Live In Miami @ The WDNA Jazz Gallery
JMood Records JM-014
Kansainvälisiä areenoita jo vuosikymmeniä kolunnut italialaissyntyinen pianisti Roberto Magris (s. 1959) on ehtinyt urallaan levyttää lähes 30 albumia vallan erinomaista aitoa peruselementeistä koostuvaa svengaavaa jazzmusiikkia. Vaikka hän on jo pitkään tehnyt näyttävää uraa USA:ssa, niin hänen marraskuun alussa ilmestynyt uusin levynsä Roberto Magris Sextet Live in Miami @ the WDNA Jazz Gallery äänitettiin helmikuussa 2016 Miamissa, mikä oli hänen ensimmäinen vierailunsa tässä kaupungissa.
Magris on esiintynyt ympäri maailmaa ja kiertänyt Yhdysvaltoja pitkin poikin, mutta hän ei ollut, yllättävää kylläkin, käynyt aikaisemmin Miamissa. Tämä kävi ilmi, kun levyn toinen tuottaja, Miamissa vaikuttavan WDNA Jazz Radion hallituksen jäsen ja viikoittaisten jazzlähetysten juontaja Edward Blanco ehdotti seuraavan levyn äänityspaikaksi Radion Jazz Gallerya.
Virallisesti 2009 tammikuussa käynnistyneen JMood Records -yhtiön omistaja ja tuottaja Paul Collins oli heti mukana ja innostui tämän levytyssession tarjouksesta. Uusin julkaisu on Magrisin neljästoista äänite yhtiön riveissä. Magrisin levytykset ovat vaihdelleet triosta septettiin, nyt on sekstetin vuoro. Monelta taholta jazzia luotaavat levytykset on kypsytelty aidosti jazzin perusjuuria syvästi kunnioittaen. Tämä uusin levytys on taas hieno näyttö siitä miten hyvä jazz aidoimmillaan toimii, sydäntä sykkivästi, rehevästi svengaten jazzin pohjarakenteen huomioon ottaen.
Vaikka yhtyeen soittajat olivat Magrisille uusia tuttavuuksia, niin homma toimii vahvasti ja rehevästi alusta loppuun. Paul Collinsin keräämään kokoonpanon ytimeen tuli vahva pitkänlinjanjazzkolmikko Grammy -voittaja trumpetisti Brian Lynch, basisti Chuck Bergeron ja rumpali John Yarling. Kuusikon Roberton ympärille täydensivät ”nuoret leijonat”, tenorisaksofonisti Jonathan Gomez ja conga-rumpuja takova Murph Aucamp, Miamin Yliopiston muusikkopiireistä.
Yhdeksän kappaleen sisältö tuo esille Magrisin oivan tasokkaan tekemisen monipuolisen etevänä säveltäjänä, mutta mukaan mahtuu myös kaksi lainakappaletta Rahsaan Roland Kirkin hidastunnelmainen harkitusti tulkittu April Morning ja Billy Strayhornin ”slovaristandardi” A Flower Is A Lovesome Thing, mikä kulkee levyllä kokonaisuudessaan Magrisin hienostuneena sooloversiona.
Aloituksena kuultava Magrisin vanhempaa tuotantoa oleva ja koko levyn pisin kappale African Mood lähtee jäntevän rytmikkäästi kuljettamaan kuulijaansa Brian Lynchin voimallisen raikkaalla trumpetin äänenvärinällä, mistä Jonathan Gomez jatkaa puhaltajien riipaisevaa soolottelua ja loppupuolella Magris aloittaa pianon hehkuttelun terävästi omilla jännittävillä kuvioinneilla, maittavan rapsakkaa menoa kerrassaan. Bluesista innostuneena Magris taivuttelee nautittavasti pianoaan samalla eloisuudella ja intensiivisellä raikkaudella myös seuraavassa kappaleessa What Blues? Aito riuska sähäkkyys jatkuu myös kolmannessa Song For An African Child.
Seuraavaksi vauhdikas svengaava rytmi kyydittää matkan tekoa, mutta mukaan tulee jouhevasti latinalaista rytmiväritystä. Chachabada ohjastaa menoa huikeiden vuorottaisten soolojen kautta hulppean raisuun hyökkäykseen Murph Aucamp avatessa oman muhkean soolo-osuuden ja congat saavat kyytiä. Il Bello Del Jazz jatkaa reippaalla potkulla, vaikka tyyli vaihtuu hieman tukevammin hard-bopin suuntaan.
Standard Life imaisee ilmavan mukavasti mukaan, siinä koko joukkue liimaa yhteen ryhdikkäästi soittamisen ilon ja taidon, soolot tempaavat mukaan, rytmi säilyy ja tunnelma nousee. Lopuksi levy kääntyy takaisin bluesin vietäväksi pariminuuttisella hitaasti kaukaisuuteen haihtuvalla tulkinnalla Blues For My Sleeping Baby.
Kunnon hard-bop jazzista pitävälle täyteen ahdettu, yli 76-minuuttinen CD, antaa täyden vastineen siihen uhratuille rahoille. Tällaista selkeän tasokasta jazzsävellystyötä ja maukkaan ansiokasta peruspohjaista soitannollisuutta on suorastaan herkullista kuunnella nykyjazzin alati monisärmäisesti muuttuvassa ja rönsyilevässä lajikirjossa. Jazzin perusteet ovat tukevasti mukana ja kuuntelunautinto on taattu.
Levy on kuin suuri show, mikä saa aikaiseksi vaikuttavan onnistuneen spektaakkelimaisuuden. Magris luo omilla määrätietoisilla sävellyksillään ja tulkinnoillaan upean pohjan ajatukselle, että kypsä selkeä rehellisyys ja värikäs suhtautuminen jazzin perustekijöihin riittää aivan hyvin. Tähän ei tarvitse lisätä mitään uusia jippoja. (JKi)
Brian Lynch: trumpetti, Jonathan Gomez: tenorisaksofoni, Roberto Magris: piano, Chuck Bergeron: kontrabasso, John Yarling: rummut, Murph Aucamp: congat
Äänitys: konserttiäänitys, Stephen Malagodi, WDNA Jazz Gallery – 88,9 FM WDNA Public Radio, Miami Florida, USA, 6. helmikuuta 2016. Miksaus ja masterointi: Aldo Borrelli, Audiomaster Studio, Cologno Monzese, Milano, Italia. Tuotanto: Paul Collins ja Edward Blanco. Kannen kuvat: Nadja Debenjak, Kansilehtisen sisäkuvat: Stephen Malagodi. Taiteellinen tuotanto: Daria Lacy. Sisälehtisen teksti: Edward Blanco. Taiteellinen johto: PCAMI* Paul Collins. Julkaistu: 6.11.2017
01. African Mood (Roberto Magris, IRCE) 11:39
02. What Blues? (Roberto Magris, IRCE) 8:33
03. Song For An African Child (Roberto Magris, TriesteLand Music/ASCAP) 9:59
04. April Morning (Rahsaan Roland Kirk) 9:57
05. Chachabada (Roberto Magris, TriesteLand Music/ASCAP) 9:31
06. Il Bello Del Jazz (Roberto Magris, IRCE) 9:50
07. A Flower Is A Lovesome Thing (Billy Strayhorn) 5:46
08. Standard Life (Roberto Magris, TriesteLand Music/ASCAP) 9:16
09. Blues For My Sleeping Baby (Roberto Magris, IRCE) 2:05
Kokonaiskesto 76:41