Stunt Records, STUCD 22092
Espanjan talvikotiini osaamattomien sarjaan kuuluu myös tämä, tuolloin 87 vuotiaan neron, saksalaislähtöisen vibrafonisti-pianisti Karl Hans Bergerin (30.3.1935 – 9.4. 2023) uusi levy yhteistyössä new yorkilaisen huippukornetisti Kirk Knuffken kanssa.
Berger syntyi vuonna 1935 Heidelbergissä ja aloitti klassisen pianon soittamisen 10-vuotiaana. Joka vaihtui jazziin 1954, kun hän aloitti soittamisen amerikkalaisten muusikoiden kanssa, jotka olivat Euroopassa sotilaina. 1960-luvulla hän aloitti vibrafonin soittamisen
Silloinen vibrafoni oli Cave 54:ssä, pienessä Heidelbergin klubissa (ja siellä on edelleenkin!), hän nautti heti sellaisen soittimen soittamisesta, jonka avulla hän pystyi liikkumaan ja jopa tanssimaan hieman soittaessaan – varsinkin jos ja kun piano ei ollut vireessä.
Hän oli jazz-improvisaation johtava hahmo 1960-luvulta lähtien, kun hän asettui Yhdysvaltoihin asumaan. Hän perusti koulutuksellisen Creative Music Studion Woodstockiin New Yorkiin vuonna 1972 vaimonsa ja Ornette Colemanin kanssa kannustaakseen kansainvälisiä opiskelijoita toteuttamaan omia ideoitaan musiikista.
Karl Berger oli nero – mestarimuusikko, joka on loistanut pianistina, säveltäjänä, sovittajana, kapellimestarina ja inspiroivana opettajana, jolla on pitkä ja hurjan kiehtova ura lähes kaikkien merkittävien soittajien kanssa läpi avantgarden historian.
Hän soitti aikoinaan monen tunnetun artistin kanssa, kuten mm. Ornette Coleman, Steve Lacy, Pharoah Sanders, kaikki Bergerin sielunkumppaneita, jotka mullistavat vapaan soittamisen. Muita yhteistyökumppaneita olivat mm. Anthony Braxton, Sam Rivers, Dave Holland, Ed Blackwell, Carlos Ward, Lee Konitz, Oliver Lake, Andrew Cyrille…
Tällä Bergerin viimeiseksi jääneellä levyllä on kolme hänen omaa sävellystä, neljä Kirk Knuffken ja yksí Don Cherryn, Steve Lacyn ja Pharoah Sandersin käsialaa. Levy sisältää pelkistetyn alastonta ja vähäeleistä avantgardismia, jonka pääroolissa on upeasti puhaltava kornetisti Kirk Knuffke. Pieneen puristettua herkkua.
Berger itse tarjoilee vibrafonia että Rhodesia, pianoa ja melodicaa aistikkaina annoksina komppina kuin soolonakin. Yksinkertaisen nautinnollisena.
Kvartettia täydentävät basisti Jay Anderson ja rumpali Matt Wilson – kaksi muusikkoa, jotka eivät olleet koskaan soittaneet Karlin kanssa aiemmin. Jay on täydellinen ammattilainen, esiintynyt yli 400 levytyksellä, ja Wilson soitti Dewey Redmanin kanssa 12 vuotta. Heistä rumpali Wilsonin työstö on alastoman energistä ja esiintyöntyvää. Positiivisessa mielessä.
Levykokonaisuus on pienimuotoisuudestaan ja yksinkertaisuudestaan huolimatta hieno kattaus rauhallisesti liukuvaa ja tasavarmaa jazzailua. Ilman mitään konkreettisia huippunousuja tai laskuja. Bergerin sanoin – itse asiassa mitä pienempi sen parempi; silloin ei voi piiloutua minkään taakse.Täydellistä nautintoa alusta loppuun Knuffken mestarillisen kornetin myötä.
Hieno jäähyväislevy Bergeriltä, avantgarden suurelta hahmolta. Hän toivottaa kuulijan tervetulleeksi mahdollisuuksien tilaan soittonsa, sävellyksiensä ja syvän empatiansa kautta. (OR)
Karl Berger vibraphone, Rhodes, piano, melodica, Kirk Knuffke cornet, Jay Anderson bass, Matt Wilson drums
Recorded by Jay Anderson at Mountain Rest Studio New Paltz NY, April 9th, 2022
Mixed and mastered by Jay Anderson, May 2022.
01. Ganesh (Don Cherry) 8:22
02. Before or Since (Kirk Knuffke) 6:27
03. Could Hear You (Kirk Knuffke) 5:48
04. Ornette (Karl Berger) 6:29
05. Gentle Giant (Kirk Knuffke) 7:09
06. Art (Steve Lacy) 6:25
07. Why Not? (Karl Berger) 4:18
08. Noble Heart (Kirk Knuffke) 5:58
09. Going Out (Karl Berger) 1:55
1O. Heart Is a Melody of Time (Pharaoh Sanders) 5:35