Kun liikutaan akselilla Jean Sibelius Franz Schubert sekä väliin pistetään Fats Falleria ja Oscar Petersonia että tuttuja joululauluja on kuuntelussa aikalailla erikoinen levy.
Levyn kappaleiden yhteensitova elementti on se, että ne on äänitetty livekonsertissa kirkossa. Toisena yhteisenä tekijänä on piano. Kolmantena sen kuljettaja, pianisti Janne Maarala. Ja neljäntenä soittavat apujoukot eli saksofonisti Risto Salmi ja rummunlyöjä Thomas Rönnholm, molemmat ehdotonta ykkösluokkaa.
Pianisti Maaralasta on kehittynyt vuosien saatossa mainion monikasvoinen ja taitava mustavalkioiden käskijä. Hänen tapansa käsitellä soitintaan tämän yhden, todella erilaisia biisejä sisältävän konsertin aikana on hallitun ihasteltava. Olipa kyseessä ylistys Herralle tai syntinen kapakkamusiikki, Maarala saa loihdittua uskottavan ja harmonisen tunnelman. Hänen juoksutuksensa kuin yhtälailla vasemman käden bassoilut ja komppaukset muodostavat nautinnollisen paketin.
Paketin, jonka tunnelman nostaa usealla raidalla huippuunsa Risto Salmi erinomaisen tunteikkaalla saksofonisoinnillaan. Tai menevän syntisellä soundillaan. Salmi on yksi tämän hetken maittavimmista puhaltajista, sillä hänen repertoaarinsa kattaa Maaralan tapaan musiikin koko genren. Salmen soitto saa sydämen läpättämään kulloisenkin tahtilajin mukaisesti. Syvän kauniin melodian vastakohtana löytyy tarvittaessa räkäisen kukertava riettaus…
Rumpuosaston komentaja Rönnholm kuuluu myös musiikin laajan kentän soittajiin. Hän on kaikilla tällä levyllä soittamissaan kappaleissa elementissään hienoakin hienommalla tatsilla. Sopivalla iskuvoimalla, muutaman kerran ärhäkkään esiintyöntyvänä. Hienoa komppausta!
Aloitusraidan Soi kunniaksi luojan on Maaralan soljuvana runsaudensarvena pulppuava sovitus Sibeliuksen säveltämästä virrestä 462, Soi Kunniaksi luojan. Tässä soolokappaleessa käytetään tehokeinoina klassisen koulukunnan elementtejä… sopivasti sanomaa eteenpäin vievästi ja kunnioittavasti…
Sitten jatketaan iloisen svengaavasti keinuvalla Allie Wrubelin Gone With The Wind-biisillä. Kevyen iloinen piano saa seurakseen Salmen kevyesti huikentelevan sakspiipun. Kevyen herkkää tuulessa leijuntaa…
Kolmosraidalla siirrytään jouluisiin tunnelmiin Maaralan aloittaessa biisin yli puolitoista minuuttisella soololla, jonka jälkeen Salmi tunnelmallisine foneineen yhtyy softiin fiilikseen Rönnhölmin vispilöinnin kera.
Seuraavana siirrytään syvän etelän gospeltunnelmiin vauhdikkaalla tulkinnalla traditionaalisesta Down By The Riversidesta. Maaralan ja Rönnholmin tuhdisti menevän komppauksen päälle Salmi taituroi messevän maukasta sooloa. Eikä tunne laannu Maaralankaan soolovuorollakaan… riehakkaan erinomainen sovitus ja esitys “loppuunkalutusta kirkkolaulusta”… Ou jeeee…
Eikä baptistikirkosta ole pitkä matka ilolintuosastolle ja Fats Wallerin Honeysuckle Roseen. Stridepiano kilkuttaa ja kalkuttaa kevytkenkäisen svengaavasti, Salmi paahtaa tuhatta ja sataa, Rönnholm lyö lisää löylyä. Ei ahtaanpaikan kammoisille… eikä vauhtia pelkääville… hei, nyt mennään!
Lähes riettaan vauhtipommin jälkeen hiljenneytään aistikkuuden, tunteiden ja arvojen maailmaan mestarillisen Oscar Petersonin Hymn To Freedom myötä. Maarala kelpo työstön päälle nousee jälleen loistamaan Salmi foneineen. Hienoa yhteispeliä upeasta kappaleesta. Maittavia yksilösuorituksia…
Seuraava raita on tuttuakin tutumpia Jingle Bells jazzahtavalla menevällä poljennolla. Soolot vaihtuvat Maarala – Salmi -akselilla. Maarala tuo kilkattavan iloisilla juoksutuksillaan hyvää mieltä ja Salmi painaa atmosfääriin joulun peruslämpöä ja tunnelmaa. Onko täällä svengaavia lapsia?… On, on, on…
Joululaulut saavat jatkoa Silent Nightista, hitaammasta ja taivaallisemmasta kappaleesta. Josko äsken mentiin iloisen lujaa, nyt hiljennytään seimelle… ei karuun pelkistettyyn perinteiseen suomalaiseen tapaan, vaan osin runsaammin puettuun versioon…
Finaalin lähestyessä painottuu musiikki jälleen virsipohjalle, Valtiaamme, kunniaasi. Jazzillinen “riettaus” jää taka-alalle ja klassismin opit nousevat pintaan. Kauniin kuulasta… Maaralan ja Salmen tunteikasta kunnioitusta…
Loppusoittona on Franz Schubertin Ave Maria. Näyte Maaralan klassismista… voimakkaan intensiivisella tunteella. Tunteella, jota Salmi tulee vielä vankistamaan kappaleen puolivälissä…
Levykokonaisuus on siis sinänsä melkoinen tyylisuuntasekoitus. Se antaa kuitenkin oivan kuvan Janne Maaralan taidoista ja soittotyylien hallinnasta. Risto Salmi on jälleen kerran mestarillisessa vireessä. Rumpali Rönnholm on tukevana taustavoimana, ei liiaksi esiintunkevana. Ja kun kaikki tuo niputetaan yhteen on lopputuloksena oivan trion hieno livetaltiointi.
Huomioonottaen, että levyn äänitys on siis tehty livekonsertista, on se mielestäni hyvin onnistunut myös teknisesti. Tietysti studioäänityksillä olisi saatu hiotumpi lopputulos, mutta samalla olisi varmastikin viety osa levyn tunnelmasta pois. Eli se olisi tavallaan tullut virheettömän steriiliksi ja huolitelluksi.
Nyt siinä maistuu elämä ja levyllä on sielu.
Tämä levy sopii mielestäni kaikille, jotka yleensä pitävät musiikista. Se on oiva kuvaus hetkestä soittajien elämässä. Kaikkene sen hetkisine tunteineen ja tapahtumineen. Tämä on hyvän makuista realismia… ei kuuseen kurkottavaa taiteellisuutta.
Ostakaa vaikkapa joululahjaksi. Itsellenne, läheisillenne, ystävillenne… (OR)
PS. Odotan, että kokoonpano tekisi tulevaisuudessa nk. vanhemman jazzin (vast) menevistä kappaleista levyn. Nyt tuo tyylisuunta kulki parilla raidalla erinomaisen maittavasti…
Janne Maarala piano, Risto Salmi saxophones, Thomas Rönnholm drums
Recorded live December 2010 at Hakunila Church, Vantaa, Finland
Recording, mixing and mastering: Sound Team Godzinsky
01. Soi kunniaksi Luojan 3:25
02. Gone With The Wind 6:36
03. Have Yourself A Merry Little Christmas 4:25
04. Down By The Riverside 6:23
05. Honeysuckle Rose 4:52
06. Hymn To Freedom 6:32
07. Jingle Bells 4:37
08. Silent Night 5:03
09. Valtiaamme, kunniaasi 5:37
10. Ave Maria
All arrangements Janne Maarala