Branches
We Jazz Records WJLP04/WJC502
Black Motor on raivannut tiensä vankasti suomalaisen jazzmusiikin ytimeen. Painavan vapaan musiikin energisenä edustajana trio tunnetaan nykyisin hyvin myös Euroopan freejazz -piireissä. Yhtye on säilyttänyt yli kymmenen vuoden olemassa olon aikana ohjelmiston, missä improvisaatiolla on merkittävä osa. Viime vuosina nähtävissä on ollut pientä siirtymistä myös hieman melodisemmalle linjalle. Balladinomaisia reheviä ja osin myös tunteellisia kappaleita on tullut mukaan, joissa mainiona tulkkina on ollut Tane Kannisto saksofoneineen. Alusta asti mukana olleet kontrabasisti Ville Rauhala ja rumpali Simo Laihonen muodostavat hyvin yhteen hioutuneen parivaljakon, minkä kautta rytmi saadaan aina kohdalleen.
Black Motor on ehtinyt historiansa aikana tehdä kymmenkunta levyä. Kesäkuun 2. päivä oli uusimman Branches -albumin julkaisun aika. Levyn materiaalia on valmisteltu viime vuoden aikana ja sisältö rakentuu hieman vanhemmasta materiaalista, mutta mukana on myös aivan tuoreita kappaleita. Kappaleiden sävellyksistä vastaa pääosin Ville Rauhala, mutta mukana on myös yksi Fred Rosen country -sävellys, mikä tuli tunnetuksi aikoinaan Hank Williamsin laulamana ja sittemmin Willie Nelsonin esittämänä.
But Not Willing on pehmeän tunteikas aloitus luoden viihdyttävän ilmapiiriä ympärilleen. Tanen puhallus on monimuotoisen aaltoilevaa, mitä komppikaksikko lukee taitavasti taustan muokkaamisessa. Samanlaista tunneperäistä latausta löytyy myös Villen emotionaalisia tunteita kuvaavassa sävellyksessä Tulee Päivä, mikä perustuu Edith Södergranin runoon ”Animalisk hymn”. Siinä kolmikko hiljentyy pohjattoman syvällisten ajatusten ääreen lähes itkunsekaisen hitaan hymnin lailla etenevässä kappaleessa. Tunteiden syvyyksiä luodataan lisäksi kappaleessa The Longer the Distance the Sweeter the Sound.
At the red end of the world https://soundcloud.com/wejazz/black-motor-at-the-red-end-of-the-world kuvaa miten Pyhäjärven ihmeellinen auringonlasku muuttaa Pirkkalan ja Härmälän satumaaksi. Se alkaa Simon lyhyehköllä rumpuintrolla. Tanen tenori tarttuu siihen maalaillen ensiksi muhkean rehevästi ja innostuen sitten revittämään poikkitaiteellisen intensiivisen soolon. Ville ja Simo käyvät keskinäistä vuoropuhelua tukien hienosti Tanen puhallusta. Hypätäänkö vai ei, päätöksen teko on joskus vaikeaa. Varsin tuoreen Decision-jumpin rytmikkään reipas pyöritys tuo siihen vastauksen hetkellä, kun päätös on tehty, mutta hyppy ei ole vielä ehtinyt alkaa.
Fred Rosen sävellyksestä Blue Eyes Crying’ In the Rain kolmikko on tehnyt aivan mahtavan jazzsovituksen.
Ville tyylittelee hiljaisen rauhallisesti bassoaan, johon Tane tulee mukaan hyvin surumielisen särkevällä ja pehmeän kypsällä tenorin puhalluksella. Simo tapailee kevyesti hissukseen kosketuksia symbaaleille ja rumpujen kalvoille, mitkä sälähtävät kevyen heleästi. Soinnukas kerronta irtosi matkalla kappaleen teemasta, mutta sitä möyhennettiin kauniisti monesta suunnasta päätyen teeman pariin ja aivan lopussa irtoaa vielä lyhyt rääkäisy.
Levyn nimikkokappale Branches on kolmikon suvereenia improvisaatiota, missä Tane puhaltaa käsittääkseni intialaista alkuperää olevaa erikoisen säröäänistä nagaswaramia. Levyn päättävä Letting Go sisältää eniten määrätietoisen rouheata ja vapaasti rehottavaa improvisoitua free -ilmaisua, mistä yhtye tuli aikoinaan yleisön tietoisuuteen. Siinä Tanen jäätävä puhallus rönsyilee röyhkeästi röyhytellen, estottoman rajusti, häikäilemättömän julkeasti ja tehokkaasti.
Yhtyeen alkuvuosien räväkkä free -revittely on tällä levyllä jäänyt taka-alalle, vaikka sitäkin on mukana aika ajoin osassa kappaleita, kuten Letting Go. Branches -albumilla kuljetaan pääosin kuitenkin sävyisämmällä linjalla. Se ei sinänsä muuta sitä tosiasiaa, että ”Mustan Moottorin” henki kulkee erinomaisella esittämisen tasolla, sävellykset ovat tyylikkäitä, henkevän ilmavia ja yhteispeli toimii kuin sveitsiläinen laatukello. Kolmikko pystyy laaja-alaisesti rakentamaan uutta musiikkiaan monesta jazznäkökulmasta. Balladit ovat sydäntä särkevän emotionaalisesti ladattuja ja välillä heittäydytään, rohkean tymäkästi venkoillen, improvisoinnin virtojen vietäväksi.
Branches on julkaistu https://wejazzrecords.bandcamp.com/album/branches LP:nä ja C-kasettina sekä digitaalisessa muodossa. Mustan makkaran palanpainikkeeksi on hyvä laittaa soimaan ”Mustan Moottorin” uutta vetovoimaista musiikkia. (JKi)
Tane Kannisto: tenori-, altto- ja baritonisaksofoni, nagaswaram, Ville Rauhala: kontrabasso, Simo Laihonen: rummut ja muut lyömäsoittimet
Äänitys ja miksaus: Juuso Nordlund, JJ Studio, Tampere 2016. Masterointi vinyyli muotoon: Jukka Sarapää, Timmion cutting lab, Helsinki. Kannen suunnittelu: Matti Nives. Tuotanto: Black Motor & Matti Nives. Julkaistu: 2.6.2017
1. But Not Willing (Ville Rauhala) 4:03
2. At the Red End Of the World (Ville Rauhala) 4:05
3. Decision Jump (Ville Rauhala) 4:27
4. Blue Eyes Cryin’ In the Rain (Fred Rose) 5:14
5. Branches (Citizen Music) (Black Motor) 7:00
6. Tulee Päivä (Ville Rauhala) 6:21
7. Longer the Distance, Sweeter the Sound (Ville Rauhala) 7:13
8. Letting Go (Was Part Of the Plan) (Ville Rauhala) 6:00
Kokonaiskesto 44:27
Kaikki sovitukset Kannisto/Rauhala/Laihonen