Celtic Roots
ACT 9836-2
Reipasta ja raikasta. Tämä mielikuvahan on yleinen kelttiläisestä kansanmusiikista. Toki toinen sille tunnusomainen piirre ovat haikeat, usein surumieliset balladit. Mutta enimmäkseen pidetään hauskaa ja pannaan jalalla koreasti. Meillä suomessa kelttiläinen musiikki mielletään ja yleistetään usein vain irlantilaiseen kansanmusiikkiin. Kelttiläinen perinne – muunkin kuin musiikin suhteen – on kuitenkin maantieteellisestikin paljon laajempi. Irlannin lisäksi sen piiriin kuuluvat Skotlanti, Shetlant, Hebridit, Orkneyn saaret ja Normandia (ei mukana tässä). Sen selkeät vaikutukset ovat kuultavissa myös mm. Norjassa ja jonkin verran jopa Ruotsissa asti.
Viime aikoina, kun Skotlannissa on puhuttu sen itsenäisyyspyrkimyksistä, on esitetty myös mielipiteitä sen liittymisestä Pohjoismaiden kerhoon. Ainakin musiikkikulttuurisesti asialle on olemassa vuosisataiset perinteet (noin sivuhuomatuksena mainittakoon).
Jazz at Berlin Philharmonic -konserttisarjan perusajatuksena on tuoda esiin erityisesti eurooppalaisen jazzin nykyisiä suuntauksia. Celtic Roots sopii teemaan mainiosti, sillä jazzvaikutteita, lähinnä improvisaatioiden kautta, on tässäkin havaittavissa. Ja mikäpä sopisi sarjaan paremmin kuin tämä monesta eri kansallisuudesta koostuva kokoonpano. Eikä ole sattuma, että tällaista tehdään juuri Berliinissä, josta viimeistään 2000-luvulla on kehittynyt erilaisten kulttuurien sulatusuuni. Ilmapiiriltään avoin Berliini on myös eri taiteenlajien harjoittajille mieluisa asuinkaupunki.
Yhtenä seitsikon kantavista voimista on ruotsalainen pitkäaikainen, kymmenien levyjen ja erityylisten kansanmusiikkien ekspertti Ale Möller. Alun perin jazztrumpetistina aloittanut Möller on tässä keskeisen sovittajan roolissa. Lisäksi hän esittelee laajaa ja monipuolista soitinarsenaaliaan tyylikkäällä tavalla.
Solistisesti tärkeissä osissa Möllerin sordinoidun trumpetin ohella ovat Aly Bain viuluineen ja Fraser Fifield sopraanosaksofoneineen. Jälkimmäinen myös käynnistää levyn reippaasti säkkipillinsä kanssa. Merkittävässä roolissa on myös Olle Linder, jonka kontrabasso luo puolestaan vankan pohjan kokonaisuudelle.
Ohjelmisto koostuu tasapuolisesti vokaali- ja instrumentaalibiiseistä. Lauluosuudet jakaantuvat Eric Bibbin ja Tuva Syvertsenin kesken. Käheäkurkkuinen Bibb ja puhdassävyinen, kuulassointinen Syvertsen täydentävät toisiaan mainiosti. Ja norjan kieli säväyttää mukavasti kappaleessa Den Förste Gang.
Aplodien määrän perusteella runsaslukuinen berliiniläisyleisö piti kovasti kuulemastaan. Ja miksipä ei. Tästä taidokkaasti ja tunteikkaasti esitetystä musiikista tulee pakostakin hyvälle tuulelle. (TV)
Knut Reiersrud: kitarat, steel-kitara ja huuliharppu, Ale Möller: mandoliini, trumpetti, shawm, ylä-äänihuilut, dulcimer ja harmoni, Fraser Fifield: sopraanosaksofoni, pillit ja säkkipilli, Tuva Livsdatter Syvertsen: laulu, Hardangerin viulu ja harmoni, Aly Bain: viulu, Eric Bibb: laulu ja kitara, Olle Linder: lyömäsoittimet ja basso.
Äänitys: Klaus Scheuermann, konserttiäänitys Berlin Philharmonie, 08.03.2016. Miksaus ja masterointi: Klaus Scheuermann. Kannen design ja kuva: Siggi Loch. Julkaisuvuosi: 2016. Tuottaja: Siggi Loch.
01. Opening (Fraser Fifield / irlantilainen trad.) 2:27
02. Mole In The Ground (trad. Pohjois-Amerikasta ja Shetlannista) 4:30
03. Hymn And Sword Dances (ruotsalainen trad.) 5:16
04. Willie Murray’s Reel (skotlantilainen trad.) 5:57
05. Lament For The Children / Den Förste Gang (trad. Skotlannista ja Norjasta) 10:05
06. Buck Ride (Knut Reiersrud) 5:02
07. In The Pines (trad. Skotlannista ja Pohjois-Amerikasta) 4:49
08. On The Big Sea (Knut Reiersrud ja Fraser Fifield / trad. Norjasta ja Skotlannista) 6:46
09. Shetland Medley (shetlandilaisia perinnelauluja) 4:59
10. Two Sisters (trad. Norja / Skotlanti) 8:22
11. St. James Infirmary (trad. Skotlanti / Pohjois-Amerikka / Irlanti) 5:56
12. Right On Time (Eric Bibb) 5:52
Sovitukset: Fifield, Möller ja Reiersrud: 01 ja 05, Bibb & Möller: 02, Möller & Bain: 02 ja 09, Fifield: 04, Möller & Reiersrud: 07, 10 ja 11.