Toumani Diabaté & Sidiki Diabaté
World Circuit Records WCD087
Saharan eteläreunan hiekkaisista maisemista on syntynyt monia merkittäviä luonnonmuusikoita maailman maineeseen. Nykypäivän kansainvälisistä tähdistä tunnetaan nimet Salif Keita, edesmennyt Ali Farka Touré, sekä yksi valovoimaisimmista ngonisti Bassekou Kouyate. Isoisä, isä ja poika, näin malilainen musiikillinen perinne kulkee usein suvussa. Sidiki Diabaté Senior (1922-96) oli yksi aikakautensa kuuluisimmista suurista malilaisista muusikoista. Samoja jalanjälkiä seuraavat hänen poikansa Toumani Diabaté ja Toumanin poika Sidiki Diabaté nuorempi. He ovat seitsemän sataa vuotta vanhan länsiafrikkalaisen griot -kulttuurin ja erityisesti siitä polveutuvan musiikin edustajia, koran soittajia.
Korvakuulolta isältään itseoppinut Toumani on tämän hetken malilaisista koran soittajista saanut eniten kansainvälistä arvostusta ja häntä pidetään yleisesti maailmalla parhaana tämän länsiafrikkalaisen 21-kielisen harpun soittajana. Toumanin kansainvälisen uran ansiosta korasta on tullut maailmanlaajuisesti tunnettu soitin. Hän on myös omalla soitollaan osoittanut, että korasta saattaisi tulla haastaja maailmalla yleisemmin tunnetuille soittimille. Euroopassa Toumani esiintyi ensimmäisen kerran 21-vuotiaana vuonna 1986 ja jäi silloin Lontooseen 7 kuukaudeksi.
Sidiki Diabaté tunnetaan ainakin Malin nuorison piirissä hip-hop tähtenä ja yhteistyöstä räppäri Iba Onen kanssa. Koran soiton pariin hänet johdatettiin kuitenkin jo 10-vuotiaana ja hänen odotettiin omaksuvan malilaisen ikivanhan musiikkiperinteen salat ja omanlaisensa soittotyylin. Onko näin käynyt, en tiedä, mutta hän on joka tapauksessa vienyt koran soiton digitaaliaikakauteen.
Kun ääri-islamistit yrittivät kaapata koko Malin hallintaansa vuonna 2012 ja syrjäyttivät silloisen presidentin, Toumani oli esiintymismatkalla Walesissa. Kuullessaan siitä hän oli täysin tyrmistynyt. Vallatuilla alueilla kiellettiin kaikki musiikin esittäminen ja Toumani sai kokea myös omakohtaista vastenmielistä kohtelua. Tämä vaikutti osaltaan myös hänen haluunsa äänittää tämä duo levy poikansa kanssa. Samalla hän sai vahvistettua uskoa malilaiseen musiikkiin, sillä hänen mielestään musiikin ja kulttuurin ylläpito on malilaisen yhteiskunnan tärkein ja kallisarvoisin pääoma.
Äänitys on tehty Lontoossa hyvin minimaalisen yhteisen soittoharjoituksen jälkeen ilman minkäänlaista jälkiäänitystä. Kappaleiden nimet viittaavat tärkeisiin henkilöihin, paikkoihin ja tapahtumiin malilaisessa kulttuurissa. Isän ja pojan tasapainoisesta soitosta heijastuu perusteellisuus, tietynlainen perhekeskeisyys ja kotiseuturakkaus. Hellävaraisen hento ja tunteikas rytmikkyys vahvistaa yhteistä elämäniloa. Kaunis melodisuus huokuu myötätuntoa herättävänä soinnikkuutena ja koskettavana läheisyytenä. Erinomaisen lämminhenkisen maisemakuvauksen takana vallitsee rauha, lumoava yhteiselo ja miellyttävä yhteisöllisyys, oman kulttuurin ylläpitämisen tärkeys ja luja usko tulevaisuuteen.
Muistellessaan parin vuoden takaisia ikäviä tapahtumia, Toumani on kertonut tämän levyn tekemisen kautta haluavansa kaikesta huolimatta antaa positiivisen kuvan omasta kotimaastaan ja sen ihmisistä. Toisaalta myötäelämisen iloisuuden vastapainona myös surumielinen haikeus herää henkiin ja vallitsee koko levyn läpi. Soiton värinä tuntuu viehättävän yksinkertaiselta, mutta samalla siinä on jotain sellaista lumoavaa vetovoimaa, mikä pitää mielen virkeänä, vaikka monotoninen samankaltaisuus hallitseekin kappaleita. (JKi)
Toumani Diabaté: kora, Sidiki Diabaté: kora
Äänitys: RAK Studios, Lontoo. Tuotanto: Nick Gold ja Lucy Duran. Julkaistu: toukokuu 2014.
1. Hamadoun Toure 5:23
2. Claudia & Salma 4:50
3. Rachid Ouiguini 4:35
4. Toguna Industries 3:35
5. Lampedusa 4:26
6. Bagadaji Sirifoula 5:35
7. Tijaniya 4:53
8. Dr. Cheikh Modibo Diarra 2:58
9. A.C.I. 2000 Diaby 4:45
10. Bansang 2;48
Kaikki kappaleet ovat Toumani ja Sidiki Diabatén kirjoittamia