Jesper Zeuthen on pitkään ollut Tanskan johtavia saksofonin soittajia. Hänet tunnettiin jo 1960-luvun lopulla pinnalla olleesta jazz-rock yhtyeestä Blue Sun. Sen jälkeen hän on ollut mukana monissa eri yhtyeissä. Hänet tunnetaan myös yhteyksistä erityisesti maailmalla tunnettuihin free jazz muusikoiden kanssa. Hän aloitti tenorilla, mutta siirtyi alttosaksofoniin 1977. Tyylillisesti häntä on usein verrattu moniin kuuluisiin saksofonisteihin. Kaikesta huolimatta voisi kuitenkin sanoa, että hänellä on täysin omat ajatuksensa soittamisesta ja säveltämisestä.
Vuonna 2008 Zeuthen perusti nykyisen trionsa yhdessä rumpali Thomas Præstegaardin ja kontrabasisti Adam Pultz Melbyen kanssa. Kolmisenkymmentä vuotta nuoremmat Thomas ja Adam ovat muusikkoina eri sukupolvea, mutta he ovat yhdessä löytäneet oman mielenkiintoisen, vahvasti free-pitoisen jazztyylinsä. Adam on ehtinyt luoda kannuksensa monessa eri yhtyeessä ja hän on noussut merkittäväksi tekijäksi myös Tanskan ulkopuolella improvisoidun musiikin esittämisen alueella. Hänen räjähtävää bassonsoittoa on kuultu mm. Peter Brötzmannin ja Hasse Poulsenin kanssa sekä lavalla että äänitteillä. Thomas on ollut vuodesta 2006 alkaen vahvasti esillä Kööpenhaminan jazzpiireissä. Hänen muodostama Hybris trionsa kahden kitaristin kanssa kulkee myös omia polkuja, omanlaisellaan musiikilla. Kahden viimeisen vuoden aikana ilmestyneet, Jesper Zeuthen Trio 2010 ja Jesper Zeuthen Trio Live 2011, albumit ovat nyt saaneet jatkoa.
Jesper Zeuthen PLUS syntyi viime vuoden joulukuussa, kun trioa laajennettiin kahdella puhaltajalla. Jesperin kutsumana mukaan liittyivät trumpetisti Kasper Tranberg ja norjalainen, mutta nykyään Tanskassa asustava, tuubisti Kristian Tangvik. Jesper on tämän kaksikon lisäksi ottanut mukaan neljälle raidalle vielä toiset kaksi puhaltajaa, tenorisaksofonisti Henrik Pultz Melbye ja pasunisti Jens Kristian Bang. Näistä raidoista Kragens Vendekreds on varsin tuhtia torvien tärinää ja lennokasta juoksutusta. Kaikki ovat äänessä yhtä aikaa ja erikseen. Sen jälkeen tuleva Plus muuttaa tahtilajia hitaammaksi, missä Jesperin tunteikas sooloilu liitelee avonaisen mehevästi ja lämpimän melodisesti muiden luodessa ilmavaa taustatukea hitaan rauhallisesti. Tätä kappaletta olisi mieluusti kuunnellut pitempään kuin sen kolme ja puoli minuuttia. Se luo loistavan hienon ja nautittavan tunnelman. Siinä on samanlaista “fiilistelyn” makua, mitä on totuttu kuulemaan, toisen altistin, David Sanbornin, puhalluksessa. Zig Maj sitä vastoin taas menee omia menojaan, katusoiton soljuvaa tahtilaukkaa, hyvällä free-ilmaisulla höystettynä. Siinä on paikoitellen mahtavan ison orkesterin pauhua. Merit kuulostaa jalostuneelta juhlapäivän kunniaksi soitetulta fanfaarilta, missä jokainen tuottaa oman mausteensa keittoon. Näissä koko seitsikon kappaleissa on rytmin riemua. Jesper Zeuthen on saanut koko porukan toimimaan hyvin yhteen ja samalla saanut kappaleista luotua toisistaan hyvin selkeästi eroavia, niin rytmiltään kuin kokonaisilmeeltään.
Kun peilaa nyt markkinoille tulleen laajennetun “Trio Plussan” levyn sisältöä aikaisempaan perustrion musiikkiin, niin tällä kokoonpanolla Jesperin säveltämä musiikki sisältää selkeitä eri maiden kansanmusiikkipohjaisia elementtejä, joihin hän on taitavasti yhdistellyt jazzin eri tyylilajeista omat kuvionsa. Tuloksena on maalauksellista jazzia, missä “torvet” ovat pääosissa. Niiden kautta uusimmasta albumista huokuu alkuperäiselle New Orleans tyylille tyypillinen marssijazz. Zeuthen on löytänyt vallan mainion tien yhdistellä erilaisia musiikillisia alueita toisiinsa ja näin on syntynyt ryhdikäs ja erilainen jazzkattaus. Tuloksena on entistä energisempi ja vahvempi “Zeuthen soundi”.
Kaikki yhtyeen soittajat omaavat vahvat siteet kokeilevan freejazzin suuntaan ja se kuulu myös tämän levyn sisällöstä. Zeuthen on onnistunut kokoamaan yhteen ryhmän, josta hän on sävellyksillään jalostanut konstailemattoman, lähes tunnin pituisen kokonaisuuden, rehtiä, tanakan voimaperäistä ja jäntevää, mukavasti särähtelevää ja samalla tarkkaa vanhan tyylin marssijazzia, mutta kuitenkin niin uudenaikaisesti esitettynä. Sen innostava hehku säilyy pitkään ja jää aivolohkoihin pitkäksi aikaa muhimaan. (JKi)
Jesper Zeuthen: alttosaksofoni, Kasper Tranberg: trumpetti, Kristian Tangvik: tuba, Adam Pultz Melbye: kontrabasso, Thomas Præstegaard: rummut , Henrik Pultz Melbye: tenorisaksofoni (raidat: 5,6,10,14), Jens Kristian Bang: pasuuna (raidat: 5,6,10,14)
Äänitys: John Fomsgaard, “The Village”, Kööpenhamina, 27. ja 28. 2012. Miksaus ja masterointi: John Fomsgaard, Karmacrew Studio. Tuotanto: Anders Mathiesen. Kannen suunnittelu: Håkon Berre. Kannen piirustus: Jesper Zeuthen. Kuva: Stephen Freiheit. Julkaistaan virallisesti: 17.9.2012.
01. Ti År Og To Dage 2:56.
02. Kang Uru 3:29.
03. Sin Skæve Gang 3:55.
04. Klokke 4:55.
05. Kragens Vendekreds 5:25.
06. Plus 3:49.
07. Trappe Op Og Ned 2:48.
08. Den Navnlöse 5:02. <
09. Den Anden Vej 4:53.
10. Zig Maj 3:56.
11. 15 Gode Grunde 3:45.
12. Moody Cat 5:36.
13. Fanden Sover Aldrig 3:49.
14. Merit 3:47
Kaikki kappaleet ovat Jesper Zeuthen käsialaa