Ella Lives
Prophone Records – Swedish Jazz, PCD168
Elämässä on monia asioita, jotka viitoittavat tulevaisuutta. Tällä kertaa yksi pääsellainen on ollut Ella Fitzgeraldin levy ”Ella in Berlin” vuodelta 1960. Tämän levyn laulajatar Vivian Buczek sai isältään, pasunisti Bruno Buzekilta ja sen myötä tulevaisuuden visio selkeni kertaheitolla. Asiaa vankisti myös äidin, vibrafonisti Kristiinan tuki.
Vivian syntyi vuonna 1978 Malmössa tähän puolalaisjuuriseen muusikkoperheeseen. Hän opiskeli Malmön musiikkikorkeakoulussa, josta valmistui 2003. Hänestä on kehittynyt vuosien saatossa yksi merkittävimmistä ruotsalaisista jazzlaulajattarista.
Vaikka aina onkin todellinen haaste hypätä Ella Fitzgeraldin askelmerkkeihin, selviää Vivian urakasta kunnialla. Ei mitenkään plagiaattina, vaan omalla persoonallisella, soivan kauniilla äänellään. Hänen täyteliäinen ja hallittu äänirepertoaarinsa toimii hyvällä maulla, ilman ylisuorituksen yritystä. Hän klaaraa kappaleet läpi juuri niissä rajoissa kuin ne luontevasti ”irtoavat”
Sielukkuutta ja sanoituksen että sävelmaailman mukaan heittäytyminen onnistuu myös aikalaisen hyvin. Pientä tunnelisäystä olisi tosin kaivannut muutamaan otteeseen. Mutta kokonaisuus pelitti kiitettävällä tasolla.
Taustatrio klaarasi ruotsalaiseen tapaan mainiosti. Bändin liideri, pianisti Martin Sjöstedt klaarasi rytmikkään maukkaasti että herkän tunnelmalliesti mustavalkioitaan kulloisenkin tarpeen mukaisesti. Basisti Niklas Fernqvistin iso kaikupohja jytisi tumman komeaa tahditusta. Rumpali Johan Löfcrantz Ramsay soitti hienoa rytmimattoa kulloiseenkin tilanteeseen sopivasn hallitusti. Hienoja pelimanneja koko kolmikko.
Vibrafonisti Mattias Ståhl kasvatti osaavan upeasti hienoa kokonaiskuvaa kuudella raidalla. Puhallinosaamistaan tarjoilivat muutamilla raidoila Fredrik Lindborg, Peter Asplund ja Karl-Martin Almqvist, tuttuja ammattilaisia monista yhteyksistä.
Haasteellisuudestaan huolimatta hieno levykokonaisuus, joka on jälleen oiva esimerkki ruotsalaisesta jazzosaamisesta. Samalla se vahvistaa Vivian Buczekin asemaa ruotsalaisten jazzlaulajattarien kärkikastissa. Tosin suora vertailu Ellaan on turhaa… kuten esim. myös Aili Ikosen kohdalla, sillä molemmat esittävät omannäköisiä, hyviä tulkintoja 100 vuotta sitten syntyneen esikuvansa esittämistä kappaleista.
Hyvä kokonaisuus läntisestä naapuristamme sointuvaäänisen Vivianin kanssa. (OR)
Vivian Buczek – voc, Martin Sjöstedt – piano, Niklas Fernqvist – bass, Johan Löfcrantz Ramsay – drs
Feat. Mattias Ståhl – vib (# 2 – 7), Fredrik Lindborg – bcl, tsax (# 4,7,8), Peter Asplund – tr (# 8,9), flh, Karl-Martin Almqvist – tsax (# 6)
Recording by Roger Krieg, Steriksplan 1 Studios
Additional recording by Johan Björk, Flow Music & by David Carlsson, Gula Studion
Mix & Master by David Carlsson, Gula Studion
01. You’d Be So Nice to Come Home To (Cole Porter) 6:06
02. Yesterdays (Otto Harbach / Jerome Kern) 5:09
03. Prelude to a Kiss (Duke Ellington / Irving Gordon / Irving Mills) 8:12
04. The Man I Love (George Gershwin / Ira Gershwin) 6:04
05. It’s Alright With Me (Cole Porter) 5:31
06. The Very Thought of You (Ray Noble) 6:40
07. Caravan (Duke Ellington / Irving Mills / Juan Tizol) 6:07
08. Lady Be Good (George Gershwin / Ira Gershwin) 4:37
09. Tenderly (Walter Gross / Jack Lawrence) 7:33
10. Misty (Johnny Burke / Erroll Garner) 5:52
11. Things Ain’t What They Used to Be (Mercer Ellington / Ted Persons) 5:55