• Yhteystiedot
20.03.2023 15:19
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Levyt ja kirjat Levyarvostelut

Maria Laura Baccarini / Régis Huby

Jouko Kirstilä
24.8.2017
Levyarvostelut
A A
Maria Laura Baccarini / Régis Huby

Maria Laura Baccarini / Régis Huby - Gaber, Io e le Cose

Gaber, Io e le Cose

Abalone Production AB021

Italialainen laulaja ja näyttelijä Maria Laura Baccarini ja ranskalainen viulisti-näyttelijä Régis Huby iskeytyvät laulajana, lauluntekijänä, näyttelijänä, muusikkona sekä näytelmäkirjailijana tunnetun italialaisen Giorgio Gaberin ja italialaisen Sandro Luporinin tuotantoon tavalla, missä on älyllisen tenhoavaa voimaa, erinomaista taiteellista näkemystä ja viihdyttävää esittämistyyliä. Gaber ja Luporini ovat molemmat erittäin arvostettuja Italiassa, vaikka emme heistä Suomessa oikeastaan mitään tiedä, mutta tämän kuuntelun jälkeen toki saattaa syntyä ainakin jonkinlainen käsitys heidän ajatuksistaan.

Jo viitisentoista vuotta yhteistä taivalta takanaan duo Baccarini-Huby julkaisi levyn Gaber, Io e le Cose (“Gaber, minä ja asiat”), mikä on kunnianosoitus Gaberin ja Luporinin työlle valtavaa œuvre -tapahtumaa varten. Gaber ei ehtinyt heidän versiotaan valitettavasti koskaan kuulla, koska hän kuoli tammikuussa 2003, mutta 90-vuoden ikää lähestyvä Luporini on kuulemma ollut erittäin otettu heidän versioinnistaan.

Gaber ja Luporini olivat tunteneet toisensa pitemmän aikaa, mutta voimavarojen yhdistäminen tapahtui kuitenkin vasta myöhemmin.  Kun Gaberin sävellykset yhdistyivät Luporinin sanoitusten kanssa, syntyi Italiassa musiikillinen suuntaus, mikä tunnetaan nimellä teatro canzone. Nimensäkin mukaan musiikki yhdistää teatterimaailman ja laulun. Tästä alkoi tavallaan uusi aikakausi Gaborin sävellystyössä, kun Luporinin teksteihin nivoutui suuri määrä yhteiskunnallista sanomaa kantaaottavaa kritiikkiä ja kliinisesti purevaa tutkintaa.

Gaber analysoi perusteellisesti ympäröivää todellisuutta, ilman ennakkoluuloja, pelkäämättä kritiikkiä, koska se tuntui hänestä tarpeelliselta. Hän on aina ollut valmis ottamaan vastuun ideoistaan. Hän yritti ymmärtää yhteiskunnan toimintaa ja miesten käyttäytymistä. Todellakin suuri osa Giorgio Gaberin ja hänen kumppaninsa Sandro Luporinin työstä on omistettu ihmiselle, hänen tunteilleen, heikkouksilleen, suhteilleen yhteiskunnalle, politiikalle ja rakkaudelle. Heidän kielensä on selkeä, yksinkertainen, tehokas, mutta samalla siitä löytyy puhdistettua runollisuutta.

Näistä 1970- ja 1980-lukujen ajankohtaisista aiheista ja tapahtumista syntyneet sävelmät ovat löytäneet tiensä Baccarinin ja Hubyn käsittelyyn ja uudenlaisiin paljon kokeellista ainesta sisältäviin sovituksiin. Neljä viimeistä kappaletta ovat kuitenkin Gaberin elämän loppuvaiheilta ja niiden sisältö on vähän erilaisempaa.

Il Dilemma alkaa Hubyn soittaessa viuluaan kuin kitaraa ja siihen hieman elektroniikkaa mukaan liittäen saa aikaan jyhkeää taustapoljentoa Baccarinin laululle. Laulussa kerrotaan symbolisesti miehestä ja naisesta ja onko heidät tarkoitettu olevan yhdessä koko elämän ajan, onko se luonnollista. Kaksi myyttistä hahmoa kulkee kuvitteellista rantaa pitkin ja heidän yllään taivaalla on suuri varjo, epäilys. Cerco un gesto naturalen kanssa näissä kahdessa kappaleessa on kaikesta huolimatta tunteikkaan laulelman tuntua.

