Kun on kasvanut pienellä Seltjarnarnesin niemimaalla Reykjavikin ulkopuolella, opiskellut äitinsä kehotuksesta nuorena urkujen soittoa, koska klassinen pianismi ei näyttänyt hänestä ollenkaan hauskalta sekä digannut Beatlesista, polkista, Straussista… niin lähtökohdat jazzin pariin ovat joltisenkin erikoiset.
Mutta elämä on arvaamatonta, kuten tällä islantilaisella pianisti Sunna Gunnlaugsilla, joka jäi jazzin koukkuun teini-iässä Bill Evansin trion “You’re Gonna Hear From Me” -levyn myötä.
Vuonna 1993 hän matkusti Usaan opiskelemaan William Paterson Collegeen alkaen hiomaan omaa musiikillista tyyliään – Gunnlaugs onkin kehittänyt romanttisen lyyrisen tavan tehdä jazzia, joka viehättää ihmisiä molemmin puolin Atlantia.
Hänen suurina vaikuttajinaan ovat olleet Evansin lisäksi mm. Keith Jarrett, Bobo Stenson, Jon Balke ja Jan Garbarek.
Tietty pohjoismaisen jazzin kuulaus, rauhallisuus ja avaruus ilmenevätkin voimakkaasti hänen sävellyksissään. Mutta niissä tulee esiin myös toisaalta amerikkalaisuus siellä vietettyjen vuosien myötä. Niinpä hänen tyyliään voidaan hyvällä syyllä nimetäkin vaikkapa brooklynilais-islantilaiseksi.
Tämän levyn sävellykset ovat pääosin Gunnlaugsin itsensä ja miehensä, rumpali Scott McLemoren käsialaa.
Grunnlagsin tapa käsitella pianoaan on aistikkaan herkkää. Erinomaisen sointuisaa. Mutta kokonaisuudessaan kaikessa kuulaudessaan ja kauneudessaankin voimakkaan makuista… silti pehmeän täyteläistä.
Hän omalla tavallaan elää koko ajan soitossaan jossain ei missään… Islannin karuilla lakeuksilla… New Yorkin sykkeessä… jazzklubien hämyssä. Hänen soitossaan on sielu. Henki, joka sykkii voimakkaan impulsiivisena, mutta pehmeän ujona. Ei päälle syöksynä vaan hellin kosketuksin hyvään oloon tuudittaen.
Hänen elämän kumppaninsa McLemore hoitaa rumpaloinnin ilman ihmeempiä purkauksia tai esiintuloja. Taidokkaan aistikkaasti vaimoaan tukien. Upeaa trio -kokonaisuutta täydentää basisti Jónsson varma näppisesti..
Levykokonaisuus voidaan ilman muuta lukea pohjoismaisen jazzin kategoriaan. Se maalailee upein vedoin sitä maisemaa, joka on tullut jo tutuksi monien skandinaavisten soittajien myötä. En tarkoita sitä, että Gunnslaugs kopioisi jo olemassa olevaa, sillä hän tuo kappaleisiin selvästi omat puumerkkinsä. Naisellisen harmonian… mietiskelevän kauneuden… herkkyyden… rauhoittavan seesteisyyden.
Jos haluatte nauttia elämän olemassa olosta… vapaudesta… avaruudesta… niin tässä on siihen oiva välikappale.
Ummistakaa silmänne ja nauttikaa! (OR)
Sunna Gunnlaugs piano, Þorgrímur Jónsson bass, Scott McLemore drums
Recorded by Kjartan Kjartansson June 27th 2011 at Salurinn in Kopavogur, Iceland
Mixed by Kjartan Kjartansson in Reykjavík, Iceland
Mastered by Guðmundur Kristinn Jónsson at Hljóðriti in Hafnarfjörður, Iceland
01. Long Pair Bond (Sunna Gunnlaugs) 3:34
02. Thema (Sunna Gunnlaugs) 6:02
03. Autumnalia (Sunna Gunnlaugs) 4:27
04. Elsabella (Scott McLemore) 5:23
05. Crab Canon (Sunna Gunnlaugs) 5:36
06. Fyrir Brynhildi (Þorgrímur Jónsson) 5:32
07. Safe From The World (Scott McLemore) 5:02
08. Diamonds On The Inside (Ben Harper) 4:21
09. Not What But How (Scott McLemore) 5:04
10. Vicious World (Rufus Wainwright) 4:39