Improvisoitu musiikki on siitä erikoista, että sitä kautta saamme samalla kosketuksen harvinaisempiin soittimiin ja niiden mukanaan tuomaan erikoiseen ja totutusta kaavasta poikkeavaan äänimaailmaan. Tällainen soitin on mm. bassoon, fagotti, mitä yleisimmin käytetään sinfoniaorkestereiden soittimena. Siitä lähtevä erikoinen ääni syntyy siitä, että rakenteellisesti siinä käytetään kahta putkea, jotka väristävät toisiaan vasten. Nimestäkin päätellen voi aavistaa, että soittimen äänirekisteri liikkuu alemmalla tasolla, basson ja tenorin rajapinnoissa. Siitä lähtee selkeästi erotettavissa oleva sointiväri, jonka kuuntelija saattaa yhdistää baritonisaksofonin äänen värinään.
Yksi tämän soittimen taitajia on Katherine Young. Hän on saanut yliopistotasoisen musiikillisen koulutuksen mm. Antony Braxtonin opissa, jonka kiertuekokoonpanossa soittaessaan Katherine sai samalla tulikasteen kokeilevan jazzmusiikin saloihin. Hän on tuonut fagotin soittoon mukaan elektroniset tehosteet käyttäessään lisälaitteita kuten polkimia ja erityisesti kitaristien yleisesti käyttämiä jalalla ohjattavia sähköisiä äänenmuutospainikkeita. Young käyttää soitossaan omalaatuisia ja huolellisesti mietittyjä äänisointuja, ilmeikkään voimakkaita liikkeeseen perustuvia hälyääniä. Näillä yksittäisillä ainesosilla hän pyrkii luomaan eloisan jännittävää, koko ajan liikkuvaa ja vaihtelevaa tunnelmaa, josta yhtye kokonaisuudessaan saa energisen voimallisesti latautuvan pohjan soitolleen.
Vuonna 2009 ilmestynyt ensilevytys, Further Secret Origins, toi Youngin suuremman yleisön tietoisuuteen. Seuraavana vuonna Young teki alkujaan perkussiotriolle, Time Table, tarkoitetun sävellystyön Releasing Bound Water from Green Material, johon Michael Kenney loi yhdistettäväksi oman monialaisen visuaalisen taiteen videoesityksen. Young ja Kenney ovat jatkaneet tämän materiaalin esittämistä. Kaikki osa-alueet on koottu yhteen konserttiäänitteistä alkuperäisessä muodossaan ja teos on jätetty koskemattomana samaan muotoon, mitä alkujaan on äänitetty. Tästä teoksesta on nyt julkaistu digitaalisesti ladattavissa oleva versio, After Party (Vol.2), joka ei ole täysin alkuperäisessä muodossaan. Binding-Releasing I ja II ovat täysin uudelleen rakennettuja ja miksattuja kappaleita käyttäen kuitenkin olemassa olevaa alkuperäistä materiaalia.
Tuloksena on elimellistä suhinaa, pyyhällystä, syöksyvirtauksen aikaansaamaa voimaperäistä yllätyksellisyyttä ja sen mukanaan tuomaa sekamelskaa. Capacity on luotu näihin kehyksiin rakennetuista elementeistä, missä perkussiiviset äänenmuodostukset saavat merkittävimmän roolin.
Äänitteen sisältöä voi kuunnella ja ladata osoitteesta http://music.promnightrecords.com/album/after-party-vol-2-releasing-bound-water-from-green-material
Katherine Young johtaa nykyään myös yhtyettä Pretty Monsters, mikä julkaisi tänä syksynä samannimisen ensilevytyksen. Sen sisältöön voi tutustua osoitteessa: http://katherineyoung.bandcamp.com/album/pretty-monsters (JKi)
Time Table Trio: Matthew Gold, Alex Lipowski, Matt Ward: perkussiot, Brad Henkel: trumpetti, Emily Manzo: piano, Nathaniel Morgan: saksofoni, Dan Peck: tuuba, Jeff Snyder: serge moduuli syntetisaattori, Jacob Wick: trumpetti, Katherine Young: bassoon
Äänitys: Alkuperäisistä Live esityksistä rakenneltu kokonaisuus. Miksaus: Katherine Young. Masterointi: Jeff Kaiser. Julkaistu: 13.8.2012.
1. Binding-Releasing I 5:03
2. Capacity 13:29
3. Binding-Releasing II 3:07
Musiikki: Katherine Young , Video: Michael Kenney vimeo.com/47949005