Blood Red
Nimeni on soundi. Olen ollut aikojen alusta. Kun kaksi kiveä kolahti yhteen, kun joku keksi puhaltaa eläimen sarveen, kun kireää lankaa kosketti, kun jonkun laulu ilahdutti muita, kun soittimen ääntä vahvistettiin sähköllä. Maailma on täynnä soundeja. Soundi tulee yhdestä tai monesta lähteestä. Siihen voi vaikuttaa, sitä kohti voi pyrkiä. Yhdellä hetkellä se miellyttää, toisella pelottaa, se voi olla kaunis tai ruma. Tärkeää on, että se tulee sielusta. Vaskisoittajalla se tulee huulista. Soitin toimii äänen vahvistajana.
Sävellysten inspiraation lähde on nobelisti Orhan Pamukin kirja Nimeni on Punainen. Musiikki ei selitä tai kuvaile kirjan hahmoja tai tarinaa. Se pikemminkin heijastelee sen erilaisia tunnelmia, kertoo säveltäjä Mikko Hassinen, Espoo Big Bandin Blood Red-levyn syntyprosessista.
Levyn solisti Verneri Pohjola kertoi lukeneensa kirjan ja referoi sitä juttutuokiossa hieman. Olihan se itsellekin lainattava Vuosaaren kirjastosta. Jutun ensimmäisen kappaleen idea löytyi kirjasta, kiitos!
Espoo Big Band on taas ajankohtaisempi kuin muutamaan vuoteen. Kirjoituspäivän Aamu TV:ssä oli juttu April Jazz 2021 -festivaalin siirtymisestä lokakuun viimeiselle viikonlopulle. Bood Rediä ei festareilla kuulla, mutta levyn muusikot esiintyvät järjestävän seuran big bandin lisäksi erilaisilla pienemmillä kokoonpanoilla. Blood Redin julkkareita vietettiin jo kuukausi sitten, 20.syyskuuta.

Verneri Pohjolalle soundin etsiminen ollut jatkuvaa. Oikeammin soundien, sillä levyn avausraita käynnistyy erityisellä harvoin kuullulla trumpetin huiluäänellä. Vernerin trumpetista tulee lisäksi suoraa ääntä ilman vibratoa, rikkinäistä ja riipivää soittoa, välillä looperilla prosessoitua sähköistä ja sitten seuraavassa vaiheessa tuhisevaa akustista ääntä.
Mikko Hassinen on mieltynyt trumpettiin ja sen mahdollisuuksiin. Jopa niin paljon, että on hankkinut itselleen sellaisen muutama vuosi sitten. – Otin Timo Paasoselta yhden tunnin.
Rumpalina Hassinen soittaa kaikilla raajoilla ja joskus vielä sambapilli suussa, joten omakohtainen tutustuminen soittimeen, jossa on vain kolme liikkuvaa osaa huulten lisäksi, pakottaa miettimään säveltämistä uusista lähtökohdista.
Itämaisia sävyjä ja asteikoita on luonnollisesti käytetty läpi levyn. Kuusi kappaletta ja kokonaiskestoa noin 70 minuuttia. Kuitenkin jotkut kohdat levystä aukeavat skandinaavis-eurooppalaisen sateenkaaren alla. Erityisesti näin tapahtuu soolojen kohdalla.
Solistivoimaa EBB:stä löytyy aivan omasta takaa. Kapellimestari Marzi Nymania myöten he ovat Espoossa uransa aloittaneita. Rami Eskelinen, Jarmo Saari, Lenni-Kalle Taipale ja Manuel Dunkel tutustuivat aikoinaan junnuina jazziin Lappalaisen Mapen opastuksella. Petri Puolitaival, Ari Jokelainen ja Vesa Ojaniemi ovat muista yhteyksistä tuttuja muusikoita.
Nelosraidalla, I am called Kara/ I Secure, Lenni-Kalle Taipale soittaa kypsän pianosoolon. Vuosia on kulunut 90-luvun puolen välin ehtymättömistä ilottelusta ja juoksutuksista. Toki tekniikka on edelleen tallella ja tarvittaessa sitä löytyy, mutta lisäksi viisautta.
Äänitys on tehty 100 % livenä ilman jälkiäänityksiä. Savoy-teatteri on ollut rauhallinen ympäristö kesäkuussa 2020. Neljä päivää on projektiin käytetty ja lopputuloksena on levy, jota kelpaa kuunnella.
Jo kannen taide vie kirjan tunnelmaan. Jan Lappalainen sanoo työtavastaan: Kuva syntyy havainnoista ja mielikuvituksesta. Akvarellin kanssa pitää oppia tekemään yhteistyötä, sen sijaan että se pyrkisi hallitsemaan kaikkea.
Tällä levyllä kyse on soundista!
Saksasta tuli tieto, että digijulkaisun päivämäärä on 28.10. eli torstaina koko levy löytyy mm. Spotifysta. Tällä hetkellä siellä on vain yksi biisi.
Espoo Big Band
BLOOD RED
Production Espoo Big Band
Executive Producer Matti Lappalainen
Recorded at Savoy Theatre, 6.-11.6.2020 by Jyri Sariola
Mixed at Mimix Studios by Jyri Sariola, Mikko Hassinen, Matti Lappalainen & Marzi Nyman
Mastered by Jyri Sariola at Mimix Studios
Cover art by Jan Lappalainen
Catalogue number : GMC094
Barcode 4250095800948
Genre Jazz / Big Band
Format CD & Digital
Label Galileo MC
Release Date Fri 29 October 2021
Additional information & interviews pedro.herrero@apriljazz.fi / +358 40 517 9399
I, Satan 9:22
ISRC: Music & Arrangement Mikko Hassinen
Istanbul 11:45
ISRC: Music & Arrangement Mikko Hassinen
Solos: Pope Puolitaival, Verneri Pohjola, Rami Eskelinen
Siro Efendi (I Am a Corpse) 11:22
ISRC: Music & Arrangement Mikko Hassinen
Solos: Jarmo Saari, Verneri Pohjola
I Am Called Kara / I Seküre 15:44
ISRC: Music & Arrangement Mikko Hassinen
Solos: Verneri Pohjola, Manuel Dunkel, Lenni-Kalle Taipale
Blood Red 10:31
ISRC: Music & Arrangement Mikko Hassinen
Solos: Verneri Pohjola
I Am a Gold Coin 10:00
ISRC: Music & Arrangement Mikko Hassinen
Solos: Ari Jokelainen, Vesa Ojaniemi, Verneri Pohjola
Conductor
Marzi Nyman
Featuring artists
Verneri Pohjola, trumpet
Mikko Hassinen, percussion, electronics, compositions
Trumpets
Tero Lindberg, Janne Toivonen, Tero Saarti, Sami Pöyhönen
Trombones
Pekka Laukkanen, Heikki Tuhkanen, Juha Kortehisto, Juho Viljanen
Saxophones
Ari Jokelainen, Pope Puolitaival, Manuel Dunkel, Jussi Kannaste, Ville Vannemaa
Rhythm section
Lenni-Kalle Taipale, piano
Jarmo Saari, guitar
Vesa Ojaniemi, bass
Rami Eskelinen, drums