• Yhteystiedot
04.02.2023 08:52
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Kolumnit

Kuinka puhua maallikkona Cecil Taylorista?

Martti Koljonen
5.8.2015
Kolumnit
A A
Kuinka puhua maallikkona Cecil Taylorista?

Cecil Taylor

1. Kysymysmerkki otsikossa on tärkeä, koska kysyn asiaani vilpittömän tietämättömänä. Minä kun en ymmärrä musiikkien tekniikasta, sommittelusta ja taituruudesta mitään. En siis osaa sanoa, miksi jokin, tässä siis Cecil Taylor, on hyvää tai ei ole; miksi jotkin ratkaisut teoksessa ovat parempia kuin jotkut toiset. Jos sanon että jokin kuulostaa hyvältä, nastalta tai taitavalta, ei minulla ole siihen yhtään teknistä perustetta. (Sen kyllä kuulen, että Paco de Lucia on parempi flamencokitaristi kuin Andy McCoy, mutta se ei vielä todista minusta paljoa.)

2. Cecil Taylor alkoi kuulostaa todella hyvältä ajaessani aamuseitsemältä Kokkolasta Seinäjoelle. Auton soittimessa soi ties monettako kertaa Anttilan halpakorista ostettu kokoelma Crossing. Kai auton tarjoama valmis liike sitten auttoi Taylorin anarkistisen kaaoksen suturoinnissa ja omaksumisessa sekä aamupimeä tunnelma, mutta kuulosti paremmalta kuin ikinä…

Mutta vaikka pidin, en oikein tiennyt, miksi. Mielessäni pyöri koko ajan ulkomusiikillisia ajatuksia: “Ihan ku Taylor jättäis soittoonsa häiritteviä, ahistavia ja kauheen ärsyttäviä aukkoja… Lacanilla ois ollu tästä varmana jotain sanottavaa.” Jotensakin näin mietin. Ja sitten taas koin nautittavaa melkein freskomaisen umpitiivistä kaaosta, joka tuntui väkivaltaisesti peittävän alleen tylyn, liian aineelliselta olemiselta maistuvan reaalisen. Näin oli erityisesti silloin, kun mukana oli muitakin muusikkoja; Taylorin yksin soittaessa reaalisen tympeys tuntui koko ajan vievän minussa voiton Taylorin hyvästä yrityksestä huolimatta – tai sitten juuri siksi. (Paljon myöhemmin kuunnellessani loistavaa Looking aheadia! tämä nautinnon ja kummallisen outouden tunne vahvistui mutta niin, että nautinto käväisi enemmän voiton puolella.)

Kun en ymmärrä musiikin tekniikkaa, juuri Cecil Taylor on minulle se muusikko, joka pistää ajattelemaan kuulemaansa ikään kuin outona kummallisena oliona josta ei tunnu saavan mielekästä otetta, mutta jota aina vaan pitää kuunnella ja tunnustella erilaisten ajatusvälineiden avulla, meni sitten syteen tai saveen. Taylor aiheuttaa minulle ehkä juuri tietämättömyydestäni johtuvan musiikillisen alemmuuteni vuoksi riippuvuutta: Tayloriin on aina palattava ja hänet on yllätettävä kuin varkain…yllättääkseen tuolloin juuri oman ymmärryksensä ja elämyksensä rajat.

3. John Dewey kirjoittaa teoksessaan Taide kokemuksena:

“Sanomme yksittäistä ajattelukokemusta jonkin johtopäätöksen saavuttamiseksi tai tekemiseksi. (—) Itse asiassa ajattelukokemuksessa premissit nousevat esiin vasta johtopäätösten selvittyä. Jokin kokemus, kun vaikkapa katsellaan myrskyn äityvän hurjimmilleen ja asteittain laantuvan, on sisältönsä jatkuvan liikkeen kokemista. Kuten myrskyävässä valtameressä, on kokemuksessakin aaltojen sarjoja: juolahdusten tyrskyt iskevät yhteen ja hajoavat törmäyksessä tai kantautuvat kenties yhtenä aaltona eteenpäin. Jos ne saavuttavatkin jonkin päätepisteen, johtuu se ennakointien ja kasautumisten liikkeestä, jonka on ajan myötä lopulta määrä päättyä. Johtopäätös ei olekaan mikään erillinen ja itsenäinen olio, vaan jonkin liikkeen täyttymys. (—) Taiteiden aines koostuu havaituista ominaisuuksista. Mutta kokemusaines, jolla on älyllinen päätepisteensä, koostuu merkeistä tai symboleista, joilla ei ole omaa luontaista ominaislaatuaan: ne edustavat seikkoja, jotka saatetaan kokea jossakin toisessa kokemuksessa laadullisesti.” (s. 52-53)

Käsitetaide lienee se “lajityyppi”, jossa tätä ainesten liikettä, viivettä ja edelle ehättämistä on dekonstruotu ja elävöitetty väsymättömimmin. Musiikkia taas on usein väitetty taiteeksi, joka on kokemuksellisesti välittömintä. Cecil Taylor on muusikko, joka ainakin itselleni sekoittaa taas tämän sopan kokonaan. Tekee välittömimmästä käsitteellisintä. Taylor on kuin tuo Deweyn kuvaama kokemuksen myrsky, mutta ilman minkäänlaista päätepistettä tai johtopäätöstä. Mutta koska se on selkeästi tietoisen ihmisen rakentamaa “huonoa säätä”, se pakottaa pysymään johtopäätösten kysymisessä, kysymään tuota “toista laadullista kokemusta” sitkeästi ja loputtomasti:  Miksi tämä kaikki on tehty ja mihin tällä pyritään ja miten sinne ehkä jo huomaamattani päästiin? Siinä taylor-pakkomielteeni ydin.

