Abstract Window
Why Play Jazz RS032LP LC30187
Tanskalainen rumpali Kasper Tom Christiansen on ollut yksi aktiivisimmista toimijoista Tanskan jazzpiireissä viime vuosina. Myös säveltäjänä ja aktiivisena levyttäjänä hänet tunnetaan eurooppalaisten free jazzin ja vapaan improvisoidun musiikin muusikoiden keskuudessa. Erityisesti pienyhtyeet duot ja triot ovat olleet hänen työkoneita yhteistyössä mm. puolalaisten ja saksalaisten muusikoiden kanssa.
Yksi merkittävimmistä tämän suunnan uranuurtajista ja avantgarden tekijöistä on veteraanipianisti Alexander von Schlippenbach, joka tuli tunnetuksi jo 1960-luvulla perustamastaan The Globe Unity Orchestrasta. Tämän yhtyeen jäsen on myös toinen saksalainen pitkän linjan free-jazzmuusikko ja avantgardeklarinetisti Rudi Mahall. Kasper ja Rudi ovat ennestään tuttuja keskenään yhtyeistä FUSK ja Kasper Tom 5, mutta nyt nämä kolme ovat yhdistäneet voimansa ja julkaisseet triona kesäkuun lopulla ilmestyneen debyyttilevyn Abstract Window.
Menneillä vuosilla näille soittajille on ollut tyypillistä liikkua vapaan ilmaisun tunnelmissa eikä tämä levy tee siinä suhteessa poikkeusta. Vaikka tämä 11 kappaletta sisältävä levy on lähtökohtaisesti Kasper Tom Christiansenin lähtökohdista kehitelty, niin hän ei kuitenkaan esiinny levyllä musiikin tekijänä. Sisältö on kolmen soittajan vapaasti hengittävä kokonaisilmaisu soittohetkessä syntyneen ideoinnin pohjalta.
Tällä levyllä ei ryntäillä suurella röyhkeydellä, ei revitellä mahtipontisen hyökkäävästi eikä käännellä jippoja ja koukkuja ympäriinsä. Enemmänkin soiton linjaus on harkittua vapaaseen kiertoon heittäytyvää, jopa yllättävänkin siistiä klassisismia, missä ei kuitenkaan seurata orjallisesti määriteltyä sävelkuvioita ja teemoja. Mieleen tulee rakenteellisesti monkmainen kierous, arvaamattomuus, särmäisyys ja kulmikkuus, mikä tuodaan esille kuitenkin pehmeitä muotoja seuraillen.
Schlippenbachin pianokuviot vyöryvät tutunomaisesti rauhalliseen tahtiin vapaan irtonaisesti jossain tämän hetken free-ilmaisujen ja klassisten aineosien välimaastossa. Mahalin soitossa on totuttu kuulemaan erityisesti räväkkää bassoklarinetin matalaa murinaa, mutta tällä levyllä hän tuntuu soittavan enemmän viiltävän piiskaavasti klarinettia. Välillä toki bassoklarinetin ylväs möyhennys syöksähtää esiin varsin voimallisena. Kasper Tom ei pidä itseään pelkästään jazzmusiikin edustajana. Hänen persoonallisesta tulkinnasta voidaan lukea mielikuvituksellista liikkumista laajemmin eri tyylilajien alueella.
Kaiken kaikkiaan tällä levyllä edetään jonkinasteisella tiiviillä vakavuudella, vaikka rento tulkinnallisuus, seikkailumieliala ja uudistusmielinen soitto säilyvät osana kokonaisilmettä. (JKi)
Alexander von Schlippenbach: piano, Rudi Mahall: klarinetti, bassoklarinetti, Kasper Tom Christiansen: rummut.
Äänitys: Christian Betz, Berlinaudio Berlin, Germany, 17. lokakuuta, 2016. Miksaus ja masterointi: Christian Betz. Kannen graafinen suunnittelu: Michael Schultz. Kuvat: Ozge Balkan. Julkaistu: 23.6.2017
1. Portrait 2:06
2. Change Is the Only Constant 11:51
3. Abstract Window 4:18
4. Beyoglu Blues 4:39
5. Close-up 4:32
6. Fragments 4:42
7. First Impression 6:51
8. Casus Belli 4:32
9. Harpy 4:31
10. Full Plate 7:34
11. Heavy Accent 2:49
Sävellykset Kasper Tom, Alexander von Schlippenbach ja Rudi Mahall
Kokonaiskesto 58:27