Wanhana kuljetusaliupseerina että edesmenneen Unterroki-puulaakin pääosakkaana herkistyin suunnattomasti. Tai oikeastaan hirmuisesti, saadessani joulun alla arvioitavaksi RockAdillolta Wimmen loistokkaan Mun -uutuuden lisäksi wanhuutta. Herra Mauri Antero Nummisen upean härnäävää alkutuotantoa että suuresti rakastamaani underground -henkeä. Sitä, mitä ymmärtämättömät tosikkosielut, virkamiesmäiset nousukkaat että erilaiset -nistit eivät voineet sulattaa.
Puhumattakaan: Hyväksyä!
Minusta tämä oli sitä protestia tai kapinaa, jossa ei pelleilty punahomeella. Ei chydenioisoitu eikä korhosteltu helvetillisellä paatoksella aatteen perään, vaan hienosteltiin milloin hevosenhoito-ohjesäännöllä, milloin saksankielisenä sujuvuutena. Puhumattakaan ihmisoikeuksien julistuksesta…
Minussa nostalgia ja levyn taiteellinen anti(!) sai vielä nytkin aikaan orgasmisia olotiloja. Nautinnollisia väristyksiä. Huumaavaa hurmosta. Ihastuksellista intomieltä. Saatanallista sykettä… paluuta poikuuden lähivuosille… aikaan, jolloin me toisinajattelevat olimme niitä oikeita kapinallisia, härnääjiä, emmekä erään ilmansuunnan perseennuolijoita ja ihailijoita. Me kapinoimme puhtaasti kapinoinnin vuoksi. Emme minkään värisen aatteen vuoksi… joten pystyimme olemaan tasapuolisen härnääviä ja piikikkäitä suuntaan a, b, c…jne… turhaa varomatta, vaikka piikki tulikin joskus oman kynnen alle tai persiiseen… upeaa aikaa!!!
Onneksi (hah!) hyvin harva on tiennyt menneisyydestäni väkevän underground -rakkauteni ja poikkitaiteellisuuteni. Tai kuullut sarjakuvistani, Hullu Hydrokopterimies, Sotamarsalkka MT Löpötsy, Malakias Moreeni… Myös yhtiöni nimi, Unterroki, oli kotimainen versio undergroundista että silloisesta kutsumanimestäni Roki.
Haluaisin nostaa esille tältä Mauri Anteron muistojen levyltä kappaleen Eleitä kolmelle röyhtäilijälle. Se sisältää mielestäni erittäin paljon jazzillisia elementtejä. Nykypäivään sopivaa avantgardista modernismia… Ehkäpä voinkin suositella sitä vaikkapa eräänlaiseksi tulevaisuusstrategiaksi jazzin jalkaväki-ihmisille. Samanlaista viestiä voisin lähettää siniselle bluesosastolle Mauri Anteron iki-ihanan Juhannusbluesin myötä….
Päätin testata tätä ihastelemaani (ko)koomaa myös anopilleni, joka tuli joulukylään. Jouluoratorioihin tottuneelle ihmiselle tuli välittömästi koratorio. Siis shokkimainen olotila, jossa leetipulla ja kahvi tunkeutuvat nk. henkeen. Onneksi tilanne selviytyi kakomalla. Hänen mielestään hävyttömän kakofonisen musiikin myötä. Vaiensin Mauri Anteron, säästääkseni hänen mainot lyhykäisensä omiin kuulokkeisiini: Nautittavaksi!
Oma poikani että sukumme jatkajaprinssi sen sijaan nostivat kulmakarvojaan hämmentyneinä levyä kuunnellessaan. Vilkaisivat toisiaan ja kuiskuttelivat… poistuivat jääkaapille. Illalla joulusaunan jälkeen poikani kysyi vakavana, että olenko varmasti ok? Hän ihmetteli, että olin tuijotellut, hymyillyt ja myhäillyt kuunnellessani päivällä Mauri Anteroa… Isä oliko siinä mitään järkeä?
Kerroin, että kyseinen musisointi oli ajalta, jolloin poikani asusti vielä haarovälissäni ja itse olin poikamies, joka harjoitteli vasta isäksi tuloa… ei mitenkään suunnitelmallisesti, mutta kokeellisesti kuitenkin. Kerroin myös, että sittemmin kyseisen musiikin innoittamana kirjoitin juttuja ja piirtelin sarjakuvia. Näin sain rahaa mm. hänen kurahousuihinsa ja kalanmaksaöljyyn…
Siksikin tämä on edelleen erinomaisen mahtava levy! Todella upea leikkaus menneisyyden herkkukakusta. Mauri Antero on elementissään! Musiikki hänen taustallaan soljuu iki-ihanasti. Nuoruusseerumi solisee kuuntelijan suonistossa. Aivolohkot imevät hyvänolonsanomaa…
Se menneisyydestä. Kielletyistä hedelmistä.
Miehistyttyään Mauri Anterosta sukiutui Uusrahvaanomaisen Jazzorkesterin kansainvälisesti palvottu johtaja ja tähti… Ja Pedron kanssa banjoileva jazz-jänis… joka näki muunmuassa Helka-neidin kylvyssä… aaaah!
Voi persetti!
