70’s Revisited
Uleåborg Jazz Organisation, UJOCD-002
Pohjolan valkeasta tervaporvarien kaupungista kajahtaa kaamokseen väkevää retrofunk-fuusiojazzia nykyformaattiin sovitettuna. Ison orkesterin ohjaimissa vääntää Maunuvaaran Tappi ja työstöartikkeleina Olli Ahvenlahden ja Eero Koivistoisen 1970 -luvun tuotoksia. Noita, joita legendaarinen levy-yhtiö Love Records julkimoi tuohon aikaan.
Oulu All Star Big Band soi jälleen erinomaisesti. Sille on tehnyt erinomaisen hyvää se, että Tapio “Tappi” Maunuvaara on siirtynyt Luleåsta Norbotten Big Bandin riveistä Ouluun. Tapilla on timantin kova ura takana NoBB:n ajalta maailman luokan kapellimestarien että vierailijoiden myötä. Nyt tuo kaikki osaaminen on OASBB:n eduksi. Ja se kuuluu upeasti myös tällä levyllä.
Levyn retrohenkisyyttä nostaa myös se, että levyllä oululaisten kanssa musisoivat kappaleiden säveltäjät, Fender Rhodesin kuljettaja Olli Ahvenlahti että saksofonisti Eero Koivistoinen. Näin herrat pääsivät toteuttamaan omaa itseään “uusissa vaatteissa”. Sovitusmestareina toimivat Eero Koivistoisen lisäksi Erno Tiittanen, Jussi Lampela ja Ville Vannemaa… isojen orkestereiden kermaa maassamme.
Ensiraita on Koivistoisen Strait Up, jonka teeman hän sävelsi alkujaan Eläinten tanssi -nimisenä 1970-luvulla Helsingin kaupunginteatterin tanssiryhmälle Äiti maa -balettiin. Sen jälkeen tämä leppoisan letkeästi kulkeva kappale on kokenut monta muodonmuutosta. Leppoisuudestaan huolimatta kappale on massiivisen upea ja melodisen soiva.
Kakkosraidalla funkataan Ahvenlahden “mummon kiikkutuolissa”… tahti on sen verran räväkkää, että mummon on syytä pitää kiinni ja läsnäolijoitten varoitella, ettei nutturapää tuoleineen kupsahda kumoon. Erinomaisen imevää bb-soitantoa, jonka kuorrutuksena Ahvenlahden Fender Rhodesin tukkoisen sointuvat luritukset.
Kolmonen silmään ja Koivistoisen Front is Breakingin… tosin edessä ei säry eikä rikkoonnu mitään vaan Koivistoisen saksofoni vetää makoisaa soolottelua hienon big band taustan päälle. Todellista musisointia suurella sielulla. Kansainvälisenluokan herkkua.
Sitten heittäytään päiväksi eläintarhaan käsikädessä Ahvenlahden ja Tiittasen kanssa. Rauhallisen nautiskelevasti tutkiskellaan eläimistöä, joista ensimmäisenä sooloilee trumpetillaan Jaakko Jauhiainen saaden isomman lauman liikahtelemaan. Seuraavassa aitauksessa liikkuu kauneutta ja herkkyyttä Ahvenlahden soolon verran. Maunuvaara haluaa esittää enemmän eläimiä ja pistää isoon laumaan lisäpuhtia. Seesteinen päivä eläintarhassa rauhoittuu iltasoittoon…
Seuraavaksi jatketaan samaa letkeää linjaa, nyt hieman funkkaavammin Ahvenlahti-Lampela yhteistyön kanssa kasvokkain. Mikäs siinä, kun bb soi taustalla keimailevasti ja Antti Piila piirtää saksofonillaan kasvonpiirteet, jotka Ahvenlahti värjää Rhodesillaan. Jälleen todiste siitä, että vanhassa vara parempi… myös kasvokkain, vaikka jokunen potkukelkan jälki onkin jo jälkensä uurtanut… se lisää karismaa, myös hitaasti funkaten.
