Super Kasper
WHYPLAYJAZZ RS009
FUSK -kvartetin tarina lähti liikkeelle viitisen vuotta sitten, kun tanskalainen rumpali Kasper Tom Christiansen kuunteli saksofonisti Philipp Gropperin soittoa berliiniläisessä jazzklubissa. Sillä hetkellä Philipin tenorin lämmin ja soinnukas saudi säväytti. Hän totesi sen sopivan mainiosti yhteen Rudi Mahallin soittaman bassoklarinetin kanssa. Tanskalainen basisti Andreas Lang asui samaan aikaan Berliinissä ja Kasper houkutteli hänet mukaan ja näin yhtye sai alkunsa.
Fusk kaiketi tarkoittaa “fuskaamista”, töhertämistä tahi hutilointia. FUSK ei kuitenkaan toimi renttumaisesti, kvartetti ei lähde nykyaikaiseen sodankäyntiin hevosilla tykkejä vetäen, kyllä he ovat tosimielellä liikkeellä. Nimi on kuitenkin tavallaan hyvin sopiva, enteilevä, yhtyeen musiikin sisältöä ajatellen. Vapaata kokeilevaa ilmaisua voisi helposti luonnehtia puolihuolimattomasti takataskusta vedetyksi soitoksi. Ei se sieltä kuitenkaan löydy aivan noin vain, siihen vaaditaan yhteistä näkemystä, yhteistä tapaa ajatella ja herkeämätöntä soittokaverin seurantaa.
Kvartetti julkaisi debyyttialbuminsa vuonna 2011. Tammikuussa julkaistu Super Kasper -levy on äänitetty yhdellä otoksella viime vuoden joulukuussa. Kasperin sävellyksillä FUSK on löytänyt oman vapauden esittämisessään. Kuten rumpali itse asian ilmaisee, “se ei ole freejazzia, vaan FUSK soittaa jazzia vapaasti”. Mikä ero sillä sitten on, sillä ei varmaan ole mitään merkitystä. Olkoon se sitten freetä tai jazzia vapaasti soitettua, niin mielenkiintoiselta yhtyeen esitys näin vapaan ilmaisun hengessä joka tapauksessa kuulostaa. Sävellykset tulevat Kasper Tomin laarista ja osa kappaleista on täysin äänityshetkellä improvisoidusti esitettyjä.
Kasper Tom on uudenpolven rumpaleita, joka yhdistelee herkeämättä eri suuntauksia. Hän tekee näin omaa musiikkiaan, joka sisältää rakenteiltaan monimutkaisia sävelkuvioita unohtamatta silti jazzin peruskuvioita ja niiden akustista melodisuutta. Yhtye liihottelee laajalla sektorilla, väreilevä melodisuus muuttuu kädenkäänteessä sähäkäksi irrotteluksi, missä on monipuolista painovoiman mukanaan tuomaa syvyyttä ja verevää iloisuutta. Reiluhenkinen improvisointi suhteellisen lyhyissä kappaleissa Läuft, Odpowiedno, oikeata luonnollisuutta, ja Fünf Sechs alte Keks tuovat mukanaan soittajien omaa näkemystä, seikkailumielialaa ja uudistusmielistä jarrutonta soittoa. Niissä löytyy haasteellisuutta ja outoa koukeromaista mielikuvituksellisuutta. Vapaa soittimien äänenkäyttö on hyvin vahvasti mukana myös muissa ennalta osin sävelletyissä kappaleissa.
Super Kasper on kuin ajelisi mutkaisella ja kuoppaisella tiellä matkalla jonnekin, tietämättä välttämättä minne. Monimuotoinen innovoiva voima ja ryhdikkyys vievät mukanaan ajatukset pois tästä hetkestä. Rytmi ja rytmittömyys, nopea vauhdin muutos, yhdessä kypsänkiinteän soittamisen kanssa luovat yhdessä jännittäviä ja yllättäviä hetkiä. Tätä kuunnellessa alkavat yöpakkaset väistyä ja lumet sulaa vikkelään freetahtiin. (JKi)
Kasper Tom Christiansen: rummut, Philipp Gropper: saksofoni, Andreas Lang: kontrabasso, Rudi Mahall: bassoklarinetti
Äänitys, miksaus ja masterointi: Christian Betz, Berlinaudio, joulukuu 2012. Julkaistu: maaliskuu 2013
01. Musik 1.0 (Kasper Tom Christiansen) 4:38
02. Läuft (Imp.) 4:08
03. Lufthafen (Kasper Tom Christiansen) 7:33
04. Suburbia Surreal (Kasper Tom Christiansen) 4:03
05. De 12 Bud (Kasper Tom Christiansen) 6:35
06. Odpowiednio (Imp.) 2:24
07. Isst doch Wurst (Kasper Tom Christiansen) 5:02
08. Booze (Kasper Tom Christiansen) 7:30
09. Fünf Sechs alte Keks (Imp.) 2:04
10. Led Right, Gleen Right (Kasper Tom Christiansen) 5:22
11. Alles klar, Herr Kommandant (Kasper Tom Christiansen) 6:07