
Temppeliaukion kirkon konserteissa on aina ainutlaatuista rauhaa. Usein katse lähtee harhailemaan pitkin kirkon seiniä ja arkkitehtonisia ratkaisuja. Seinän yläosan kattopalkkeja tukevat kiviladonnat ovat hienoja rakentamisen taidonnäytteitä. Arkkitehtiveljekset Timo ja Tuomo Suomalainen syntyivät Suursaaressa ja asuivat siellä vuoteen 1944 asti, jolloin se sodan lopussa jouduttiin luovuttamaan. He näkivät sinne tehtyjen linnoitusten rakentamisen. Linnoitusten rakennusmateriaali oli graniitti, jota lohkottiin saaren kallioista. Poikasina he harjoittelivat rakentamisen alkeita rannoilta löytämillään lankuilla, tukeilla ja kivenlohkareilla.

Isokin kivi siirtyy, kun käyttää sopivaa vipuvartta. Timo ja Tuomo toimivat rakennustyömaalla mestareina, kun kirkkoa louhittiin kallioon ja kivenlohkareita sovitettiin toisiinsa. Jokaisen kiven muoto on tarkoin paikkaansa veistetty ja tukee viereisiä lohkareita. Sama päti Sid Hillen ja Sointi Jazz Orchestran yhteistyössä perjantaina 14.4.2023.
Sid Hille on järjestänyt Temppeliaukion kirkossa yli 80 Two Moons -sarjan konserttia sekä lähes 600 improvisaatiokonserttia usean vuosikymmenen aikana. Tilassa vietetty aika on meditatiivinen jatkumo, joka heijastuu musiikkiin. -En ollut tehnyt mitään big bändin kanssa pitkään aikaan ja kun vuosi sitten kysyin Rasmus Soinilta vanhojen teosteni esittämistä, sanoi hän asian sopivan, mutta olisi kiva saada myös jotain uutta materiaalia. Konserttiohjelman vanhimmat kappaleet ovat vuodelta 2007 ja uusimmat vuodelta 2022. Sointi Jazz Orkesterille on mukava säveltää, kun kokoonpanossa on oboe, käyrätorvi ja tuuba perussoittimien lisäksi.
Edellisistä SJO:n konserteista on kulunut kuukausi ja nyt oltiin täysin erilaisen materiaalin kimpussa. Kiinteä kokoonpano auttaa omaksumaan uuden ohjelmiston nopeasti. Nuorien ammattimuusikoiden kalentereiden yhteensovittaminen on varmasti haaste. Nyt trumpettisektiossa oli pari muutosta edelliseen keikkaan. Trumpetistien varamiesjärjestelmä toimii hienosti ja tasokkaita muusikoita on odottamassa vuoroaan. Koko sektio kuulosti hyvältä, sillä myös neljäs trumpetisti, Jasmin Afaneh, käytti vahvaa ääntä.

Sid Hille osaa käyttää big bändin mahdollisuuksia erilaisten väriyhdistelmien aikaansaamiseksi. Hän on säveltänyt musiikkia myös elokuviin ja se oli kuultavissa myös tässä konsertissa, jos malttoi ummistaa silmänsä. Tuli sitten mieleen luonto- tai jännityselokuva, niin aina siinä oli kuitenkin happy end.
-Olen säveltänyt useita konserttoja, joista nyt on mukana kolme, lyömäsoittimille, trumpetille ja pasuunalle kirjoitetut. Mukana on kaksi kantaesitystä, joista uusin on syntynyt tammikuussa. Oma osuuteni olen tehnyt ja jäljellä on jännitys miten musiikki otetaan vastaan. Rasmuksen osuuteen luotan täysin.
Sidin oma sävelkieli on tunnistettava ja se on säilyttänyt hyvin tuoreutensa. Viidentoista vuoden takainen Odd Men Out aloitti konsertin. Suuret dynaamiset vaihtelut ja tahtilajien haasteellisuus välittyivät hyvin orkesterille, sillä säveltäjä oli ollut mukana harjoitusvaiheessa. Rasmuksella on viittomat hallussa ja insatsit ja paisutukset näkyvät suurina liikkeinä.
Solisteja SJO:sta löytyy joka instrumenttiryhmästä. Ainoastaan muutama puhaltaja ja basisti Jori Huhtala joutuivat tyytymään säestäjän osaan, toisaalta koko orkesteri toimi kuin yksi instrumentti Rasmuksen näpeissä Sidin tarjoamista rakennusaineista.

Foneista Petteri Hietamäki, Janne Saarinen ja Frans Thomsson saivat soolotilaa, Janne ja Petteri myös sivusoittimillaan. Trumpettisektion primaksena tällä kertaa toiminut Kalevi Louhivuori oli kirkastanut ansatsinsa, sillä hän soitti myös liekehtivän soolon Dual Layersissä korkeiden leadstemmojen lisäksi. Tomi Nikku ja Joona Kilponen tekivät kelpo suoritukset omissa sooloissaan.

Nallekarhumainen Markus Haanpää soitti pitkän soolorupeaman Tango morbidossa, josta kiltteys oli kaukana ja Aleksis Liukon pianosoolo samassa kappaleessa oli huikea. Säveltäjä oli ratkaissut useamman kappaleen intron jättämällä käynnistämisen rumpalin harteille. Ville Pynssin kone ei yskähdellyt vaan erilaisia vaihtoehtoja löytyi new orleans-henkisestä street beatista vapaapulssiseen yläpilveen Kotka-Rankin suunnalla.

Yleisö nautti kuulemastaan ja jälleen kerran tuli todistettua, että konsertti on parhaimmillaan, kun ei etukäteen tiedä mitä on tarjolla. Omaan kalenteriini aion merkitä seuraavan soolopiano-improvisaatiokonsertin 3.5. klo 10:15 – 11:30. Silloin musiikki on taatusti jotain erilaista.

Sointi Jazz Orchestra play Music of Sid Hille, 14.4.2023 klo 19, Temppeliaukion kirkko