Into The Silence
ECM 2482
Tel Avivista Bostonin Berklee College of Musicin kautta New Yorkiin kulkenut trumpetisti Avishai Cohen on saavuttanut jonkinlaisen jalansijan Isossa Omenassa, tuossa nykyisinkin arvossa pidetyssä jazzin Mekassa. Ei hän mikään iso tähti ole, mutta keikkaa ja levytyksiä pukkaa kuitenkin suht’ mukavasti. Ensilevystä on aikaa noin 13 vuotta, ja kiekkoja on kertynyt siitä lähtien kohtuullinen määrä lisää.
Avausraita Life and Death käynnistää levyn hyvin Miles-maisissa tunnelmissa. Yhtymäkohdat löytyvät sekä sordinoidusta trumpettisoundista että biisin yleistunnelmasta. Tässä vaiheessa toivoo vielä jatkossa kuulevansa muunkinlaista trumpetinsoittoa, miehen omaa soundia.
Niin ei kuitenkaan pahemmin käy. Milesin haamu kummittelee lähes koko ajan jossain taustalla. Ainakin minä olen joskus jotenkin saanut sellaisen käsityksen, että jazzissa omaleimaisuus on yksi tärkeimmistä jutuista koko asiassa. Niinpä Avishai Cohenia ei voi, valitettavasti, laskea tämän vuosikymmenen innovatiivisimpien tai persoonallisimpien trumpetistien joukkoon.
Pitkissä kappaleissa ei sinällään ole mitään periaatteellista vikaa. Live-levytyksissä se on helposti jopa pieni käytännön pakkokin. Varsinkin jos liikutaan vahvasti improvisoidun musiikin parissa. Muutenkaan pituus ei välttämättä ole pahe. Kunhan vaan biisi / tarina etenee, kehittyy ja varioituu. Vaikkapa niin, että kappale on moniosainen. Tai että (pitkätkin) soolot innostavat ja tarjoavat kuunneltavaa.
Mutta kuunnella lähes kuusitoista minuuttia yksitoikkoista, pitkään paikallaan junnaavaa pianosooloa, josta vihdoin viimein siirrytään yhtä turruttavaan teemaan… Se on ehdottomasti liikaa. Näin käy kappaleen Dream Like a Child kohdalla, jonka aikana on moneen kertaan yritettävä kannustaa soittajia menemään eteenpäin. ”Seuraava biisi, olkaa hyvä!” Tai: ”Tehkää nyt ihmeessä jotakin!”
Avishai Cohenin lisäksi myös pianisti Yonathan Avishai on kvintetin kantava voima, jolla on paljon soolotilaa. Kenties turhankin paljon, sillä ei hänenkään soittonsa järin persoonallista ole. Saksofonisti Bill Henry jää puolestaan pahasti taka-alalle. Häneltä kuullaan oikeastaan vain yksi kunnon pitempi soolo kappaleessa Behind The Broken Glass levyn loppupuolella. Maineikas rumpali Nasheet Waits vaikuttaa hänkin tässä suorittavansa työnsä rutiininomaisesti, vasemmalla kädellä kevyesti hutaisten.
Omintakeisuuden puute, junnaavuus ja takapaksuus ovat syitä miksi tälle levylle ei voi kovin korkeita arvosanoja antaa. Niinpä yleisarvosanaksi tulee apaattinen approbatur. (TV)
Avishai Cohen: trumpetti, Bill McHenry: tenorisaksofoni, Yonathan Avishai: piano, Eric Revis: basso, Nasheet Waits: rummut.
Äänitys: Gérard de Haro ja Nicolas Baillard, Studios La Buissonne, Pernes-les-Fontaines, heinäkuu 2015. Kansikuva: Caterina di Perri. Julkaisuvuosi: 2016. Tuottaja: Manfred Eicher.
01. Life and Death (9:18)
02. Dream Like a Child (15:31)
03. Into The Silence (12:14)
04. Queiscense (5:14)
05. Behind The Broken Glass (8:14)
06. Life and Death – Epilogue (2:44)
Musiikki: Avishai Cohen.