Beauteous Tales and Offbeat Stories
Ozella, OZ060CD
Kari Ikonen Trio julkaisi 6. helmikuuta toisen albuminsa Ozella-merkille, ja tekee pienimuotoisen julkistuskiertueen meillä ja Virossa. Beauteous Tales and Offbeat Stories koostaa mm. ranskalaista ekspressionismia ja etnovaikutteita ja kombinoi niitä omiin, persoonallisiin sävyihinsä – jossain määrin itämaisinkin korostuksin. Säveltäjä luonnehtii musiikkia termillä ”ylistys kontrasteille”, mikä pitää hyvinkin paikkansa.
Pianisti Kari Ikosen, armenialaissyntyisen basisti Ara Yaralyanin ja rumpali Markku Ounaskarin muodostama yhtye julkaisi mainion debyyttialbuminsa Bright saksalaisen Ozella Musicin listoilla kaksi vuotta sitten. Albumi toi triolle myös kansainvälistä huomioarvoa.
Standardeihin orientoivat pianotriot toimivat usein hieman kaavamaisesti – ”teema-soolot-teema” – ja vaikka siinä sinänsä ei ole mitään moitittavaa, sävelmällinen vuoropuhelu tuntuu usein jäävän kovin vähiin. Soittokaverin soolo-osuuttahan monet nykypäivän jazzmuusikot eivät oikein koe velvollisuudekseen kuunnella, saati siihen vastata.
KIT on toista maata. Beauteous Tales and Offbeat Stories on kolmen huippuosaajan jatkuvaa dialogia, todellista musiikin vuoropuhelua, ilman sanoja. Karin pianismi on oloissamme ainutlaatuista. Karin musiikki on hyvin kaunissointista, muttei sokeroitua – maukkaita dissonansseja löytyy omiin tarpeisiin.
Ara Yaralyanin elegantista ja viehättävän aistikkaasta kontrabasson soitosta olen pitänyt heti ensi kuulemalta. Hän yltää jazzbasistiksi hyvin puhtaaseen soundiin myös jousella – esimerkiksi Astri Pes -duetto on aivan šokeeraavan kaunis ja miellyttäväsointinen basso lähestyy soundiltaan jo selloa. Nostalginen kontrabasson ja pianon tunnelmointi The 4th Part of the Harbour Trilogy päättää levyn kauniisti.
Liiderin ohella myös rumpali Markku Ounaskari on Suomen Jazzliiton Yrjö-palkittu muusikko; Kari 2013 ja Markku 2014. Ounaskari ei pyri tekemään suurta numeroa itsestään; hän havainnoi tarkasti bändiä ja huomioi pienimmätkin vivahteet. Lyönti on tälläkin levyllä täsmällistä ja tyylillisesti adekvaattia.
Kari on myös humoristinen muusikko ja säveltäjä, ja hän on säilyttänyt kujeilevan poikamaisuutensa. Hauskuutus säilyy kuitenkin hyvän maun rajoissa. Nimikkeistössä on mm. L’avant-midi d’une elfe (”Keijukaisen aamupäivä” – liekö saanut inspiraation humoristi Veikko Huovisen novellista ”Sammakkomiehen vapaapäivä”?). Veritulppaani ja Verhotango kuultiin mm. syksyn jaZZanti-konsertissa Helsingissä, silloin hervottomina bandoneón-versioina ,väkevänä tulkitsijana Henrik Sandås.
Komeasti toimivat triollakin. Keijukainen tuntuu pistävään tuulemaan, siksi kiihkeä on tempo. Hieman arvoitukselliseksi jäävä Kärhämä on lyhyt ja levyn muusta kokonaisuudesta ehkä jotenkin irralliseksi jäävä numero, mutta niinhän ne kärhämät (tai rettelöt) yleensä ovat. Kari soittaa jälleen pianoa näppäillen ajoittain kieliä käsin.
Trio esitti albuminsa materiaalia joulukuun We Jazz 2014 -tapahtumassa Helsingissä keräten. Suomen lisäksi yhtye on viime vuosina esiintynyt mm. Tšekissä, Itävallassa, Saksassa, Espanjassa ja USA:ssa. Levyn kansainvälisen julkaisun yhteydessä trio kiertää uudelleen samoissa Euroopan maissa esiintymässä. Kiittäviä arvosteluja kerännyt Bright valittiin saksalaisen Jazzthetikin ja amerikkalaisen Something Else Reviews‘in vuoden 2013 parhaiden levyjen listoille.
Beauteous Tales and Offbeat Stories -levyn äänitys kuulostaa oikein onnistuneelta, pianon kaikki soivat alueet tulevat esiin puhtaasti ja tasapainoisesti. Countdown-intro ja sen Oscar Peterson-tyyliseen hurmahenkeen kurottava huipennus on levyn huippuhetkiä.
Oman trionsa ja monikansallisen Karikko-sekstettinsä lisäksi Kari on tehnyt yhteistyöstä monien huippuyhtyeiden ja -muusikoiden kanssa. Näihin kuuluvat mm. UMO, Ingrid Jensen ja Ron McClure.
Todella hienoa, että saksalainen Ozella Music on mukana levyn markkinoinnissa ja levityksessä. Trio todella ansaitsee maineensa. Suomessa levyn julkistuskiertue painottuu nyt Itä-Suomeen, mikä myös on miellyttävää aktiivisuutta. Sukulaiskansamme Viro on mukana kiertueella (mm. Tartto ja Tallinna).
Kari Ikonen, piano / Ara Yaralyan, kontrabasso / Markku Ounaskari, rummut
Recorded by Mikko Raita
Mastered by Hans-Jörg Maucksch
01. L’avant-midi d’une elfe
02. Astri Pes
03. Kärhämä
04. Septentrional
05. Veritulppaani
06. Countdown
07. Verhotango
08. Yöläiset
09. Poorab Disa Se
10. The 4th Part of the Harbour Trilogy
KARI IKONEN TRIO LIVE
6.2. Kajaani, Kaukametsän Kouta-sali klo 19.00
7.2. Joensuu, Konservatorion konserttisali klo 18.00
9.2. Nurmes, Hannikaisen Sali klo 19.00
la 14.2. Helsinki, Koko Jazz Club klo 21, Levynjulkaisukeikka
18. – 21.3. Narva, Tartto, Tallinna ja Sillamäe.