Mask Dance
ACT 9036-2
Black String on kieltämättä täysin tuntematon ja (monesti sitä kautta myös) jonninjoutavaa musiikkitarjontaa. Tätä bändiä ei kuitenkaan kannata nimen perusteella vieroksua, sillä tämä on aivan mahtavaa musiikkia!
Black Stringin musiikki on yhdistelmä perinteistä kansanmusiikkia ja tämän päivän eri musiikkitrendejä ja soundeja. Täsmällisemmin sanoen kyse on korealaisesta nykykansanmusikista. Perinnesoittimet ja sähkökitara sekä ripaus elektroniikkaa muodostavat yhtyeen sointimaailman noin yleisellä tasolla sanoen. Mutta monenlaisten perinnesoittimien laaja kirjo sitä soundimaailmaa vasta muodostaakin. Se on, loppujen lopuksi, koko tämän upean ja monipuolisen kokonaisuuden suola.
Jo pitkä ja upea avausraita, moniosainen Seven Beats antaa reilusti viitteitä siitä mitä tuleman pitää. Enimmäkseen reippaanpuoleista menoa sekä laajan soitinarsenaalin värittämää sointi- ja sävelmaailmaa. Tunnelmista toisiin siirtyvää kerrontaa niin sävellysten kuin improvisaatioidenkin muodossa.
Bambuhuilut, kieli- ja lyömäsoittimet elävät ja soivat täydessä sopusoinnussa välillä rankkoihinkin vetoihin yltävissä sähkökitaran revityksissä. Kitaristi Jean Ohilta löytyy kuitenkin tarpeen tullen myös tunnelmallisia ja melodisempia sävyjä. Esimerkiksi kappaleessa Growth Ring, joka on kaiken kaikkiaan erittäin hieno sävellys ja esitys.
Kappaleet ovat, yhtä perinnesävelmää lukuun ottamatta merkitty Yoon Jeong Heon & Black Stringin nimiin. Tämä tarkoittanee sitä, että perusteemat ovat Heonin käsialaa, mutta lopputulos niin vahvasti yhteisten ja yksittäisten improvisaatioiden tulosta, että koko bändi ansaitsee krediittinsä.
Yksi Heonin musiikin tunnusomaisista piirteistä tuntuu olevan upea melodioiden variointi. Hän tekee sitä yhtä hienosti ja tyylikkäästi kuin monet ns. taidemusiikin säveltäjät, jotka muuntelevat teemojaan sinfonioidensa eri osissa. Heon kirjoittaa sitä paitsi myös tunnelmiltaan, sävyiltään ja perusmuodoiltaan hyvin monipuolisia sävellyksiä.
Upeaa kuunneltavaa ovat myös useat kahden soittimen väliset vuoropuhelut. Näitä käydään erityisesti kitaran ja milloin minkäkin perinnesoittimen välillä. Kaikki neljä muusikkoa ovat äärimmäisen taitavia ja monipuolisia, useita soittimia suvereenisti hallitsevia taitureita. Pienestä, ”vain”nelihenkisestä bändistä löytyy sellaista ilmaisuvoimaa ja sointirikkauden palettia, että siinä olisi monella isollakin (10-20 h) kokoonpanolla tekemistä.
Ison soitinmäärän joukkoon pitää laskea mukaan myös Min Wang Hwangin mahtava ja luomaisukykyinen ihmisääni (laulu ei tässä yhteydessä taida olla aivan joka paikassa oikeanlainen termi). Sitä kuuntelisi muiden soitinten lomassa enemmänkin kuin mitä sitä nyt on tarjolla. Myös hänen lyömäsoittimien käsittelynsä on täynnä alkuvoimaa ja luovaa energiaa.
Bambuhuilut muodostavat siellä täällä albumia olennaisen osan jonkun kappaleen tai kappaleen osan sointimaailmasta. Aram Lee on todellinen bambuhuilumaestro, maailmanluokan soittim(i)ensa taituri. Lisäksi hän on loistelias improvisoija.
Lyömä- ja ”hakattavat” kielisoittimet rakentavat vankan rungon eri sävellyksille siinä missä Heon geomongo muodostaa osaltaan sävelmaailmallista pohjaa koko musiikille. Vaikka geomongo onkin ainoa Heon soittama instrumentti, hän on kuitenkin koko yhtyeen sielu, nainen koko tämän musiikillisen konseptin takana.
Mask Dance sisältää sykähdyttävän ilmaisuvoimaista ja monisäikeistä musiikkia. Se on sekä sointimaailmaltaan että tunnesävyiltään rikasta, raikasta ja äärimmäisen kiehtovaa. Parasta pitkään aikaa kuulemaani.
Levyn toivoisi löytävänsä tiensä myös maailmanmusiikin diggailijoiden pariin. Suosio olisi aivan varmasti taattu.
Yoon Jeong Heo: geomungo (sitran kaltainen traditionaalinen korealainen kielisoitin), Jean Oh: kitara ja elektroniikka, Aram Lee: daegeum, yanggeum (bambuhuiluja) ja danso (teräskielinen, bambutikulla hakattava dulcimerin – Aasia, cimbalomin – Unkari, tai santurin – Lähi-Itä, kaltainen traditionaalinen korealaissoitin), Min Wang Hwang: ääni, janggu (traditionaalinen korealainen lyömäsoitin, sikäläinen ”puhuva rumpu”) ja muut lyömäsoittimet.
Äänitys: Hyomin Kang, Brickwall Sound, Seoul, 30.06.2016. Kansitaide: Peter Krauskopf. Julkaisuvuosi: 2016. Tuottaja: Yoon Jeong Heo.
1. Seven Beats (11:16)
2. Growth Ring (9:31)
3. Mask Dance (6:56)
4. Flowing, Floating (7:28)
5. Song From Heaven (korealainen trad.) (5:20)
6. Dang, Dang, Dang (8:39)
7. Strangeness Mood (6:09)
Sävellykset: Yoon Jeong Heo & Black String, paitsi 05