From Dyonisian Sound Sparks to the Silence of Passing
BMC CD 247
Klenkkaava pianomelodia hiipii kuuluville. Horjuvaa menoa vuoroin kampittaa, vuoroin potkii eteenpäin yhtäläisen vinksahtanut puhallinfillailu ja oudosti toisaikainen rumpusatsin kuritus. Jostain vielä kantautuu kummallista rahnutusta ja muuta hälyä, kunnes Hammondilta kuulostava urkusoitanta alkaa kuroa sointiroiskeita kasaan kuin vaivihkaa. Ja voilà – biisihän siitä kehkeytyy, ja kertakaikkisen kiehtova sellainen!
Trió Kontraszt haastaa kuuntelijan valppauden mutta myös palkitsee vahvoilla elämyksillä. Stevan Kovacs Tickmayer (piano, preparoitu piano, harmoni, kosketinsoittimet), István Grencsó (tenori- ja sopraanosaksofonit, bassoklarinetti, huilu) ja Szilveszter Miklós (rummut, lyömäsoittimet) luovat yhdessä vapaapudotusta, joka kunnioittaa koheesion periaatteita. Aineettomassa ilmaisussa kaikki on paitsi mahdollista, myös luvallista – kunhan itseilmaisu vie johonkin eikä karkaa päämäärättömäksi egotrippailuksi.
Unkarilaiselle Grencsólle sekä entisessä Jugoslaviassa syntyneille Tickmayerille ja Miklósille freen lähestymistavalla on lisäksi eettis-filosofis-yhteiskunnallinen ulottuvuus. Maiden vanhoissa poliittisissa järjestelmissä jazz kun koettiin eri vaiheissa milloin vierasperäiseksi ja siten ei-toivotuksi vaikutukseksi, milloin se taas suorastaan miellettiin ilmentävän rangaistavaa toisinajattelua.
Otteista kertovat niin ikään kolmikon jäsenten henkilökohtaiset ja yhteiset referenssit, joista poimitut nimet kuten György Kurtág, ECM New Series, Han Bennink, Nonesuch, Peter Brötzmann ja Leo Records viestivät vankasta perustasta valitulla taiteensaralla.
Trió Kontraszt ottaakin sävellyksistä kaiken irti. Albumin From Dyonisian Sound Sparks to the Silence of Passing soitteista välittyy villi palo ja vapauden hurma. Toinen toistaan kiehtovammissa äänikuvissa kolmikko yhdistää jazzin vapauseetoksen siivittämänä kaikkea keskisen manner-Euroopan kansanmusiikeista klassiseen.
Visionäärisyydessään Trió Kontraszt jatkaa vahvan vision ohjaamalla persoonallisella tavallaan vastaavankaltaista kulttuuriperinnön tutkimista ja fuusioimista kuin Béla Bartók (1881–1945), säveltäjä, pianisti ja etnomusikologian uranuurtajista.
Sen myötä tavanomaiset määritteet menettävät merkityksensä teoksissa kuten Memorial, jossa jazz, taidemusiikki ja folk sulautuvat vakuuttavalla ja vangitsevalla tavalla. Pianon, puhallinten ja rytmisten elementtien yhteen kietoutuvista ornamenteista löytyy jotain uutta jokaisella kuuntelukerralla. (MK)
Stevan Kovacs Tickmayer piano, preparoitu piano, harmoni ja kosketinsoittimet, István Grencsó tenori- ja sopraanosaksofonit, bassoklarinetti, huilu, Szilveszter Miklós rummut & lyömäsoittimet
Äänitys Zsolt Kiss, BMC Studio, Budapest 16.–17.7. 2016
Miksaus ja masterointi Stevan Kovacs Tickmayer
Kansi László Huszár / Greenroom
Tuotanto László Gőz
Label-johto Tamás Bognár
1. Hesitated 8.41
2. Quasi da lontano 4.04
3. De Ira 8.04
4. Memorial 7.59
5. Dirge 11.09
6. Passamezzo ongaro per trio 10.42
7. Zeno’s Aporia 1.52
8. Your Beauty Behind the Veil 3.49
Kokonaiskesto 56.46
Sävellykset Stevan Kovacs Tickmayer, paitsi 8 István Grencsó, ja 2 Stevan Kovacs Tickmayer, István Grencsó ja Szilveszter Miklós