Miles High. Encorena vähän uudempi biisi High Wire. Huikein veto tämän vuoden Koli Jazzeilla.
Illan päätti vauhdikas kokoonpano Mikko Pettinen & Happy People Combo & laulutrio TriSis. Happy People Combossa soittivat Mikko Pettisen koskettimien, trumpetin, flyygelitorven ja laulun lisäksi ten William Suvanne tenorisaksofonia, Sampo Tiittanen bassokitaraa, Jonatan Sarikoski rumpuja sekä yhtyeen uusin jäsen Onni Lonka kitaraa ja laulua. Laulutrio TriSis:ssä lauloivat Jonnu Heikkilä, Jepa Lambert sekä Hanna-Maria Helenius.
Happy People aloitti osuutensa Waiting Jam/ Happy People Theme ja tanssilattia täyttyi heti. Pääosin kappaleet joita kuulimme olivat Mikko Pettisen säveltämiä ja Jonnu Heikkilän sanoittamia. Dim The Lights, Summer Love, Because I Got U sekä Scary About Love olivat vuorossa seuraavina. Moment Of Funkissa kuulimme Williamin huikean tenorisaksofonisoolon. Ennen Mikon ja Hanna-Marian duettoa Waiting kuulimme Nothing Can Stop My Spirit sekä Perfectly Imperfect. Loppua kohden vielä Deeper And Deeper/ When The World Running Down Jam sekä Onnin kitarasoolo Stuck On That. Encorena soi Climate Change, jossa kuulimme myös Jonatanin laulua.