Ehkä Taylorin musiikki tulee aina jättämään esteettisen elämykseni ajattelua vajaammaksi. Taideteoksen motiiveja kun on edes uskottava ymmärtävänsä, jotta siitä tulisi minkäänlaista jäsentynyttä elämystä; synteettistä maisemaa, joka kokoaa ymmärryksen mielekkääksi elämykseksi. Ehkä Taylor jättää itseni sittenkin tässä suhteessa liian jakautuneeksi. Tai ehkä hänen neurologinen organisminsa kokee musiikin niin eri tavoin, etten voi hänen tekemää musiikkia koskaan ymmärtää tämän kummemmin. Yhtä vähän kuin sitä miten sokea kokee värit. Ehkä musiikillinen kielipelimme ei tule koskaan sopimaan yhteen siksi, että hän on evolutiivinen luonnonoikku.

Tai ehkä sittenkin! Ehkä ajattelusta hänen kohdallaan tulee osa esteettistä elämystä. Ehkä se on minulle hänen luovuutensa merkittävin tekijä: löytää ajatus ja elämys jollain uudella tavalla yhdistyneenä, erottamattomina, uniikissa synteettisessä maisemassa. Ehkä Taylor johdattaakin mielikuvitukseni sinne mistä se alkoi, äärimmäisyyden aistiin. Tähän vaihtoehtoon päätän uskoa. Aamuinen automatkani Kokkolasta Seinäjoelle kävi lähellä tuollaista kokemusta.

Lopuksi lainaan vielä edellä mainitsemaani Deweyn teosta sivulta 327. Hän kirjoittaa (pelkän tutun kuvaluun taipuvaisen) tavan estovaikutuksen ja  aidon mielikuvituksekkuuden vastakkaisuudesta:

“Mieli juuri hakee ja vastaanottaa havaittuna uutta mutta luonnon mahdollisuuksien joukossa pysyvää. ‘Ilmestys’ taiteessa on kokemuksen elvytetty laajentuma. (—) Taide lähtee ymmärretystä ja päätyy ihmettelyyn. Tuossa päätepisteessä inhimillinen panos taiteessa on myös luonnon elvytettyä työtä ihmisessä.” (kursivointi minun)

Mielestäni tämä sopii mainiosti Tayloriin mutta hitusen muunneltuna. Hänen kohdallaan voisi puhua ehkä ennemminkin luonnon elvytetystä oikukkuudesta ja siitä, että kaikki alkaa ihmettelystä mutta ei välttämättä päädy mihinkään.

 

  

 

 

ShareTweetSendSend
Martti Koljonen

Martti Koljonen

 Martti Koljonen, toimitussihteeri - Vapaa toimittaja – Jazzrytmien toimituskunnassa vuodesta 1995 alkaen

Aiheeseen liittyvää

Jimmy Blanton – “Jack the Bear”

Seppo Lemponen
24.1.2023

Kun "Duke Ellington and His Famous Orchestra" palasi toiselta menestyksekkäältä Euroopan kiertueeltaan keväällä 1939, siihen liittyi säveltäjä Billy Strayhornin lisäksi...

Jazzia tai iskelmää, ammattimiehet asialla

Riffejä 30-vuotiaan Storyvillen lauteilta

Martti Koljonen
14.1.2023

Me klassisen jazzin ystävät muistelemme kaiholla Aavaharjun Harrin aikoja Storyvillen ohjelmapäällikön puikoissa. Euroopan Dixieland-taivaan loistavimmat tähdet tuikkivat silloin vielä kirkkaina...

“Rose Room” – Charlie Christian Bennyn koesoitossa

Seppo Lemponen
19.12.2022

Swingin vuosikymmenellä, 1930-luvulla, jazzin uutta ilmettä värittivät mm. erilaiset kokoonpanot ja viihdeteollisuuden ("Tin Pan Alley") tuottamat iskelmät. Yksi varhaisimpia menestyslauluja...

Parasta suomalaista perinnejazzia

Viikon suosituimmat

”Spirit of Music” – jazzahtavaa kirkkomusiikkia Kuopiossa

2.2.2023
Lady Summertime 2009 – Suomen karsintakilpailu

Storyville palkitsi ansioituneita muusikoita

26.1.2023
Nina Mya With Friends – Burt Bacharachin sävellykset – Inkjazzeilla

Café Caruselin kevätohjelma julkaistu

27.1.2023

Suosittelemme

Storyville sometti jo vuonna 1995, Storyville 30 v.

11.1.2023

”Spirit of Music” – jazzahtavaa kirkkomusiikkia Kuopiossa

2.2.2023
Storyvillen Im Memoriam -galleria, Storyville 30 v.

Suurta Pelimannia muistellaan – HUOM LOPPUUNMYYTY

14.1.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo