Music of Weather Report
ECM 2364
Maailmalla, myös Suomessa, on tehty monenlaisia ja -tasoisia Weather Report -tribuutteja pilvin pimein vuosikausia. Ihmekös tuo sinänsä, sillä WR (1970-86) oli aikansa super(jazz)bändi, jonka soundimaailma ja upeat yksittäiset biisit kolahtivat lujaa monille, ja bändi toi jotain aivan uutta ja ennenkuulematonta jazzin laajaan kenttään.
Weather Reportin varsinaisena läpilyöntialbumiksi on historiankirjoituksissa mainittu Mysterious Traveller (1974), vaikka vankkaa fanitusta oli ollut laajasti jo sitäkin ennen. Varsinainen kultakausi alkoi, kun pääsäveltäjien Wayne Shorterin ja Joe Zawinulin (joka syntikoineen muodosti myös WR:n perussoundimaailman) rinnalle tuli kolmas väkivahva vaikuttaja: moniin korviin pyörremyrskyn tavoin kolahtanut ilmiömäinen bassotaituri Jaco Pastorius.
Tämä nyt esillä oleva albumi ei kuitenkaan kuulu em. ”tavallisten” tribuuttien joukkoon. Onhan tekijänä WR:n alkuperäinen perustajajäsen, myös monia biisejä bändille rustannut tsekkiläissyntyinen basisti Miroslav Vitous. Hän ehti olla mukana muutamilla albumeilla kunnes erosi yhtyeestä. Syynä olivat ”musiikilliset erimielisyydet” Zawinulin kanssa, joka halusi muuttaa WR-ohjelmistoa ”kaupallisempaan” suuntaan. Vitous puolestaan halusi linjan pysyvän entisen laisena.
Levyn musiikki ei ole aivan kokonaan Weather Reportin ohjelmistosta koostua. Vitous on säveltänyt suurimman osan mukana olevista kymmenestä biisistä. Niistä osa on tehty miehen WR-vuosien jälkeen,kun taas valtaosa niistä ovat tuttuja varhaisilta WR-albumeilta (esim. Seventh Hour ja Morning Lake Weather Reportin samannimiseltä debyyttipitkäsoitolta). Myös mukana oleva Shorterin Pinocchio syntyi jo ennen Weather Reportin käynnistämistä.
Joka tapauksessa tämän levyn ääni- ja sävelmaailma on erittäin Weather Report -henkinen. Se tulee esiin välittömästi heti avausraidalla Scarlet Woman Variations, joka aikanaan merkittiin kollektiiviteokseksi. Väkivahva syntikoihin perustuva äänimaailma jatkuu myös kautta koko levyn. Erona on vain se, että Zawinul hoiteli homman yksin, kun taas tässä tuon perustan luomiseen tarvitaan paikoin kaksi miestä (Vitousin ohella varsinainen kosketinsoittaja Aydin Esen). Ja jossain kohtaa sopraanosaksofonisoolo (kumpi fonisti lie?) kuulostaa niiiin Shorterin soitolta kuin vain voi.
Vaan eipä tämä mitään plagiointia missään tapauksessa ole. Kyllä levy on aivan omanlaisensa, tyylikkäästi rakennettu kokonaisuus. Siitäkin huolimatta, että Weather Report -perusvirettä ei voi olla kuulematta. Miroslav Vitous on tehnyt mainiota työtä. Perinnettä kunnioittaen ja samalla uutta luoden. Kiireellä tätä ei ole pantu kasaan. Perusäänitykset on tehty jo vuosina 2010 ja 2011, markkinoille valmis lopputulos tuli joskus viime kesän tienoilla.
Vitousin sävellykset, olivat ne sitten WR-kaudelta tai sen jälkeiseltä ajalta, ovat ns. täyttä tavaraa. Sama koskee myös sovituksia. Lisäksi koko bändillä on tanakan takuuvarma ote soitossaan. Sovituspuolen helmi löytyy, kenties hieman yllättäinkin, Weather Reportin ”suurimmasta” hitistä: moneen kertaan monenlaisina (mm. popiskelmän suuntaisina) versioina kuullusta Zawinul-sävellyksestä Birdland.
Tässä Birdland-versiossa kappaleen sykkivä perusrytmi puuskuttaa eteenpäin kuin vanhan ajan rautahepo hyvin öljyttynä ja haloilla syötettynä. Melodia sen sijaan on katkottu ja sitä on riepoteltu niin pahasti osiin, että hahmottaakseen sen kunnolla kuulijan kannattaa höristää korviaan oikein reilusti. Sovitus on kaiken kaikkiaan niin mainio, että turhaan ei Vitous ole ottanut siitä krediittien puolikasta omiin nimiinsä, vaikka Zawinul aikanaan sävelsi biisin yksin.
Levyn päätösraita Morning Lake on sekin taattua Vitous-laatua ja se päättyy ukkosen pahaenteiseen jyrinään. Niin että sellaista säätä on tällä kertaa luvassa (?). (TV)
Miroslav Vitous: basso ja kosketinsoittimet, Gary Campbell: sopraano- ja tenorisaksofoni, Roberto Bonisolo: sopraano- ja tenorisaksofoni, Aydin Esen: kosketinsoittimet, Gerald Cleaver: rummut, Nasheet Waits: rummut.
Äänitys: Miroslav Vitous, Universal Syncopations Studios, maalis- ja toukokuu 2010, sekä helmi- ja maaliskuu 2011. Kansidesign: Sascha Kleis. Julkaisuvuosi: 2016. Tuottaja: Manfred Eicher.
01. Scarlet Woman Variations (Johnson, Shorter, Zawinul / Vitous) 5:59
02. Seventh Arrow (Vitous) 6:42
03. Multi Dimension Blues 2 (Vitous) 1:30
04. Birdland Variations (Zawinul/Vitous) 9:58
05. Multi Dimension Blues 1 (Vitous) 2:05
06. Pinocchio (Shorter) 6:34
07. Acrobat Issues (Vitous) 5:32
08. Scarlet Reflections (Vitous) 2:46
09. Multi Dimension Blues 3 (Vitous) 4:56
10. Morning Lake (Vitous) 6:44