A Day for the Hunter, a Day for the Prey
Jazz Village / Harmonia Mundi SP JV 9570116
Leyla McCalla rakentaa musiikillista siltaa Haitista Amerikkaan. A Day for the Hunter, a Day for the Prey -albumi kaikuu rikasta sävelperintöä kreolimeiningistä cajuniin ja karibialaisista sävyistä New Orleansin kulttuurien sulatusuuniin, jossa soi niin jazz kuin folk.
McCalla syntyi New Yorkissa haitilaislähtöisille vanhemmille lokakuussa 1985. Hän varttui New Jerseyn lisäksi Ghanassa perheen töiden vuoksi. Kasvaessaan McCalla joutui kohtaamaan amerikkalaiseen monikulttuurisuuteen liittyvät odotukset ja oletukset. Joillekin hän oli kuulemma liian valkoinen, toisille taas liian musta. Musiikin hän sen sijaan koki maailmaksi, jossa rodun ja siihen sidotun identiteetin käsitteitä saattoi käsitellä vapauttavalla tavalla.
A Day for the Hunter, a Day for the Prey -albumista välittyy tunne, että McCalla todellakin on löytänyt ratkaisun eksistentialistiseen ongelmaansa. Laulut ovat rakentava keino pureutua minäkuvaan ja ulkopuolisuuteen – sävelilmaisun kautta kun voi myös saada vastakaikua ja vertaistukea muilta samanlaisten kokemusten jakaneilta. Ehkä ei siis olekaan kuolemanvakava ongelma, jos on elänyt koko ikänsä kahden kulttuurin vaikutuspiirissä, eikä siltikään koe kuuluvansa pohjimmiltaan oikein kumpaankaan. Paljon pahemminkin voisivat asiat olla.
A Day for the Hunter, a Day for the Preyssä värikäs multikulti sulautuu koskettavaksi musiikiksi. Grammy-palkitusta Carolina Chocolate Drops -yhtyeestä soolouralle suunnannut laulaja, lauluntekijä, sellisti ja banjonsoittaja sukeltaa syvälle etsiessään juuriaan. McCalla on tutkinut yhtä lailla haitilaista sävelperinnettä kuin kovia kokeneen saarivaltion poliittis-ekonomista historiaa albumia valmistellessaan.
Äidiksi tulon myötä hän lienee löytänyt myös uudenlaista emotionaalista otetta itseilmaisuun – yhteiskunnallisesti aktiivisen perheen jälkeläisenä hän tiedostaa oman roolinsa sukupolvien ketjussa tiedon ja tradition välittäjänä.
Tuloksena on akustinen ja maanläheinen levy, jossa haitilaiset kansansävelmät sulautuvat naisen omiin ja kirjoittajakumppanien teoksiin. Englannin lisäksi McCalla laulaa ranskaksi ja kreoliksi, mikä puhaltaa kokonaisuuteen arkaaista kosmopoliittisuutta. Laulut myös peilaavat McCallan nykyisen kotikaupungin ilmapiiriä. New Orleans on historiallisesti ollut Yhdysvaltojen keskeisiä kulttuurisia polttopisteitä, jossa kansat ja kielet ovat kohdanneet ja antaneet sykäyksen uusille oivalluksille sukupolvi sukupolvelta.
A Day for the Hunter, a Day for the Preyn vetovoimaa lisää soinnillinen moniulotteisuus. Osa kappaleista on hyvinkin saattanut kuulostaa kutakuinkin tältä jo ammoin ennen levytysteknologian kehittämistä. Kauttaaltaan McCalla, hänen yhtyeensä sekä vierailijat kehittävät lämpimästi sykkivän soinnin, joka kipinöi hauskoja pieniä oivalluksia. Kokonaisuuden kruunaa McCallan kauniisti sointuva, tunteen täyttämä lauluääni, jonka sinisävyt puhuttelevat täällä Pohjolan perilläkin.
Leyla McCalla: laulu, sello, tenoribanjo, kitara, Free Feral: alttoviulu, Jason Jurzak: basso, sousafoni, Daniel Tremblay: 5-kielinen banjo, kitara, ti fer, laulu (11), Marc Ribot: kitara, Rhiannon Giddens: banjo, viulu, Louis Michot: viulu, Sarah Quintana: kitara, laulu
01. A Day for the Hunter, A Day for the Prey 3.18
02. Les plats sont tous mis sur la table 3.13
03. Far from Your Web 2.36
04. Little Sparrow 3.16
05. Manman 4.24
06. Peze Café 3.51
07. Bluerunner 2.09
08. Vietnam 3.18
09. Salangadou 2.55
10. Let it Fall 2.50
11. Fey-O 3.14
12. Minis Azaka 4.09