Vuonna 2004 perustettu Wienin Jazz Workshop pyrkii kehittämään nuorten muusikoiden sekä yhtyeiden jazz-improvisaatiotaitoja. Tavoitteena on edistää ammatillista valmiutta ja laventaa soittajien tietä esiintymistilaisuuksien aikaansaamiseksi. Tämän kollektiivin rinnalle on perustettu myös levy-yhtiö, jotta nuoret soittajat voisivat saada omia äänitteitä helpommin julkaistua.
Engel Mayr on kitaristi, joka kuuluu tämän yhteisön lähipiiriin, tunnetaan Itävallassa erityisesti jazzrockpohjaisten yhtyeiden soittajana ja soololevytyksistään. Yhtyeet, joissa hän vaikuttaa toimivat laaja-alaisesti eri musiikin alueilla, metallirockista groovaavaan funksouliin. Yksi hänen yhtyeistään soittaa myös balkanilaista skata. Hän on ollut mukana myös teatterimaailmassa esiintyen monissa musikaaleissa. Lähes kolmikymppinen Engel on soittanut kitaraa 8-vuoden iästä alkaen ja opiskellut myös jazzkitaran soittoa.
Jatsillinen ilme tuleekin hyvin esille tältä uusimmalta Jazzwerkstattin huhtikuussa virallisesti julkaisemalta duo levyltä. Samaa ikäluokkaa oleva pianisti Mike Tiefenbacher on opiskellut pianonsoittoa viisivuotiaasta alkaen ja toimii nykyään opetustehtävissä Wienissä. Akustinen kitara ja piano yhdessä luovat tunnelmallisen keitoksen, missä improvisointi näyttelee suurta osaa avantgardistisien osioiden kanssa. Tiefenbacher käsittelee pianoa paikoin taiteellisen eleettömästi, mutta myös vahvan preparoivasti työntyen näppäilemään kieliä flyygelin sisällä ennakolta arvaamattomasti.
Die Verbindung vie kuulijan kevyeen leijailuun virkistävän vienon tuulenvireen vietäväksi. Väreily muodostaa rennon elävän virkeyden kuulijan ympärille. Die Beute työntyy flyygelin sisään kartoittaen eri ääniä vapaasti muotoillen. Die Mutter on hidas ja leppoisa monipolvinen sävellys, jonka harras läheisyyden tunne siivittää unelmoimaan. Levyn kaksitoista kappaletta ovat hyvin eripituisia. Osa on hyvin lyhyitä, kun taas 13 minuuttinen Der Tod vie kuulijan mukanaan monenlaisen ilmiön vietäväksi. Aluksi mennään Miken tahdittamana ruudikkaasti flyygelin sisään rämistelemään ja hakemaan vapaamuotoisesti äänille tilaa luoda jotain uutta. Engelin hidas kutsu palauttaa Miken valkomustille koskettimille tapailemaan ja kuvailemaan herkkiä tunteita hyvin seesteisellä ja minimalistisella tavalla. Mayrin sävellys, Die Schaffenskraft, on yllättävästi lähes kokonaan painosoolona esitetty kappale, Mayr on mukana kitaroineen vain alussa ja lopussa.
Levyn sisältö on sävelletyn ja improvisoidusti kootun esittämisen kokonaisuus. Ensimmäiseksi tulee esille rauhallisuus ja harras keskittyneisyys, missä tasapainoinen sopuisuus ja ristiriitainen epäsovinnaisuus kohtaavat toisensa sulassa yhteisymmärryksessä. Levyllä ei suuresti ole vapaalle ilmaisulle tyypillisiä vaiheita, missä eräänlaiset patoutuneet ajatukset vyöryvät yht´äkkiä esille räjähtävällä voimalla. (JKi)
Engel Mayr: kitara, Mike Tiefenbacher: piano
Miksaus ja masterointi Werner Angerer, helmikuu 2012. Kannen suunnittelu: Mathias Schauer. Kuvat: Bianca-Maria Braunshofer. Julkaistu: huhtikuu, 2012.
- Die Verbindung (Mayr/Tiefenbacher) 4:41
- Die Beute (Mayr/Tiefenbacher) 2:14
- Die Mutter (Mayr/Tiefenbacher) 2:55
- Der Wagen (Mayr/Tiefenbacher) 8:41
- Der Narr (Mayr/Tiefenbacher) 0:57
- Der Menhir (Mayr) 2:21
- Die Quelle (Mayr) 1:32
- Der Tod (Mayr/Tiefenbacher) 13:23
- Die Zeit (Tiefenbacher) 1:21
- Die Schaffenskraft (Mayr) 6:02
- Der Eremit (Mayr) 3:49
- Das Opfer (Mayr) 1:24
{youtube}UzatZq6UpO8{/youtube}