Our Time
MYACD001
Matkailu avartaa… niinhän sitä aina sanotaan. Nyt tuo sanonta pitää oivasti paikkansa, kun puhutaan “Meijän Maijasta” eli Nina Myasta, joka visitoi Isossa Omenassa eli New Yorkissa. Nina oli vaihto-oppilaana viime lukuvuoden Manhattan School Of Jazzissa, josta tarttui mukaan ihka aito jazz.
Tämän levyn Nina äänitti viime keväänä ennen kotimaahan paluutaan. Levyn taustatriona soittaa paikallinen nuori kolmikko. Erinomaisen aistikkaasti ja tunnelmallisesti. Hienoa musisointia!
Ja hienoa musisointia ovat myös Ninan tulkinnat. Sanonpa edellä mainitun vielä uudestaan: Hienoa musisointia!
Räväkkä ja suorasukainen laulajatar heittää menneisyyden tällä levyllä nurkkaan ja esittelee herkän melodisen Nina Myan. Niin laulajana kuin säveltäjänäkin. Erittäin intensiivisenä, mutta herkän tunteikkaana. Aivan uutena Nina Myana.
Hänen äänensä soi tosi kauniina. Perusäänen maistuvana pikanttina lisänä hän tarjoilee upean koskettavaa alarekisteriään. Toisaalta hän esittelee myös koko hienoa äänirepertuaariaan. Nyt siis balladinomaisissa elementeissä. Jopa kehtolaulumaisissa tunnelmissa. Tai pohjoisen äärettömyyksien tunturituulissa.
Tämän levyn sisältö vahvistaa, että Ninalle on kansainvälinen tulevaisuus tarjolla, mikäli hän vain haluaa siihen tarttua. Tosin se vaatii vielä kasvamista ja kouluttautumista niin laulajana kuin ihmisenäkin… mutta Ninassa on todella paljon ainesta ison maailman tähdeksi. Tämä levy on osaltaan oiva käyntikortti Ninan tulevaisuuteen.
Tämä levykokonaisuus vaatii myös kuulijaltaan pysähtymista… kuuntelurauhaa, jotta se täysin avautuisi. Keskittyminen antaa kuulijalle täydellisen nautinnon Ninan äänen kaikista sävyistä. Sen erinomaisesta melodisesta soinnista. Tavasta tavoittaa energisen syvä tunne esityksiinsä. Mieleen tulle väistämättä entisaikojen suuret jazzlaulajattaret… klubit, esiintymislavat… ei kopioituna plagiaattina vaan aistikkaasti päivitettynä.
Kun avausraitana liihottelee Herbie Hancockin perhonen, antaa se heti kättelyssä erinomaisen osoituksen Ninan “nykykunnosta”. Seuraavaksi hidastetaan vauhti kehtolauluksi Ninan oman Lullabyn myötä jatkaen edelleen omalla Take Me Homella. Seesteistä kauneutta. Tasaisen melodista haaveilua. Herkkää viattomuutta… levyn jokaisella raidalla.
Jos kuulija keskittyy pelkästään Ninan ääneen, hän saa kuultavakseen jotain sellaista, mihin harva nuori jazzlaulaja pystyy. Ninan kokonaisrepertuaarin hallinta on upeaa, Tasavarmaa, Tinkimätöntä. Soivaa. Tunteikkaan koskettavaa… sekä sanallisena että sanattomana lauluna…
Tämä levy antaa hienosti tilaa laulajalle. Soitto soljuu taka-alla, kunnes saa luvan astua esiin laulajattaren vaietessa. Pianisti Billy Test osoittautuu upean tunteikkaaksi soittoniekaksi. Hän loihtii mustavalkioillaan todellista hyvänoloa kuulijoille.
Basisti Marty Kenney että rumpali Curtis Nowosand ovat myös omalta osaltaan luomassa pehmeän tunnelmallista kokonaisuutta. He soittavat omaa rooliaan nk. silkkuhansikkaat kädessä, Nautittavalla tatsilla.
Nina on omistanut tämän levyn kesällä syntyneelle esikoispojalleen. Levyn pääteemoina ovat kaipaus, rakkaus, elämänmuutokset, syntymä ja kuolema… tässäkin suhteessa levy onnistuu erinomaisesti.
Nina osallistui jo rippikouluikäisenä kansainväliseen Lady Summertime Jazzlaulukilpailuun, eikä selvinnyt vielä silloin kirkkainpaan kärkikastiin. Hän totesi tuolloin perustorniolaiseen tapaan, että “kyllä mie perkele vielä näytän!”.
Nyt hän on näyttänyt osaamistaan jo useammassa eri paikassa ja tilanteessa. Tämä levy sinetöi sen. (OR)
Nina Mya – vocals, Billy Test – piano, Marty Kenney – bass, Curtis Nowosad – drums
Recorded at Bunker Studio, Brooklyn, NY 04/2014
Mixed by Kimmo Antikainen
Mastered by Jaakko Viitalähde
1. Butterfly (Herbie Hancock / Bennie Maupin) 8:03
2. Lullaby (Nina Mya) 5:29
3. Take Me Home (Nina May) 6:06
4. Infant Eyes (Wayne Shorter / Doug Carn) 7:46
5. Our Time (Nina May) 5:57
6. Estate (Bruno Martino / John E. Siegel) 6:08
7. Good Night (Nina May) 1:46