Jos jollakin on kokoelmassaan vain yksi jazzlevy, se tuskin on Armstrongia tai Ellingtonia. Ehkä se on trumpetisti Miles Davisia, varttuneilla diggareilla modernin jazzin klassikko “Kind of Blue” (1959), nuoremmilla uutukainen albumi “Tutu” (1986), “the deluxe edition on 180G double vinyl”.
Miles Davis (1926-1991) teki neljänkymmenen vuoden aikana kuutisenkymmentä albumia. Hän oli alati uudistuva artisti, jonka uralla oli viisi taiteellista huippukohtaa. “Kind of Blue” sijoittuu neljännelle kaudelle eikä herättänyt ilmestyttyään samanlaista huomiota kuin toisen kauden 1949-1950 äänitetty “Birth of the Cool”.
“Kind of Blue” tehtiin New Yorkissa Columbia-yhtiölle eikä sitä suunniteltu klassikkojen klassikoksi, arvostelumenestykseksi tai myyntihitiksi. Miles toi mukanaan studioon materiaalista vain joitain luonnoksia, joihin muusikot eivät olleet aikaisemmin tutustuneet. Pianistina oli Bill Evans, yhdellä uralla trumpetistin vakioyhtyeen Wynton Kelly, tenorisitina John Coltrane ja altistina Julian “Cannonball” Adderley. Basisti ja rumpali olivat myös Milesin sekstetistä: Paul Chambers ja Jimmy Cobb.
Viiden julkaistun uran levystä tuli dokumentti Milesin siirtymisestä sointupohjaisesta improvisoinnista modaaliseen jazziin. Coltrane, Ornette Coleman ja George Russell olivat myös olleet samansuuntaisia kokeilijoita. Davis kiteytti äänitteellä modernismin suunnan, selkeimmin ehkä urilla “All Blues” ja “So What”. Hänellä oli jo muutamia vuosia ollut tuntemus, että kappaleiden sointukierto kahlitsee improvisointia. “Kun solisti on kerran selvittänyt choruksen (kertosäkeen) soinnut, ei hänellä ole muuta vaihtoehtoa kuin tehdä sama uudelleen vähän eri tavalla – tai astua syrjään.”
“Kind of Bluen” suosio kasvoi aluksi hitaasti. Columbia ei tajunnut levyn todellista arvoa. Sitä markkinoitiin löysästi, sen levykansiteksti oli tehty huolimattomasti (painovirheitä) ja jotkut urat siirtyivät levylle väärällä nopeudella pyörineestä studionauhurista. Virheet on kyllä korjattu myöhemmissä painoksissa. – Äänitteen historian on upeasti dokumentoinut Ashley Kahn kirjassaan “Kind of Blue” – The Making of the Miles Davis Masterpiece (Da Capo Press, 2000).