Ville Vannemaa on saanut kunnian sovittaa Ahvenlahden tunnetun henkilöhahmon eli runoilijan uudelleen… nyt sähköbasson tahdittamäksi löysäksi funkiksi. Maestrot Ahvenlahti ja Koivistoinen pistävät upean aistikkaasti soivan big bandin sekaan omat puumerkkinsä sooloillaan. Kokonaisuus toimii kuin unelma…
Toiseksi viimeinen raita, ensin hieman hämäsi, mutta pian selvisi, että kyseessä on Koivistoisen alunperin Safari niminen teos, johon hän on ympännyt ghanalaista kansanmusiikkia. Kappaleen nykyinen nimi Legon, johtuu siitä, että hän kuuli tuota ghanalaista kansanmusiikkia ensikerran Legon nimisessä paikassa. Leppoisan maittava kokonaisuus tämäkin…
Päätösraidalla heittäydytään Koivistoinen liha-bluesin kimppuun. Alkuperäinen on saanut uuden soolorakenteen ja orkesterin puheenvuoron. Koivistoisen ja rumpali Virkkulan soolojen lisäksi kapellimestari Maunuvaara puhaltaa makoisan trumpettisoolon. Kokonaisuus liikkuu eteenpäin verkkaisesti kuin pohjoinen virta… muutama niva tuo mukaan terävän pärskäyksen ja akanvirtapyörteen. Hyvä finaali.
Oulu All Stars Big Band osoitti tällä levyllä kuuluvansa ehdottomaan suomalaiseen big band huippuun. Tappi Maunuvaaran naapurimaasta tuomat kokemukset ja opit ovat hioneet bändistä tarkkasointisen kuin sveitsiläinen kello. Osaaminen ei ole pelkkää tekniikkaa vaan siinä on myös sielu mukana. Ja soittamisen riemu… Erinomaista big band -musiikkia.
Tämä levy vahvistaa myös osaltaan sitä, että Oulusta on kasvanut yksi merkittävimmistä suomalaisista musiikkikaupungeista, Niin koulutuksen kuin huippuesiintyjienkin muodossa. Useampi huippujazzari on sieltä lähtöisin ja laulupuolella se suoltaa jatkuvasti upeita tulkitsijoita. Ja tämä big band on luku sinänsä… aivan kansainvälistä “kauraa”.
Erinomainen, retrohenkeen tehty levy, jonka soittaa loistava big band. Oulusta.(OR)
Kapellimestari
Tapio Maunuvaara
Featuring
Olli Ahvenlahti Fender Rhodes
Eero Koivistoinen tenorisaksofoni
Trumpetit
Jukka-Pekka Peltoniemi, Sakari Suoninen, Jaakko Jauhiainen, Kalle Pääkkönen
Pasuunat
Jukka Myllys, Katri Juntunen, Markus Larjomaa, Antti Näpänkangas
Saksofonit
Antti Piila, Tuomas Junttila, Olli Tuomainen, Kenneth Sjöwall, Perttu Pannula
Komppi
Sami Juntunen – piano, koskettimet, Mikko Kuusiniemi – kitara, Tapio Tekoniemi – basso, Esa Virkkula – rummut
Äänitys ja miksaus Jaakko Pohjola
Masterointi Markku Veijonsuo, Varistoteles studio, Helsinki
1. Straight Up (Eero Koivistoinen) 5:21
2. Grandma’s Rocking Chair (Olli Ahvenlahti, sov. Erno Tiittanen) 5:42
3. Front Is Breaking (Eero Koivistoinen) 4:35
4. A Day At The Zoo (Olli Ahvenlahti, sov. Erno Tiittanen) 5:10
5. Countenance (Olli Ahvenlahti, sov. Jussi Lampela) 4:56
6. The Poet (Olli Ahvenlahti, sov. Ville Vannemaa) 6:13
7. Legon (Eero Koivistoinen) 6:43
8. Mean Meat Blues (Eero Koivistoinen) 6:34