Olikohan tässä arviossa nyt häpyä edes sen vertaa kuin cd:n raidalla 24: Jenkka ulkosynnyttimistä…
An die Musik! (OR)
01. Jenkka Hevosen Puhdistamisesta 1:38
Säv. ja sov. M.A.Numminen, san. SA:n sisäpalveluohjesääntö (1967)
02. Kaikki Linnut Laulelevat 2:13
Säv. ja san. trad., sov. Tommi Parko. Esittäjät Tommi Parko ja M.A.Numminen (1967)
03. Minä Ja Vakituiseni 1:50
Säv. ja san. M.A.Numminen, sov. Seppo Paakkunainen (1967)
04. In Order to Tell 2:05
Säv. M.A.Numminen, sov. Pekka Gronow, san. Ludwig Wittgenstein (1966)
05. Ihmisoikeuksien julistus 2:29
Säv. M.A.Numminen, san. YK:n ihmisoikeuksien julistus. Esittäjät Päivi Paunu ja M.A.Numminen (1967)
06. Juhannusblues 3:23
Säv., san., sov. M.A.Numminen ja Tommi Parko. Esittäjät Tommi Parko ja M.A.Numminen (äänitetty 1963, julkaistu 1967)
07. Iltaisin Lasten Nukkuessa 0:25
Säv. ja sov. M.A.Numminen, san. Anselm Hollo (1967)
08. Viiskulmassa 2:04
Säv. ja sov. M.A.Numminen ja Arto Koskinen, san. Kalevi Seilonen. Esittäjät Pepe Willberg ja M.A.Numminen (1967)
09. Tahdon vapauden 2:56
Säv. ja san. M.A.Numminen, sov. Pekka Gronow (1967)
10. Eleitä Kolmelle Röyhtäilijälle 1:58
Säv. M.A.Numminen. Esittäjät Tommi Parko, Pekka Kujanpää, M.A.Numminen (äänitetty 1961, julkaistu 1967)
11. Anomia 3:29
Säv. M.A.Numminen, sov. Pekka Gronow, san. Erik Allardt (1966)
12. Hevoset Ja Minä 1:52
Säv. ja sov. Pekka Gronow, san. Peter von Bagh (1966)
13. Nuoren Aviomiehen On Syytä Muistaa 3:12
Säv. ja sov. M.A.Numminen ja Pekka Gronow, san. Paloheimo-Rutanen-Rouhunkoski: Sukupuolielämän tietokirja (1966)
14. Vaalipolkka 0:49
Säv. ja sov. M.A.Numminen, san. Viina-Matti (1970)
15. Jos jäsennämme 1:38
Säv. ja san. M.A.Numminen, sov. Pekka Gronow (1966)
16. Heidenröslein 1:56
Säv. Franz Schubert, san. Johann Wolfgang Goethe. Esittäjät Ilpo Saunio ja M.A.Numminen (1968)
17. Ajokortti Ja Kuulokyky 1:18
Säv. M.A.Numminen, sov. Pekka Gronow, san. TALJAn aiheen mukaan Numminen ja Gronow (1970)
18. Naiseni Kanssa Eduskuntatalon Puistossa 3:19
Säv. Unto Mononen, sov. Seppo Paakkunainen, san. M.A.Numminen (1966)
19. Rakastuneessa ihmisessä 3:24
Säv. ja san. M.A.Numminen, sov. Seppo Paakkunainen (1966)
20. Kaukana Väijyy Ystäviä 6:01
Säv. M.A.Numminen ja Arto Koskinen, san. M.A.Numminen (äänitetty 1968, julkaistu 1970)
21. Wovon Man Nicht Sprechen Kann 1:12
Säv. M.A.Numminen, sov. Pekka Gronow, san. Ludwig Wittgenstein (1967)
Raidat 22.-35 liveäänitys Tampere-talon Sorsapuistonsali 4.4.2009:
22. Opiskelijaelämää 3:21
Säv. ja san. M.A.Numminen, sov. Pedro Hietanen
23. Spiikki: Naiset Riemuitsevat 0:25
24. Jenkka ulkosynnyttimistä 2:02
Säv. Pekka Gronow, san. Kaisa Turpeinen
25. Spiikki: Pallo Jalkaan 0:41
26. An Die Musik 2:29
Säv. Franz Schubert, sov. Pedro Hietanen, san. Franz von Schober
27. Vihreä valta 2:59
Säv. G.A.Johanssonin perikunta, sov. Pedro Hietanen, san. Oriveden Kenkätehdas
28. Nuoren Aviomiehen On Syytä Muistaa 3:22
Säv. M.A.Numminen ja Pekka Gronow, sov. Pedro Hietanen, san. Paloheimo-Rutanen-Rouhunkoski
29. Vangin laulu 1:16
Säv. M.A.Numminen, sov. Pedro Hietanen, san. Jarkko Laine
30. Hevoset Ja Minä 1:50
Säv. Pekka Gronow, san. Peter von Bagh
31. Anomia 3:44
Säv. M.A.Numminen, sov. Pedro Hietanen, san. Erik Allardt
32. Spiikki: Neuvostoliiton Ystävä 0:21
33. Talvisotarock 1:49
Säv. Erik af Venusberg, san. Lauri Kenttä
34. Route 66 1:36
Säv. Ludwig van Beethoven, san. Bobby Troup
35. Wovon Man Nicht Sprechen Kann 0:49
Säv. M.A.Numminen, sov. Pedro Hietanen, san. Ludwig Wittgenstein
M.A. Numminen; laulu ja puhelinluettelo, Pedro Hietanen; piano ja taustalaulu
Äänitys: Tapio Ylitalo
Miksaus ja editointi: Tapio Ylitaloja, Aapo Hellman