Nuori mies, joka ei pidä mistään mikä liittyy yhteisiin asioihin yhteiskunnassa. Hän huutaa ja inhoaa kaikkea, hän loukkaa kaikkia eikä välitä mistään mitään. Hänellä ei ole mitään tilalle annettavaa, kuka on tämä mies. Siitä kertoi voimakkaasti uhoava Guardatemi bene, mikä saa välillä uskomattoman vahvaa painetta alleen kuin lavalla olisi isompikin orkesteri. Siinä on hieman sellaista nightwishmaista painostavaa nopeasti hyökkäävää rynnistystä.

Maagisia hetkiä koetaan kappaleessa L’illogica allegria. Kuvittele olevasi yksin autossa maantiellä, aurinko nousee hiljaisuuden vallitessa ympärillä. Maagiset värit taivaalla kertovat sinulle, että olet elossa, elämän todellinen tarkoitus tulee esiin. Voit hyvin.

L’uomo muore, ihminen kuolee, vie kuulijan Federico Fellinin elokuvan La Dolce Vita tunnelmiin, missä ihmiset huutavat polttakaa se, polttakaa se. Huby saa aikaiseksi oikeanlaisen kammottavuuden tunteen ja Baccarinin laulun kerronnallinen pimeä puoli avaa kaduilla kihelmöivää kauhua. Sen voi tunnistaa ainakin se, joka on filmin nähnyt.

Gaberilla oli hyvin luja usko ihmiseen. Il luogo del pensiero kertoo ihmisen mielessä ja sydämessä olevasta lahjakkuudesta ja ajateltavissa olevista mahdollisuuksista. Hartaan hiljainen ja kaunis kappale tuo mieleen italialaisen iskelmätyylisen kaihoisan laulun, missä kaikki elämän hyvät puolet vuodatetaan esille.

L’impotenza kertoo kuinka vaikeata ihmisen on elää nykyhetkeä, menneisyys tiedetään ja tunnetaan, mutta epävarmuus ja kyvyttömyys kaivelevat elettävää elämää ja suuntaamme tulevaisuuteen. Kappale alkaa Lauran sanallisella minuutin mittaisella kerronnalla ja siitä laulu jatkaa hieman vakavahkolla ja ajatuksia tapailevalla tavalla.

Seuraavassa kappaleessa joudutaan väkinäiseen vapauteen, minkä aiheuttavat kameroiden yleistyminen ja tiedonsaannin lisääntyminen. Niiden avulla saamme kuvaa kaikesta mahdollisesta myös kaukaa. Maailmaa avartuu, mutta samalla on oma vapaus menetetty. Ihminen tuntee olevansa vapaa, mutta se ei ole aitoa vapautta. Kappale kuvaa kuinka massamaiseksi kaikki on tullut, La Massa. Rytmikkäällä loikalla liikkeelle lähtenyt kappale syöksähtelee matkan aikana moneen suuntaan irroten laulussa osin omille teilleen nousten korkealle ja taas alas, heittäytyen, vyöryen.

Tule esiin, jotta voin sulkea. Tässä on kyse samasta asiasta kuin identiteetin menettäminen. Olemme peloissamme, koska emme tiedä mikä meitä odottaa. Polli d’allevamento on pateettinen puolimarssi paatoksellista korkealentoisuutta ja saarnausta. Seuraava kappale jää eräänlaiseksi Gaberin testamentiksi, koska hän kirjoitti sen elämänsä viime hetkillä eikä näinollen ehtinyt laulaa sitä ennen kuolemaansa. Siksi se on myös merkityksellinen tämän levyn tekijöille.

