• Yhteystiedot
28.01.2023 16:19
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Hauskaa tarinointia rillumareimusiikin tahdissa

Jouko Kirstilä
28.7.2018
Festivaaliraportit, Yleinen
A A

Kuvat: Olli Sulin

Salonkiorkesteri Timbuktun herrasmiehet vauhdikkaina kuumassa Laitilan ulkoilmassa.

Perjantain ohjelman ensimmäinen näytös käytiin iltapäivällä Tiihosen Kahvilassa Laitilassa, muutaman korttelin päässä kirkkopuistosta, missä lauantain pääkonsertit pidetään. Konsertin tarjosi Laitilan LC Untamoinen.

Ilma oli tosi suosiollinen ja kahden setin mittainen konsertti pidettiin Kahvilan pihalla, minne oli järjestetty pöytiä tuoleineen. Tilaisuuteen oli vapaa pääsy ja lähes kaikki pöytäpaikat olivat täynnä hyvissä ajoin ennen konsertin alkua. Taiteellinen johtaja Kari Antila kävi käynnistämässä tilaisuuden ja jakoi samalla yleisölle tietoa Jazzkukon perjantai-illasta ja lauantain ohjelmistosta.

Nelisen vuotta yhdessä soitellut Salonkiorkesteri Timbuktu tuli Laitilaan Karjaalta ja piti huolen musiikkipuolesta. Neljän herrasmiehen porukka teki iloista musiikillista matkaa, missä tyylisuunta tuntui olevan varsin vapaa. Kolme neljästä soittajasta hoitivat lauluosuudet, läskibasson nyplääjä Jussi Koskinen, banjoa soittanut Jukka Peltola ja cajonin päällä istunut ja sitä taputellut Timo Oksanen. Haitaristi Kalevi Reinikainen keskittyi vain oman soittimensa työstöön palkeita pullistellen. Jukka Peltola ”truuttasi” banjonsoiton ohella kazoota, eräänlaista kalvopilliä, mistä syntyy tietynlainen säröinen ääni.  Kazoota puhalletaan huuliharpun lailla suun lähelle asennetun telineen varassa.

Pilke silmäkulmassa ja hymy huulilla tarinasta toiseen.

Ei kuultu jatsi jatsia, ei ihan tavallista iskelmääkään saatikka nykypoppia. Hauskaa kuitenkin oli kuunnella tällaista rohkeasti seikkailevaa rahvaanomaista ja rytmikästä rillumarei meininkiä tapailevaa musiikillista renkutusta. Pitkän ajan takaa oli kappaleet haettu, menossa mukana pysyäkseen täytyi palata osin niinkin kauas kuin 1930-luvulle. Kuten esimerkiksi Sä kaunehin oot (Bei Mir Bist Du Schön). Tai Sulamith, mikä kuului Dallapé orkesterin ohjelmistoon jo 1930-luvun alussa.

Voisi oikeastaan luonnehtia asiaa niin, että Salonkiorkesteri Timbuktu on ilmiö, minkä musiikilliseen maailmaan pitää rohkeasti heittäytyä olemalla avoimin mielin liikkeellä. Se oli kokemus, mitä voi muistella pitempäänkin jälkikäteen.

Kaikki kuultu ei toki ollut pelkkää iskevää ilottelua, vaan mukaan mahtui kaihoisaa kaukokaipuuta kauas, jonnekin pitkälle. Kappaleiden välillä kuultiin hilpeätä tarinointia, ympäripyöreätä jutustelua, joista ei varmuudella pystynyt ottamaan selvää, leviteltiinkö huvikseen tämän päivän ”valeuutisia” vai turistiinko täysin puuta heinää. Eipä sillä mitään väliä ollut, jokainen saattoi mieltää sen miten halusi. Se ei kuitenkaan ollut mitään rienausta, vaan aivan harmitonta haahoilua. Se sopi oikein hyvin musiikin sisältöön, kappaleiden ympärille nivoutuneena taustatietona.

Salonkiorkesteri Timbuktu kumautteli hauskalla tavalla kuulijan sielun syövereihin ja sai suupielet nousemaan hymyyn niin kuulijoiden kuin soittajienkin kasvoilla.

Ei se nyt tosiaankaan mitään jazzia ollut. Yhteys saattoi syntyä kaikesta huolimatta esitettyjen kappaleiden kautta, sillä ne olivat tuttuja iskelmiä vuosikymmenten takaa, hupahupamusiikkia, retkihumppaa ja soitto kulki rillumarei musiikkia muistuttavalla meiningillä, joista oli väännetty jopa jazz versioita. Tuttuja lauluja laulettiin ja soitettiin, mutta ei ihan sellaisina kuin ehkä olimme ne oppineet tuntemaan aikojen saatossa. Näin matka kaikesta huolimatta eteni Timbuktuun kotinurkilta Euroopan ja kaukomaiden kautta aina Tahitille asti.

Ensin suunnattiin kohti Timbuktua …. tämä on hauskaa, pieni pala mälliä huulessa tämä poika seilaa myötätuulessa….kaksi taalaa taskussa. Sitten sodan aikana kersantti Timo, jaa minä vai? kuului taustalta, lähti perunanhakuretkelle…. siitäkö syntyi röhötys…… Tule Röhörantaaan….. Olen tallanut mä soita….Ja viertoteitä noita…Jotka Raatteen tieltä…Tuonne Uhtualle vie.

Siitä oli helppo palata 40-luvulle Keltaiselle paviljongille tyttöjä tapailemaan….Jos sitten mentäisiin sinne keltapaviljonkiin….missä itse Amorkin istuu kivellä ja onkii……Taas hypättiin parikymmentä vuotta taaksepäin peräti 1920-luvulle ja Kallun Berliiniin, ja taas jaa minä vai huudeltiin nyt haitarin takaa?? ….Olen nähnyt Helga neidin kylvyssä ihanaa…Voi jopa nähdä kuinka pohje siellä vilahtaa…Aaahhh!

Välillä hiukan duolaulua – banjon varressa yhtyeen sananikkari Jukka Peltola.

Jatsiakin pitää olla ohjelmistossa, kun jazzfestivaalilla ollaan, totesi Jukka Peltola ja Jatsityttö kääntyi Jazzkukko -humpaksi. Jatsiteemalla matka jatkui näiden päivien sävelin ….On päivät nää….kuin kangastusta…jos lähdet pois niin jää…vain murhe musta.  Koirasta löytyi aasinsilta Kissalauluun…. Kissa vieköön mutta harvoin nähdään…….silmät moiset jotka sulla on…aivan pelkään kun ne minuun tähtää…kissa vieköön oothan verraton. Ja soiton oheen tuli kazoo-prötpötystä oikein sooloillen.

Kaunis, kaunis hidas ja paljon tunteita sisältänyt oodi kauniille naisille omistettiin kaikille paikalla olleille naisille.  Sua lemmin kuin järjetön mä oisin…..sä kuulehan niin soisin…kuin syömmeni nyt lyö…sua koskaan jos omaksein en saisikaan…ois sielussani ainiaan…kuin sysimusta yö.

Sitten mentiin Aavasaksalle, kun Jussi lauloi monikielisesti saksaksi tanssi kanssain valssin tahdissa. Tanze mit mir in den morgen…Tanze mit mir in das Glück…In deinen Armen zu träumen…Ist so schön bei verliebter Musik.  Niin ja Saksassa jatkui esitys, kun hautaristillämme on hanurit molemmin puolin kehoa, sanoi Peltola.  Siitä matka jatkui tunnetulla kappaleella Joseph Joseph nyt kuitenkin itämaisella fiiliksellä.

Ensimmäisen setin päätteeksi kieliä jälleen sekoitellen tuli rakkauslaulu, emme laula protestilauluja, sanoi puhemies Peltola. Bei mir bist do schön, please let me explain…Bei mir bist do schön means you’re grand …Bei mir bist do schön, again I’ll explain…It means you’re the fairest in the land.

Hyvä siinä on istua ja taputella cajonia – Timo Oksanen.
Kohti Timbuktua – Jussi Koskinen
Kalevi Reinikainen päästeli maukkaita sooloja haitarillaan.

Toisen setin aikana matka jatkui hauskasti eteenpäin samoissa tunnelmissa, mutta nyt tuli mieleen kaukokaipuu ja se vei matkalle aina Tahitiin asti…. saari suuren meren. Itämainen tunnelma jatkui kappaleen Sulamith… erämaa meidät vielä erottaa. Kaukomaiden värinää liittyi myös kappaleeseen Kangastusta. Erämaahan eksyin kerran…vihertävän keitaan näin….mut se kulki saman verran…minkä kuljin sinne päin.

Loppupuolella esitystä lähennyttiin jazzia uudella tavalla. Sitä ennen piti soittaa kuitenkin Merimiesvalssi. Allu Kososen sävellys ja Matti Jurvan sanoitus kappaleeseen Muistan Sua Elaine synnytti ilmiön, mitä voidaan pitää suomalaisen jazzin alkulähteenä ainakin levytysmielessä.  Jos minne lie, polkuni vie, oli päivä tai synkkä yö, niin muistan ain’ sinut armas Elaine.

”Varokaa vaan, sillä aiomme jäädä tähän kaupunkiin yöksi rilluttelemaan, joten muistakaa hyvät miehet lukita tyttärenne ja vaimonne sisälle kotiinne”, jatkoi Peltola vitsailujaan. Sen päätteeksi lähdettiin Dizzy Gillespien Tunisin yöhön, mutta se oli muutunut Turengin Yöksi. Timo Oksanen lauloi ja Kalevi Reinikainen väänsi väliin maistuvan haitarisoolon. Tämä oli kuulemma maailman ensi-ilta. Olimme sitäkin sitten todistamassa.

Naula arkkuun iskettiin lopuksi neworleansilaiseen tyyliin railakkaasti Jambalayan tahdissa. Sen aikana rypisteltiin kazoota oikein reilusti ja väliin haitarin palkeet olivat koetuksella.

Jazzkukko 2018
27.7.2018 Tiihosen Kahvila
16.00 Salonkiorkesteri Timbuktu

ShareTweetSendSend
Jouko Kirstilä

Jouko Kirstilä

Aiheeseen liittyvää

Hesarin haastattelu!

Toimitus
25.1.2023

Päätoimittajamme Harri Aavaharjun haastattelu Helsingin Sanomissa (Tuomo Väliaho, 25.1.2023): "Storyville-jazzklubi avautui Museokadulle 30 vuotta sitten keskelle syvintä lamaa. Siitä tuli...

Allways welcome Mr Stafford! Storyville 30 v.

Harri Aavaharju
25.1.2023

Ensimmäinen kontakti Gregory Vaughan "Gregg" Staffordiin tapahtui, kun Reine Rimón ja Alpo Collanus tapasivat hänet New Orleansissa. Keväällä 1986 Old...

Antti Sarpila, Classic Jazz ja Storyville, 30 v.

Harri Aavaharju
24.1.2023

Vuonna 1984 Old Time Jazz Band oli kutsuttu esiintymään Pori Jazz Festivaaleille. 20-vuotias Antti Sarpila oli jo vanha tekijä jazzympyröissä. Hän...

Parasta suomalaista perinnejazzia

Viikon suosituimmat

Lady Summertime 2009 – Suomen karsintakilpailu

Storyville palkitsi ansioituneita muusikoita

26.1.2023

Dr. Helander & Third Ward ja säihkyvät helmet

23.1.2023
Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

23.1.2023

Suosittelemme

Ensimmäiset Archipelago Sea Jazz -artistit julkistettu

20.1.2023

Ylläs JazzBlues kutsuu

16.1.2023
Puistoblues uhkui energiaa ja tiukkaa kitaravääntöä

Erja Lyytinen, Storyvillestä tähdeksi, Storyville 30 v.

12.1.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo