• Yhteystiedot
31.03.2023 15:14
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Artikkelit

Gerald Claytonin White Cities välitti aikamme tuntoja Savoy JAZZfestissä

Eila Kaarresalo-Kasari ja Heikki Kasari
16.3.2023
Artikkelit, Yleinen
A A

Kuvat: Minna Hatinen

Gerald Claytonin White Cities välitti aikamme tuntoja Savoy JAZZfestissä

Gerald Clayton

Tavatessamme Gerald Claytonin muutamia vuosia sitten hän oli rastatukkainen, villiltä vaikuttava koulupoika, joka soitti pianoa kuin rasvattu. Kyseessä oli New Yorkissa pidetty jazzopetuksen konferenssi. Nyt 4.3. Savoy JAZZfestin yhtenä tähtenä hänen rastansa olivat kadonneet, kertyneet vuodet ja kokemukset näkyivät kasvoilla ja olemus oli vakava.

Uutisia seuratessamme olemme todenneet, ettei elämä USA:n suurkaupungeissa ole helppoa, ei ainakaan mustalle nuorisolle. Chicagon on vallannut rikollisuus ja New York sekä Los Angeles kamppailevat samoissa ongelmissa. Pandemia ja sen seurauksena syntynyt yleinen näköalattomuus ja elintason lasku ovat saaneet mustan väestön takajalalle. Kurittomuus on kasvanut eikä sääntöjä noudateta. Nuoret miehet joutuvat jatkuvasti konflikteihin virkavallan kanssa. Väkivaltaiset videot heidän pidätyksistään ja kuolemistaan ovat johtaneet laajoihin mielenosoituksiin. Jälleen kerran on Atlantin takana korostunut valkoisten ylivalta.

Näistä viimeaikaisista rotuyhteenotoista lienee Gerald Clayton saanut idean sävellykseensä White Cities, A Musical Tribute to Charles White, joka kahmi juuri kuusi Grammy-ehdokkuutta. Koska hän oli viehtynyt taidemaalari ja aktivisti Charles Whiteen ja erityisesti tämän v. 1939 Howardin yliopistoon luomaan muraaliin Five Great American Negroes, hän oivalsi yhdistää kaksi mustan rodun kohtalon kysymystä samaan sävellykseen, rotusorron ja toisaalta sen sankarillisen kamppailun. Muraalissa kuvatuille viidelle sankarille Clayton sävelsi kullekin oman osuutensa, jotka integroituvat samalla aikakautemme synkkyyttä ja päämäärättömyyttä ilmentäviin melodisiin ja harmonisiin teemoihin.

Teosta tulkitsemaan Savoyhin oli saapunut viisi myssypäistä miestä: vibrafonisti Joel Ross, trumpetisti Marquis Hill, saksofonisti Logan Richardson ja kitaristi Jeff Parker. Säveltäjä itse soitti flyygeliä, urkuja ja sähköpianoa.

vasemmalta Gerald Clayton, Jeff Parker, Logan Richardson, Marquis Hill ja Joel Ross

Konsertti alkoi. Surumielinen kirkkomusiikkia muistuttava, hiljainen tumma massa täytti salin. Sävellyksen alkuosa oli rakennettu Q & A -tyyliin: puhaltimet esittivät kysymyksen ja taustabändi vastasi. Joel Rossin pitkät vibrafonisoolot osoittivat kapuloiden pysyvän käsissä nopeissakin sävelkuluissa, tekniikka oli hallussa. Jossain vaiheessa Hammond urut Leslie-bokseineen tulivat mukaan ja loivat vahvan, välillä läpitunkevan pohjan sooloille.

Apea, masentunut meno jatkui jatkumistaan yleisön kuunnellessa hiiren hiljaa. Viidennen osan paikkeilla yllätti ’hand clap’ ja rytmiä paransi Rossin siirtyminen rumpaliksi. Sitten huomio kiintyi puhaltimiin, jotka soittivat pitkän pätkän ilman minkäänlaista säestystä. Hiljainen ja suhiseva trumpetti soi hyvin yhteen suoran alttosaksofonin kanssa. Hyvää sointiväriä voi selittää juuri se, että suora altto on rakenteestaan johtuen hiljaisempi kuin normaali käyrä versio ja soundiltaan kapea-alaisempi.

Seurasi vielä vaimea pianon rubatosoolo, jonka aikana kuulimme puhetta takanamme. ”Huono valinta festareille, rahat takaisin!” Kommentin ymmärtää hyvin. Synkät äänikulut ja jazzille ominaisen rytmin puute ovat vaikeaa kuunneltavaa. Tämäntyyppinen jazz ei ole rytmimusiikin ystävien suosiossa.

