Perfectly Still
FOOTPRINT RECORDS, FRCD-065
Ruotsalaisten muusikoiden, laulaja Sarah Riedel, kitaristi Carl Svensson ja basisti Viktor Skokic, muodostama akustinen trio on ollut olemassa vuodesta 2009. Vaikka heidän yhdessä tekemä ensimmäinen albumijulkaisu ilmestyi viime kesänä, niin he eivät ole aivan uusia tulokkaita musiikin saralla. Perfectly Still koostuu yhdeksästä kappaleesta laulettua jazzia, joista kuusi on yhtyeen jäsenten itse säveltämää musiikkia. Loput kolme ovat heidän valitsemia ulkopuolisten säveltäjien kirjoittamia. Levyllä esiintyy kolmikon lisäksi kaksi vierailijaa Thomas Backman, joka soittaa alttosaksofonia ja klarinettia viidellä kappaleella sekä perkussionisti Martin Öhman yhdellä.
Sarah Riedel julkaisi vuonna 2008 levyn Hemligheter på vägen yhdessä isänsä, säveltäjä George Riedelin kanssa. Laulujen sisältö koostui ruotsalaisesta runoudesta jazzsovituksina laulettuna. Tästä hänelle myönnettiin Ruotsissa Grammy-palkinto. Tukholmasta lähtöisin oleva Sarah Riedel on opiskelun myötä muuttanut Ruotsin länsirannikolle ja asuu nykyään Göteborgin seudulla. Hän on sanonut unelmanaan olevan mahdollisuuden laulaa yhdessä Björkin kanssa Göteborgin konserttisalissa. Carl Svensson asuu myös Göteborgissa, missä hän on opiskellut musiikkia paikallisessa yliopistossa kuten Sarah ja on sittemmin jatkanut opintojaan Pariisissa. Vuonna 2012 saamansa stipendin turvin hän on mukana useassa projektissa säveltäjänä ja muusikkona. Viktor Skokic on paljon käytetty basisti eri yhteyksissä Ruotsissa, missä hänet tunnetaan myös sävellystyöstään.
Varsin harras ja intiimi tunnelma on hallitseva piirre Perfectly Still -levyn sisällössä. Siinä liikutaan musiikillisesti lähellä klassista kamarijazzia laulun johdatellessa kuulijaa runollisen idylliseen ajattomuuteen. Syttyvän valon hehku, aurinko käsissäni nousen kivelle, mistä kuulen toisenlaisen sävelen. Kaikessa hiljaisuudessa kuulen kukkien kuiskailevan kuutamossa. Taivas on tumma myrskyn nostattamien tulvavirtojen yllä. Sitten näen purppuranpunaiset puut, joihin kiipeän. Sininen kaupunki merten takana on outo paikka minne olen menossa harhaillen muurien läpi. Unelmoi kaikesta mitä mieleen tulee, vihreä valo ohjaa pitkin vanhaa polkua valon palaessa ylläsi. Uudistan katuja ja teitä päällystäen ne kullatuilla kivillä kuninkaan ohittaessa minut vasemmalta.
Sarahin aistikkaan tyylikkäästi tunteella ilmaistu laulu tulee sydämestä. Hidas balladinomainen ilmaisu lähentelee puhetta. Esittämistapa luo kuvan lyyrisestä tunnelmajazzista, mutta en koe laulua kuitenkaan täysin puhtaaksi jazzlauluksi, eikä näin varmasti ole ollut tekijöiden tarkoituskaan. Siinä liikutaan jossain indyjazz -tyylin ja popin keskiössä. Yhdessä tietynlaisen luontevan helppouden ja nuorekkaan tyylin kanssa tämä todennäköisesti on hyvin lähestyttävissä olevaa ja miellyttää varmasti varsin laajapohjaista kuulijakuntaa.
Svensson ja Skokic johdattelevat laulua tunteellisen tarkalla, pehmeän hennoilla ja kauniisti soivilla tunnelmasoundeilla. Blue Town saattaisi kuljettaa kuulijan Tunisiassa sijaitsevaan Sidi Bou Saidin kaupunkiin. Oli miten oli, niin tässä kappaleessa Thomas Backmanin bassoklarinetti saa aikaiseksi hienon ja rauhaisan matalan lisämausteen muuten niin tasaisen tappavaan taustasoittoon. Se antaa hyvin tukea Sarahin kerronnalliselle laululle. Kurt Weillin, Bertolt Brechtin ja Herbert Hartigin yhteistyönä syntynyt Surabaya Johnny puolestaan saattaisi viedä meidät Indonesiaan, vaikka ei se ainakaan sikäläisen perinnemusiikin esittämistyylille luonteenomaista soundia olisi. Näin ei varmasti ole, yhteys on väärä. Se liittyy musikaaliin Happy End, mutta mistä se Surabaya siihen sitten tulee? Kappaleesta on paljon erilaisia versioita. Tällä kertaa Sarah Riedelin puhtaasti jazzsointuisempi tunnelma voittaa operetti-/ooppera -tyylisen raskaan mahtipontisuuden ja paatoksellisuuden mennen tullen. (JKi)
Sarah Riedel: laulu, Carl Svensson: kitara,Viktor Skokic: kontrabasso, vierailijat: Thomas Backman: alttosaksofoni, klarinetti, bassoklarinetti (2,4,5,7,8), Martin Öhman: perkussiot (8)
Äänitys, miksaus ja masterointi: Per Sjösten. Äänitys: 30. elokuuta – 1. syyskuuta 2011, Studio Epidemin, Göteborg. Again äänitetty 26. maaliskuuta, Studio Brewhouse, Göteborg. Tuotanto: Riedel, Svensson, Skokic ja Per Sjösten. Kannen suunnittelu: Magda Lipka Falck. Kuvat: Per Kristiansen. Julkaistu: 20.8.2012.
1. Again (Viktor Skokic) 2:42
2. In Such Silence (Sarah Riedel) 4:51
3. The Storm (Sarah Riedel) 5:42
4. Portugal (Viktor Skokic) 4:32
5. Blue Town (Louis Lourain) 6:38
6. Surabaya Johnny (Kurt Weill / Bertolt Brecht / Herbert Hartig) 5:18
7. The Stone (Carl Svensson) 4:04
8. To My Left (Viktor Skokic) 5:57
9. You Belong To Me (Pee Wee King / Chilton Price / Redd Stewart) 3:52
Kokonaissoittoaika 43:40