Non insegnate ai bambini, ”älä opeta lapsia”, antaa kuvan siitä mitä Gaber ajatteli, ettei pidä opettaa omia arvoja, virheitä, sosiaalisia harhakuvia ja virheellistä moraalisuutta. Pitää opettaa vain elämän taiallista olemusta ja unelmia. Kappaleessa on alkuun lasten keskustelua ja naureskelua, kunnes mukavan kaunis soinnukkuus avaa musiikillisen autereen. Gaberin sävellyksistä viimeisiä olivat kerronnallinen Mi fa male il mondo ja kahdenkeskeisestä keskusteluista Gaberin ja hänen ystävänsä kesken ideansa saanut vuosituhannen vaihteen ilmentymiä luotaava Verso il terzo millennio, ”kohti kolmatta vuosituhatta”.

Levy päättyy kaihoisaan tunnuskappaleeseen Gaber, Io e le cose. ”En tiedä mitään, se mitä tiedän, pitäisi olla onnellinen. Ilman kahta erillistä kehoa ja mieltä yhdessä ei olisi tulevaisuutta”.

Koettuani kaksikon live-esiintymisen tämä levykin saa aikaan uusia virikkeitä ja tunteen purkauksia. Niihin on helpompi näin pureutua ja musiikki ei laimene ollenkaan levyltä kuultuna. Maria Laura Baccarini on vahva esiintyjä. Hän eläytyy koko kehollaan laulujen sisältöön, minkä hän tekee syvällisellä kiintymyksellä laulujen aihepiiriin.

Yli tunninpituista Gaber, Io e le Cose -levyä on vaikea asettaa suoraan jazzin rivistöön, mutta jotenkin levy-yhtiön luokittelema folk-musiikki ei mielestäni sovellu tähän yhtään sen enempää. No, ehkä levyn ensimmäiset kappaletta Il dilemma ja Cerco un gesto natural tuovat totisesti mieleen Joan Baezin laulujen tunnelman. Eipä anneta näitten ajatuksien kuitenkaan häiritä, sillä levy on aika hämmentävää musiikkia omassa kategoriassaan.  (JKi)

Maria Laura Baccarini: laulu, ääni, Régis Huby: elektroakustinen tenoriviulu, sähkö- ja akustinen viulu sekä tehosteet.

Äänitys ja miksaus: Sylvain Thevenard. Masterointi: Marwan Danoun. Kannen kuvat: Brian Siskind. Vihkosen kansikuva: Jeff Humbert. Vihkosen sisäkuvat: Maud Subert. Käännöstyö: Gérard Auburgan. Kannen taide: Antebellum. Julkaistu: 2015

01.  Il dilemma 6:36
02.  Cerco un gesto naturale 4:48
03.  Guardatemi bene 4:54
04.  L’illogica allegria 4:07
05.  L’uomo muore 7:40
06.  Il luogo del pensiero 4:00
07.  L’impotenza 4:48
08.  La massa 4:43
09.  Polli d’allevamento 3:40
10. Non insegnate ai bambini 5:16
11. Mi fa male il mondo 6:56
12. Verso il terzo millennio 4:01
13. Gaber, Io e le cose 4:50

Kokonaiskesto 66:44

ShareTweetSendSend
Jouko Kirstilä

Jouko Kirstilä

Aiheeseen liittyvää

João Afonso: Livros (cd+kirja)

Matti Komulainen
1.3.2023

Lusitanian Music Publishing (LUS027) João Afonso on Portugalin arvostetuimpia nykysäveltäjiä ja -tulkitsijoita. Hän on tavallaan jo toisen polven trubaduuri. João...

Aili Ikonen: Helposti palavaa

Aili Ikonen: Helposti palavaa

Matti Laipio
14.2.2023

Helposti palavaa  LAULAN CD2301 Upeaääninen ja osaava Aili Ikonen on kunnostautunut parikymmentä vuotta kestäneen uransa aikana hyvinkin erilaisissa musiikillisissa puitteissa....

Juho Valjakka Trio

Juho Valjakka Trio

Matti Laipio
3.1.2023

Liminal Spaces   Artie Music AMCD 1057     Pianisti Juho Valjakka on nuoren polven muusikko, jolla silti on mittava...

Viikon suosituimmat

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

17.3.2023

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

17.3.2023

Anna Inginmaa uudistaa jazzperinnettä!

13.3.2023

Suosittelemme

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

4.3.2023

Wayne Shorter menehtyi 89-vuotiaana

3.3.2023

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

17.3.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo