Grand Line
Nakama Records NKM004CD
Sain eteeni sellaisen levyn, mikä on täynnä haasteita, kuten nykyään tuntuu olevan trendikästä sanoa, olipa kysymys minkälaisesta ongelmasta tahansa tai aivan tuiki tavallisesta asiasta. Ihan oikeasti tosiaan, norjalaiskvartetin Nakaman viime vuoden toukokuussa ilmestynyt Grand Line -levy on sellainen, mistä en oitis ymmärtänyt yhtään mitään. Mikä sen ydin oikeastaan on, sen selvittämiseen meni itseltäni useita tunteja ennen kuin sain edes jotain valaistusta sen sisällöstä. Varmaan syynä on oma täydellinen tietämättömyys musiikin teoriasta.
Norjalaiset nuorenpolven muusikot ovat tunnettuja vapaasti soitetusta tunnustelevasta ja kokeilevasta musiikistaan. Niitä on tullut markkinoille tämän tästä. Eteen on tullut monenlaista tyyliä, jotka rakentuvat monista eri aineksista, piuhasulkeisista sanattomaan rohkeaan ihmisäänen monipuoliseen ilmaisuun kuin myös erikoisista soitinyhdistelmistä. Suoranaisia suuria epäonnistumisia ei vuosien varrella ole tullut eteen. Nakama on yksi erikoisimmista tässä vaiheessa. Saa nähdä onnistuuko se avautumaan itselleni ollenkaan.
Nakama Records on varsin uusi norjalaismuusikoiden vuonna 2015 perustama yhteinen kollektiivi. Levyjen tuottamisen rinnalla se toimii samalla konserttien järjestäjänä ja julkaisee kollektiivin jäsenille valikoituja projekteja, mitkä liittyvät tavalla taikka toisella laajenemaan pyrkivän Nakama yhtyeen toimintaan. Sana Nakama tulee arvatenkin japanin kielestä ja se sisältää ajatuksen vertaisjäsenyydestä ja toverisuhteesta. Sen filosofia on hierarkiasta vapaa yhteisöllisyys, jäsenten yhdenvertaisuus ja kunnioitus musiikin saralla. Päämääränä on tuottaa mielenkiintoista ja sykähdyttävää vaihtoehtomusiikkia. Tällä hetkellä Nakama etsii sopivaa asialle omistautunutta yhteistyökumppania levyjen fyysiseen jakelutoimintaan.
Basisti Christian Meaas Svendsenin johtama Nakama laajeni kvartetista kvintetiksi viime vuoden lopulla. Tämä esillä oleva Grand Line -levy on julkaistu sitä ennen kvartetti kokoonpanossa, jossa soittavat johtajansa ja kappaleiden sävellyksistä vastaavan Svendsenin lisäksi viulisti Adrian Løseth Waade, japanilainen, Norjassa asuva pianisti Ayumi Tanaka ja rumpali Andreas Wildhagen.
Levyn kansi on aika erikoinen, taiteellisesti maukkaan näköinen, täysin musta, missä teksti ja graafinen kuviointi ovat kullanvärisin kirjaimin piirrettyjä. Levyn sisällä on myös 9-sivuinen kaksipuolinen taitettu ja taiteellisesti kauniisti kuvioitu lehdykkä sisältäen Christian Meaas Svendsenin saatesanat. Kieltämättä se on edustavan näköinen, aistillinen ja vaikuttava. Sinällään pelkästään tämä ulkoinen näyttävyys herättää mielenkiintoa myös itse levyn sisältöön.
Yhtyeen musiikin sanotaan syntyneen eurooppalaisen jazz, amerikkalaisen nykymusiikin, japanilaisen perinnemusiikin sekä romanttisklassisen aikakauden musiikin aineksista. Lisäksi, mikä ehkä on oleellisinta tämän musiikin olemuksessa, niin tekijät kertovat sen tutkivan läheltä ja perusteellisesti olemassa olevan sisällön ja epäoleellisen sisällön suhdetta.
Siinä tutkaillaan myös mahdollisuuksia työskennellä joustavasti muotoja ja variaatioita muokaten vakiintuneessa, kaavamaisessa ja tiukan kiinteäksi jäykistyneessä valmiissa musiikillisessa materiaalissa. Tämä kuvaa sitä ja oikeastaan on vastaus siihen, minkä toin esille alkukappaleessa ollessani täysin hämääntynyt ja hukassa ensiksi kuulemieni katkelmien pohjalta siitä mitä tämä musiikki pitää sisällään.
Levyn kansitietoja lukiessani kiinnitin huomiota siihen, että kappaleiden nimissä on kaksi osiota. En mitenkään ymmärtänyt mikä sen tarkoitus on. Tämä oli itselleni alusta alkaen epäselvää. Selitys siihen löytyy kyllä kannen sisäpuolelta, missä on ”ymmärtämisohjeet”. Levyn aineisto koostuu kahdesta erillisestä komponentista, sävelletystä musiikista ja muodollisesta musiikista. Musiikin sisällön muodostamisessa Grand Line tunnustelee ja tutkii muotoa muokattavaksi tarkoitettuna esineenä.
Tällä levyllä Svendsen kyseenalaistaa musiikin muodostamisen käsitteen suhteessa tunnetuille ja tunnustetuille malleille, mitkä ovat rakenteellisesti musiikin perusjalustalle muodostettuja tallennusmuotoja. Grant Linen musiikki on kuin kelluva Suomen markka aikoinaan devalvaation jälkimainingeissa. Se kuljeskelee kuin vapaana purjehtiva kaarnalaiva pullein purjein omalla painollaan ilman sävelletyn musiikin taakkaa selässään.
Levyllä on 7 erillistä kappaletta, tai pitäisikö sanoa muotoa, missä sävelletty osio määrittelee teeman, harmonian, rytmin ja tempon, jos niitä löytyy. Muoto-osio puolestaan heijastaa tämän sisässä liikkeen suunnan, toiston, vahvuuden, luo vaihtoehtoja, määrittelee kerronnallisuuden. lisää mieleen tulevia valmistelemattomia lisäosioita, kiintiöityjä aineksia, joiden avulla esitystä voidaan viedä eteenpäin.
En tiedä olenko nyt lähemmin levyn sisältöä miettiessäni yhtään sen viisaampi edelleenkään. Tuskinpa, siltä tuntuu, en todennäköisesti. Ehkä on parempi, ettei mielessään muokkaa enempää tätä teoreettisella tasolla, ei se ainakaan omalta kohdaltani siitä selvene. Parempi on keskittyä pelkästään kuuntelemaan levyä eikä vaivata päänuppia sen enempää.
Levyä voi kuka tahansa käydä kuuntelemassa osoitteessa https://youtu.be/aR0EUztf9Jk ja tehdä omat johtopäätöksensä sen perusteella. Ehkä tekijöiden aivoitukset saavat aivan uuden muodon pelkästään kuuntelemalla kuin turhaan yrittää miettiä teoreettista ratkaisua. (JKi)
Adrian Løseth Waade: viulu, Ayumi Tanaka: piano, Andreas Wildhagen: rummut, Christian Meaas Svendsen: kontrabasso ja sävellykset.
Äänitys: Jan Erik Kongshaug, Rainbow Studio, Oslo, 22.4.2016. Miksaus ja masterointi: Christian Obermayer, Strype Audio, 23.-24.4.2016. Kannen graafinen suunnittelu: Christian Meaas. Sisälehdykän taide ja kuvat: Mikkel Cappelen Smith. Tuotanto: Nakama & Christian Obermayer. Julkaistu: 23.5.2016
Sisältö Muoto
1. Doremingo + Taiko Grand Line
2. The Sun Uzumaki
3. Nanika Decks
4. Tsunagari Split&Curve
5. Kusama Events
6. Suffering feat. Daily Choices Fail Compilation
7. Daily Choices Metro
Kokonaiskesto 71:41