Anyder joki saa alkunsa 24 mailia Amauroten kaupungin yläpuolella sijaitsevasta pienestä lähteestä. Matkallaan kohti valtamerta se kasvaa pienistä vuolaista virroista, mitkä yhtyvät siihen matkan varrella. Kaupungin kohdalla se on jo puoli mailia leveä ja levenee kaiken aikaa kunnes laskee valtamereen 60 mailia kaupungin ulkopuolella. Tämä on lähtökohta matkalle Stefano Battaglia Trion mukana Utopian maailmaan, joka rakensi ja kirjoitti Thomas More vuonna 1516.
Milanolainen Stefano Battaglia omaa vankan klassisen musiikin taustan ja se käy selvästi esille hänen työskentelyssään pianon takana. Hän on ollut erittäin tuottelias ja levyjä on hänen urallaan syntynyt johtajana lähes 30 ja saman verran muita äänitteitä, missä hän on ollut rivisoittajana. The River Anyder on hänen neljäs levytyksensä ECM-yhtiölle. Salvatore Maiore opiskeli kontrabasson soittoa Cagliarin Konservatoriossa Sardiniassa. Hänkin on ollut kymmenissä levytyksissä mukana. Roberto Dani taas on kotoisin Venetsiasta ja on soittanut rumpuja 7-vuotiaasta asti. Hänelle tyypillisiä ovat olleet pienet kokoonpanot. Kaikki Trion jäsenet ovat syntyneet 60-luvulla ja heillä on pitkäaikainen kokemus sävellysten ja improvisoinnin kautta muotoutuneesta musiikin tekemisestä.
Tämä kolmikko vie meidät mukanaan syvään historiaan, keskiaikaan ja jopa pidemmälle, aina tuhatluvulle asti. Anyder joki kulki vuolaana keskiajalla Sir Thomas Moren Utopian maailmassa. Tämä muinaisella saarella sijainnut joki ja sen ympärille luotu myyttinen tarina on innoittanut Battaglian luomaan uuden sävellyskokonaisuuden. Battaglia sanoo pyrkineensä tässä tehtävässä kirjoittaa kappaleita, joita ei rajoittaisi hienostuneen musiikillisen kielen vaikutukset. Siksi oli mentävä ajassa takaisin jopa tuhat vuotta. Sävellykset ovat ajattomia ja niistä koostuu Utopian maailman joki, jolle More antoi nimeksi Anyder. Sen vesi virtaa puhtaana ja Battaglia pyrkii luomaan puolestaan puhtaan trendikästä jazzia.
Battaglia ilmaisee itseään kuin Passolini filmeissään, rohkean monipuolisesti, tuoden vaikutteita ympäröivästä elämänpiiristä osin visionäärisin utopististen käsitteiden keinoin. Sävellykset ovat vakavasti otettavia, ne pyyhkäisevät laajalti luoden tunnelmallista kaikua. Hän on yksi Italian kunnianhimoisimmista artisteista mitä tulee säveltämisen tarkkuuteen, oikea-aikaisuuteen, tunnelmallisuuteen ja rehelliseen osaamiseen. Battaglian kosketus pianon näppäimistöllä on omalla tavallaan tunteellisen voimakasta, vaikka fyysisesti se on herkkää ja pehmeää. Se on täsmällistä, mutta samalla värikkään vaihtelevaa.
Trio saa aikaan harvinaisen rauhaisan, tyynen levollisen ja koskettavan läheisyyden ilmapiirin. Soitto kulkee vapaasti, mutta kuitenkin kontrolloidun tuntuisesti, imien kaiken aikaa vaikutteita Utopian myyttisistä tarunhohtoisista paikoista, Minas Tirith, Ararat, Bensalem, Sham-bha-la ja Anagoor, jokaisen pitäessä sisällään oman tarinansa. Pääosassa on kuitenkin Battaglian pianon soitto. Anyway Song on levyn viimeinen kappale, missä eläydytään Oglala Sioux Black Elkin (1863 – 1950) “Suureen Visioon”, minkä näyn hän koki jo yhdeksän vuotiaana. “Seisoin vuoriston korkeimmalla huipulla, ympärilläni ja alapuolellani oli koko maailman kehä. Seisoessani siellä, näin enemmän kuin pystyn kertomaan ja ymmärsin enemmän kuin mitä näin; näin kaiken muotoina pyhän hengen ilmaisemalla tavalla, kaikkien muotojen yhdistetty muoto täytyy elää yhdessä kuin elävä olento”. (JKi)
Stefano Battaglia: piano, Salvatore Maiore: Kontrabasso, Roberto Dani: rummut
Äänitys: Stefano Amerio, Auditorio Sadiotelevisione svizzera, Lugano, marraskuu 2009. Tuotanto: Manfred Eicher. Kannen suunnittelu: Sascha Kleis. Kuvat: Caterina di Perri. Julkaistu: 2011.
- Minas Tirith 7:32
- The River of Anyder 7:01
- Ararat Dance 8:49
- Return to Bensalem 7:40
- Nowhere Song 2:18
- Sham-bha-lah 15:00
- Bensalem 12:13
- Anagoor 11:07
- Ararat Prayer 6:20
- Anywhere Song 1:11
Kaikki kappaleet ovat Stefano Battaglian säveltämiä