Daniel Schmitz – Jörg Fischer – Johannes Schmitz
Sporeprint 1604-06
Saarbrückenistä kotoisin olevat veljekset kitaristi Johannes ja trumpetisti Daniel Schmitz ovat soittaneet vuosikausia kahdestaan modernia avantgardejazzia duona. Rumpali Jörg Fischerin ensikosketus veljesten kanssa syntyi heidän soittaessa pasunisti Christof Thewesin johtamassa laajennetussa Yahoos -freejazzyhtyeessä. Sittemmin Daniel muutti samoille asuinseuduille ja he alkoivat soittaa kahdestaan, kunnes Johannes tuli ensi alkuun satunnaisesti mukaan keikoille. Siitä kolmikko alkoi muodostua ja he katsoivat voivansa jatkaa triona. Näin syntyi Botanic Mob.
Yhtyeen soittama musiikki on yksinomaan vapaasti kehiteltyä improvisointia, missä pohjana on jazzillinen olemus ja siihen limitettynä hajanaisesti ympäristöstä luotua tunnelmaa ja kuvitteellisia rakennelmia. Tavoitteena soittajilla on kehittää modernin jazzin palikoista ristiriitaisia käsitteitä ja rakentaa näistä vapaasti vellovaa improvisoidusti esitettyjä kirjavaa äänien monimuotoisuutta ja siihen lisättyjä hälyääniä.
Tämä avant punkmaisuus tuntuisi tulevan heidän soitostaan hyvin esille. Kappale saatetaan aloittaa hajanaisilla, hyvinkin ambienteilla pätkillä, hiljaisena vuoropuheluna. Näin tapaillen toisiaan syntyy uutta virtaa pätkittäin, kunnes soitto elää voimakkaan energisesti ja vahvasti. Rankat hyökkäykset ilmentyvät mukaan ja pian on melkoinen keitos valmiina puuroutumaan yhdeksi massaksi, mistä sitten pyritään pääsemään irti toisistaan hiljalleen ja takaisin keskustelun tasolle.
Vaikka Johannes Schmitz ja Jörg Fischer eivät ole yhdessä paljonkaan soittaneet ennen tätä levytystä, niin he ovat kuitenkin löytäneet toisensa kohtuullisesti tavallaan ”vanhasta muistista”, sillä molemmat omaavat samanlaisen soittotaustan noisen ja avant-punkin parissa.
Siis kyseessä on aika tyypillistä improvisointikuviointia, ei mitään suuresti yllättävää, vaan perustavaraa tällaisen musiikin alueelta. Tietenkään hetkessä tehty musisointi ei ole helppoa, vaan haasteita täynnä, toisinaan saattaa onnistua paremmin toisinaan huonommin. Monesti nämä esitykset syttyvät ympäröivästä tunnelmasta. Soittokumppaneiden pitää osata lukea toisiaan, tavallaan eläytyä ja asettaa ajatukset ”samaan aivolohkoon”, jotta pystyy vastaamaan toisen aivoituksiin.
Tämän levyn viimeinen ja kappaleista pisin Abbreviated L.C.C. on äänitetty konsertissa ja siinä tulee esille hyvin ajan ja paikan vaikutus. Alkuun muusikot luovivat sovinnaisesti soittimien omia äänialueita haeskellen ja muotoillen. Siitä päästään viiden minuutin jälkeen uudelle tasolle, missä aivolohkoja yhdistellään ”naruttamalla”, luontevasti erikoisia sätkivän pyristeleviä, ruttuisia ja rypisteleviä vieraita ääniä hakien. Kymmenen minuutin kohdalla yhteinen tapa edetä on löytynyt ja yhteneväinen liike alkaa viedä soittoa mielenkiintoisesti eteenpäin. Loppuun asti mennään sitten siistin monipuolisesti ja rehevän vauhdikkaasti. Kiihtyvä tahti yltyy ja loppukliimaksina kaikki vedättelevät ryminällä soittimistaan tuhdisti irti yhteisesti löydetyn ja muokatun äänimaton kaikkine hienouksineen. (JKi)
Daniel Schmitz: trumpetti, Johannes Schmitz: sähkökitara, Jörg Fischer: rummut
Raita 6 äänitetty konsertissa 15.1.2016, Rudersportissa, Wiesbaden, Saksa. Kaikki muut äänitetty Gau Algesheimin peruskoulussa viikkoa aikaisemmin. Kannen kuva: Petsattua kudosleikettä bulgaarialaisesta kurjenpolvesta. Kannen graafinen suunnittelu: Jörg Fischer ja Ulrich Phillipp. Julkaistu: 16.4.2016
- Plasmatic Itch 9:10
- Mism 4:10
- Soy 10:15
- Ish 6:08
- Skid 7:11
- Abbreviated L.C.C. 17:59
Kaikki kappaleet vapaata improvisaatiota
Kokonaiskesto 54:58