Aliseen
577 Records 5846
Pitkänlinjan legendaarinen suomalainen saksofonisti Jorma Tapio ja hänen vuonna 2015 perustamansa yhtye Kaski yhdistää kaksi traditionaalista musiikin suuntausta, kansanmusiikkia ja vapaasti soitettua jazzia uudella albumilla Aliseen.
Terminä suomalainen sana kaski kuvailee perinteitä seurailevaa metsän polttoa tehdäkseen siitä uudistuvaa hedelmällistä maaperää. Levyn 11 kappaletta kuvaavatkin entisajan suomalaista maalaisympäristöä ja sen elämää. Suomi on historiansa aikana ollut vuosisatoja osa Ruotsia ja Venäjää; pohjoinen maa, missä vallitsee pitkä pimeä talviaika ja keskikesän lähes tauoton päivänvalo vuorokaudesta toiseen sekä syvä yhteys henkien maailmaan. Albumin nimi Aliseen viittaa suomalaiseen sanaan, mikä kertoo shamaanin matkasta alamaailmaan.
Se, mikä tekee albumista erityisen, on Tapion taito yhdistää suomalainen hiljainen luonto, kaamos, arvoituksellinen salamyhkäisyys ja hengellinen perinne amerikkalaiseen jazziin, free-jazziin ja improvisoituun musiikkiin, mitä edustavat mm. Don Byas, John Coltrane ja Albert Ayler.
Aivan juuri julkaistussa albumissa Jorma Tapio luonnehtii musiikin keinoin elämistä keskellä maaseudun luontoa, kun maailmaa runtelee pahoin koronapandemia, ei ole mahdollista esiintyä, eikä voi oikeastaan edes harjoitella yhdessä.
”Kaikesta huolimatta musiikkiimme sisältöön vaikuttaa hyvin läheisesti ympäröivä luonto ja siitä ammennamme voimaa. Suomi on harvaanasuttu maa, meillä on paljon tilaa liikkua, hiljaisuus ja luonto ovat lähellä. Toivon, että musiikkimme heijastaa tätä jollain lailla. Olen kiinnostunut vanhasta perinteikkäästä kansanmusiikkista ja kaikesta siitä mikä luonnossa yhdistyy läheisesti tähän. Itse en mieti sitä soitammeko jotain täysin uutta, vaan uutta syntyy, jos se lähtee henkilökohtaisista luontoa myötäilevistä ajatuksista. Tärkeintä on soittaa vapaata, rehellistä ja rohkeaa musiikkia, missä jyllää sisäinen tunnelataus. Olen liikuttunut luonnonmukaisesta rytmityksestä, tuulesta ja ilmavirtauksista, veden ja aaltojen luomasta äänien monimuotoisuudesta, sään vaihteluista ylipäätään. Erilaiset luonnon energianlähteet vaikuttavat ja kuuluvat oleellisesti myös sävellyksien sisällössä. Se on kuin pakkautuva myrsky myllertäisi musiikin sisällä ja irtautuisi lopulta työntyen ulos hengittämään”, näin kuvailee Jorma Tapio albumin syntytaustoja.
Reppurin Laulu on itä-karjalainen Oskar Merikannon säveltämä perinnelaulu. Kappale alkaa mystisen tenhoavalla shamanistisella rummutuksella, mihin Tapio puhaltaa saksofonillaan kaihomielisen surullisen melodian. Alkujaan osa Suomea ollut alue, oli kuuluisa shamaaneista, kansanparantajista ja satoja vuosia vanhan suomalaisessa kansanmusiikissa käytettävän kielisoittimen, kanteleen, soittajista.
Perinteiseen suomalaiseen blues-traditioon kiinteästi yhdistettyjä slaavilaiskulttuuriin kytkeytyviä syvällisen surumielisiä lauluja, kuten Reppurin Laulu, esittivät usein ”itkevät naiset”. Jorma Tapion äiti on syntyjään tältä seudulta ja tämä yhteys on suuresti vaikuttanut hänet ottamaan tämän laulun albumin avauskappaleeksi uudenlaisena tulkintana.
Albumi koostuu pääosin Jorma Tapion työstämistä sävellyksistä ja sovituksista. Niistä Jorma Tapio, kontrabasisti Ville Rauhala ja lyömäsoittaja Janne Tuomi tulkitsevat vapaamuotoisesti improvisoiden triona neljä kappaletta.
Henkäys kulkee hitaasti edeten Jorman puhaltaessa bassohuilullaan kumean uhmailevaan tyyliin, Jannen tapaillessa symbaaleita rauhallisesti helistellen välillä voimaa lisäten siirtyen palikoimaan rumpukalvoja. Taustalta kuuluu Villen jousen rahistelu basson paksuilla kielillä.
Huilulla puhallettu lyhyt, vain vähän toista minuuttia kestävä Huli on hieman samantyylinen kuin huokaileva Henkäys, hillityn kiireettömästi etenevä. Nukunuku kuuluu samaan sarjaan, mutta soinnikkaasti huilun kauniissa sävelkuvioinnissa muodostuva maisemallinen kauneus korostuu kontrabasson alarekisterin myötäillessä aikavasti taustalla.
Neljäs improvisointijakso ja albumin päättävä nimikkobiisi Aliseen onkin ihan toista maata, toteutus on tosi mielenkiintoinen. Se särähtelee, vingahtelee vihlovasti, kuin tyhjän tynnyrin kumahtelu tulee jännittävästi esille, se kimmahtelee, ulvahtelee, rytisee, kopsahtelee, kaiuttelee, röyhistelee, kalistelee ja kolistelee. Hienosti toteutettu kiivasrytminen otatus ei turhia sievistele, vaan antaa kuulijalle yllätyksellisen rehevän annoksen musiikillista mielihyvää mietittäväksi.
Ville Rauhala on säveltänyt kappaleet Siltasalmi ja She´s Back. Hissukseen kehittyvä Siltasalmi on kuin tilaustyö Rauhalan ja Tuomen keskinäiselle vuoropuheluyhteydelle. Soitto liikahtelee Rauhalan näyttäessä suuntaa muhevilla soolo-osuuksilla, joihin Tuomi tarttuu omalla soolollaan ja pitää taiteellisesti maukasta rytmiä yllä. Tapio tulee alussa ja lopussa mukaan kaihoisan sydäntäsärkevällä saksofonipuhalluksellaan. She’s Back sitä vastoin pyörähtää käyntiin rennon rattoisasti ilomielellä Tapion puhaltaessa huilulla pirtsakkaasti lurittelevalla svengillä basson ja rumpujen työstäessä innostuneesti liukkaan letkeää taustaa.
Tapio tunnetaan alkuperäisestä Edward Vesalan Sound & Fury -yhtyeestä ja yhdeksi levyn kappaleeksi hän on valinnut tulkinnan Edwardin sävellyksestä Way Off. Vesalan sävellykset saivat aikanaan hyvin ristiriitaisen vastaanoton, sillä niitä pidettiin kovin eriskummallisina. Hän oli tavallaan aikaansa edellä luovana taiteilijana. Nyt Way Off sopii sävellyksenä Aliseen -levykokonaisuuteen erinomaisesti rankan kulmikkaana ja rouheana vapaailmeisenä esityksenä. Tapio puhaltaakin kappaleen entiseen tyyliin sydämensä kyllyydestä voimallisena improvisointihenkisenä näytöksenä. Puhalluksen väliin mahtuu rennon letkeä Rauhalan soolo, mitä Tuomi taustoittaa kevyesti.
Tapio oli mukana myös 1980-luvun alkuvuosina turkulaisen Ismo Laakson ensimmäisessä kokeellisen musiikin AD-yhtyeessä, jonka keulahahmona Laakso tunnettiin. Niinpä tämän yhteistyön muistoista Tapio on täydentänyt omalla sovituksellaan albumia Laakson sävellyksellä Manner. Tapion kypsän rehevä puhallus saksofonilla vierittää kappaletta oivallisesti hyökkäyssuuntaan. Rauhalan maittava yksinpuhelu välillä lieventää hieman rehevää etenemistä, mutta muhkealla ehtymättömyydellä Tapion saksofoni jatkaa kappaleen loppuun asti.
Tapion itse säveltämistä kappaleista Lasten Juhlat on särmikäs saksofonilla vapaamuotoisesti räväkän monipuolisesti toteutettu soitannollinen ja kuviorikas sävelkavalkadi, missä rytmi heilahtelee edestakaisin voimallisesti. Tässä otetaan kaikki konstit taitavasti esille välillä hieman hiljentäen, jolloin rumpujen ja basson keskinäinen vahva vuoropuhelu tulee näyttävästi esille.
Lost puolestaan liikahtaa käyntiin Villen basson ja Jannen lyömäsoittimien keskinäisellä hidastempoisella keskustelulla, mihin Jorma tapailee omalla puhalluksellaan voimallisen puhtaan lisävärinän. Kaiken kaikkiaan maittavan kypsää vuorovaikuttavaa yhteispeliä, mikä viedään läpi taiten hyvällä tunnelatauksella.
Uunituoreen Aliseen -albumin on julkaissut vuodesta 2001 alkaen Brooklynissä, New Yorkissa, toimiva riippumaton levymerkki 577 Records. Kiinnostavaan improvisatorisen musiikin julkaisuihin keskittyneen yhtiön perustivat n. 50 omaa albumia levyttänyt yhdysvaltalainen pitkänlinjan free-muusikko, saksofonisti / trumpetisti / huilisti Daniel Carter ja 2000-luvun alussa New Yorkiin muuttanut italialainen rumpali Federico Ughi. (JKi)
Jorma Tapio: altto- ja tenorisaksofoni, huilu, bassohuilu, puuhuilu ja kantele, Ville Rauhala: kontrabasso, Janne Tuomi: rummut, muut lyömäsoittimet ja kantele.
Äänitys: Turku. Kannen graafinen suunnittelu: Sergio Vezzali. Kannen kuva: Reuben Radding. Julkaistu: 24.7.2020
01. Reppurin Laulu (Oskar Merikanto, sovitus Jorma Tapio) 4:30
02. Henkäys (Rauhala-Tapio-Tuomi) 4:22
03. Lasten Juhlat (Jorma Tapio) 3:29
04. Siltasalmi (Ville Rauhala) 5:52
05. She´s Back (Ville Rauhala) 2:45
06. Lost (Jorma Tapio) 4:53
07. Manner (Ismo Laakso, sovitus Jorma Tapio) 6:00
08. Huli (Rauhala-Tapio-Tuomi) 1:11
09. Way Off (Edward Vesala) 6:47
10. Nukunuku (Rauhala-Tapio-Tuomi) 2:52
11. Aliseen (Rauhala-Tapio-Tuomi) 3:19
Kokonaiskesto 46:00