Konsertti lähti etenemään reippaammissa tunnelmissa, kun loppua kohti mentiin. Mukaan tuli positiivista toivoa ja hieman ilokin pilkahteli. Tunnelma koheni myös yleisön joukossa ja kun loppu koitti, alkoivat riehakkaat aplodit. Konsertin hieno ja tunnepitoinen kokonaisuus oli selvästi vaikuttanut kuulijoihin. Encorena oli Parkerin Au Privave, joka oli vastakohta kuullulle ja osoitti, että kyllä me diggarit kaipaamme jazziin myös rytmiä ja tempoa. Bird Lives!

Monille White Cities oli uudenlainen kokemus, mutta tämän tyyppistä musiikkia olemme kuulleet Suomessa aikaisemminkin. Kokonpanossa soittanut kitaristi Parker toi New Breed-ryhmänsä G-livelabiin kolme vuotta sitten. (ks. arviomme Jazzrytmeissä) Nyt puhaltimet ja vibrafoni kuitenkin muuttivat soundin luonnetta ratkaisevasti. Itse asiassa jo v.1968 ilmestynyt Gary Burtonin LP A Genuine Tong Funeral edusti tätä suuntaa. Kyseinen äänite herätti aikoinaan paljon huomiota ja hankin sen myös omaan kokoelmaani. (Heikin kommentti)

Myöskään 2020-luvun tapahtumat eivät ole ensimmäinen kerta rotujen välisestä kärjistymisestä ja sen seurauksena syntyneistä taidevirtauksista. Muutin v.1964 Manhattanille opiskelemaan ja muutama vuosi myöhemmin kotimatkalla yliopistoltani koin kauhuelämyksen bussin pysähdyttyä 125 kadulla Harlemissa. Se roihusi liekeissä kauppojen palaessa mustien ja poliisin välisissä yhteenotoissa. (Eilan kommentti)

Samoihin aikoihin syntynyt Mustat pantterit-järjestö lähti ajamaan mustien oikeuksia ja heidän ideologiansa ns. Black is Beautiful -aate puolestaan rohkaisi taiteilijoiden itsetuntoa, joka heijastui ajan taiteisiin ja musiikkiin. Syntyi avangardejazz ja siitä myöhemmin free. Sen tunnetuimpia edustajia olivat Ornette Coleman, Archie Shepp, Cecil Taylor, Sun Ra sekä Aylerin veljekset Albert ja Don. Siinä ilmenivät sorretun rodun raivo ja vimma. 2000- luvun musiikissa on hieman alakuloinen sävy. Mustien asema ei näytä kohenevan, valitettavasti.

Kiitämme Kaisa Mäensivua onnistuneen festivaaliohjelman kokoamisesta. Useita tyylejä edustavasta ohjelmistosta riitti iloa jokaiselle jazzin ystävälle. Kaisa on meille New Yorkissa asuvana alan toimijana ja muusikkona suorastaan taivaan lahja!

 

 

Tags: Gerald Clayton Savoy JAZZfest
ShareTweetSendSend
Eila Kaarresalo-Kasari ja Heikki Kasari

Eila Kaarresalo-Kasari ja Heikki Kasari

Aiheeseen liittyvää

Gramex jakoi 6,1 miljoonaa euroa

Toimitus
30.3.2023

Gramex jakoi vuoden 2023 ensimmäisessä tilityksessään 6,1 miljoonaa euroa korvauksia musiikin esittäjille ja tuottajille. Nyt tilitettiin viime vuoden lopussa käytetystä...

Lounasannoksena Tero Saartin tribuutti Horace Silverille

Lounasannoksena Tero Saartin tribuutti Horace Silverille

Heikki Kasari
25.3.2023

Savoyn lounaskonsertit jatkuvat.  Nyt oli vuorossa Tero Saartin isännöimä tribuutti Horace Silverille. Nimi on jäänyt jazzin historiaan merkittävänä hardbop -tyylisuunnan...

Jussi Lehtosen runsaudensarvi –  Sibis Alumni Big Band Musiikkitalossa

Jussi Lehtosen runsaudensarvi –  Sibis Alumni Big Band Musiikkitalossa

Eila Kaarresalo-Kasari ja Heikki Kasari
23.3.2023

Seinät olivat kaatua ja katto lähteä lentoon, kun Jussi Lehtonen aloitti konserttinsa Black Boxissa. Suomessa ennenkuulumaton rytmin riemu ja tempon...

Viikon suosituimmat

Jeff Berlin ensi kertaa Suomeen omalla yhtyeellä

3.2.2023

Orasmaan ja Lötjösen duo paljastui kuin puuttuvaksi palaseksi suomalaisen jazzin parnassoa

27.3.2023
Lounasannoksena Tero Saartin tribuutti Horace Silverille

Lounasannoksena Tero Saartin tribuutti Horace Silverille

25.3.2023

Suosittelemme

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

17.3.2023

North of Kallio Ensemble vieraanaan Jukka Eskola

3.3.2023
Monipuolinen jazzkattaus Forssassa

Millainen on Birger Lindströmin maaliskuun keikkakalenteri?

5.3.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo