Ensemble For Improvisors
Karkia Mistika Records, Karmi-057
David Ornette Cherryn klassikkovinyylijulkaisu Ensemble For Improvisors vuodelta 1999 on nyt toukokuussa 2015 ilmestynyt porilaisen Karkia Mistika Recordsin julkaisemana uudelleen masteroituna versiona. LP-levy on saanut uuden kansi-ilmeen, jonka on taiteillut David itse. Levystä on otettu vain pieni rajoitettu painoserä, mikä on tarkoitettu lähinnä Euroopan markkinoille.
Levy on kuuluisan free- ja avant-garde -trumpetistin Don Cherryn pojan David Ornette Cherryn hengentuote. Hän on kirjoittanut sävellyspohjan esitettäviin kappaleisiin ja soittaa levyllä akustista pianoa. Muista levyllä soittavista artisteista yli 700 levyllä soittanut rumpali Billy Higgins (k.2001) edustaa 15 vuoden takaista freejazzin huippua. Hän oli mukana vuonna 1958 julkaistulla Ornette Colemanin ensimmäisellä levyllä Something Else!!!! yhdessä Don Cherryn kanssa. Hänen soittokumppaneinaan on ollut jazzin muitakin kärkinimiä kuten Thelonius Monk, Dexter Gordon ja Sonny Rollins. Merkillepantavaa on, että David on syntynyt samana vuonna, kun Something Else!!!! julkaistiin. Tässä on ilmeinen yhteys myös hänen toiseen etunimeensä.
Etupäässä saksofonia, mutta tällä levyllä myös puupuhaltimia, soittava kolumbialaissyntyinen Justo Almario (s.1949) tunnetaan enemmän latinojazzin edustajana ja erityisesti Mongo Santamarían orkesterin jäsenenä yhtyeen huippuvuosina 1970-luvulla. Kontrabasisti Roberto Miguel Miranda (s.1946) oli varsinkin 1980-luvulla paljon käytetty freelancebasisti eri artistien levytyksissä. Trumpetisti Jon Williams on näistä soittajista ainakin minulle täysin tuntematon. Hän on esiintynyt ainakin 2000-luvun alussa akustis-sähköisessä jazzia ja hip hopia sekoittelevassa JMD Double Quintetissä.
Davidin musiikillinen linjaus kulkee edesmenneen isänsä Don Cherryn viitoittamia jalanjälkiä seuraillen kokeilevan laaja-alaisen maailmanmusiikin ja freejazzin ytimessä. Davidin sanotaan tekevän musiikkia aamusta iltaan, kirjoittaen, sovittaen ja improvisoiden. Tekemisen pohja kumpuaa afroamerikkalaisesta jazzperinteestä, minne hän on syvällisesti uppoutunut. Hänen musiikkinsa syke ja melodiat syntyvät monien tyylilajien kirjosta ja vuosikymmenten aikana loistavien soittajien kautta saamansa kokemusten ja vaikutteiden pohjalta. Tätä inhimillisen läheisen, sydämellisen ja positiivista energiaa sisältävän soundiympäristön sanomaa hän jakaa musiikissaan, mitä hän itse kutsuu ”äänien mosaiikiksi”.
Levyn A-puolen aloittava Movement One:Instantaneous Text, otos yksi, sisältää aineksia Colemanin maanläheisyydestä ja lennokkaasta hurjuudesta, missä erinomainen svengaava melodisuus täydentää eheää kokonaisesittämistä. Movement Two:We Remember When alkaa Davidin rauhallisen harkitsevalla pianonsoitolla mitä Roberto myötäilee bassollaan hämmentävän pehmeästi. Juston saksofoni lisää energisyyttä, jota hetken täydentää Jon trumpetillaan. Roberto jatkaa pitkällä bassosoolollaan nautittavan ketterästi eteenpäin, jota huilun kimakkuus alkaa hiljalleen myötäillä. Loppua kohden energisyys nousee, kun puhaltimet ja piano tulevat mukaan ja katkaisevat hillityn vuoropuhelun. Tässä kappaleessa jäi mieleen Roberton vetovoimainen basson käsittely, mikä kuului selkeästi taustalta täydentäen mahtavasti kokonaisvaikutelmaa.
B-puolella Movement Three: Start Off Fresh, pukkaa nopeasti vapaaseen lentoon vahvasti groovaten. Koko ryhmä rynnistää alussa vauhdikkaasti eteenpäin Juston klarinetin voimallisen kepeän sooloilun ohessa. Kappale on erinomaisen lennokas, tehokkaasti etenevä ja nautittavan monipuolisesti, laskevasti ja nousevasti nopeasti tahdin muutoksia tehden. Jon vetäisee tiukan tulisen soolo-osuuden trumpetilla ja lopuksi Billyn voimallinen rummutus kääntää uuden lehden huomaamattomasti toiseen kappaleeseen. Movement One: Instanteneous Text, otos kaksi, avautuu ”uusissa vaatteissa”. Kappale muuttuu monitahoiseksi ja monimutkaisen kirjavaksi freejazzin sekoitusuuniksi, missä Billy saa paljon tilaa taidokkaalle rummuttamiselleen ja soolot vaihtuvat tiuhaan tahtiin vuorotellen; piano, basso, puhaltimet.
Tämä vain LP:nä julkaistu äänite on hieno ja taidokas voimannäyte David Ornette Cherryn rikkaan monipuolisesta sävellystaidosta. Tällä levyllä rynnäköivät esille ne jazzin uudet tuulet ja ainekset, mitkä yli 50 vuotta sitten pölisyttelivät ennakkoluulottomasti koko jazzkenttää vanhan jazzin kaavoihin kangistumiseen kyllästyneiden uuden linjan soittajien voimin. Kun siihen on saatu mukavasti kytkettyä 2000-luvun taitteen uudenlaiset modernit kuviot, niin tuloksena on nautittava levyllinen vanhaa ja uutta vapaamuotoista jazzia kudottuna yhteen. (JKi)
David Ornette Cherry: akustinen piano, sävellykset, Billy Higgins: rummut, Justo Almario: puhallinsoittimet (saksofoni, huilu, piccolo, erilaiset puuhuilut, klarinetti), Roberto Miguel Miranda: kontrabasso, Jon Williams: trumpetti
Äänitys: Gary Denton, Stagg Street Studios, Los Angeles, Kalifornia, 13. huhtikuuta 1999. Masterointi: Gary Denton. Tuotanto: David Ornette Cherry ja Barbara McCullough. Kannen taide: David Ornette Cherry. Kannen suunnittelu: Samuli Alapuranen. Uuden vinyylin valmistelutyö: Pentti Dassum, 2015. Julkaistu: 30. toukokuuta 2015.
A1. Movement One: Instantaneous Text (pt.1) 8.48
A2. Movement Two: We Remember When 13.20
B1. Movement Three: Start Off Fresh 12.53
B2. Movement One: Instantaneous Text (pt.2) 6.59