Transformation
YoucaliMusic 2019, YOUKALI177
No, jopas nyt jotakin… flamencomies Raul Mannola on tarttunut sähkökeppiin ja säveltänyt nipullisen rytmikkään rätväkkäitä biisejä. Erääksi innoittajaksi ja oppi-isäksi tällaiseen on ollut John McLaughlin. Yllättävä, mutta maukas levy.
Asialla Raoul Mannola (s.1963), joka on asunut ja opiskellut flamencon syvintä olemusta Espanjassa jo vuosikymmenet. Ennen flamencoon ”hullaantumista” hän oli jazz – rockin soittaja, ihannoiden Jukka Tolosen, John McLaughlinin, Larry Coryellin ja Ralph Townerin musiikkia.
Espanjan vuodet ovat koulineet hänestä erinomaisen flamenco -taiturin ja hän onkin opettanut Madridisssa flamencon soittoa uusille tulokkaille. Nyt hän kuitenkin tuntenut kaipuuta nuoruuteen ja jazz-rockiin. Fuusioon, elementteihin, joissa liikutaan globaleissa maailmoissa. Jopa psykodeelisissa tunnelmissa.
Ja erinomaisen hyvin homma toimiikin. Runsaan messevä soitanto suorastaan pursuaa maittavia elementtejä, joissa yhdistellään modaalijazzia, progressiivista rockia, flamencoa, funkia, latinalaissta jazzia, rockia, intialaista musiikkia, boogieta, happokokoa ja paljon bluesia. Pääosassa Mannolan ärhäkän sähkökepin lisäksi huilisti Juan Carlos Aracill ja kosketinsoittaja Stanislav Borisov. Tanakkaa rytmitystä huolehtivat basisti Nill Oliveira ja rumpali Marco Andersson. Tämän perusviisikon lisäksi mukana on muutamalla raidalla vahvistuksia, joista nimekkäin alkuperäisen John McLaughlin Mahavishnu Orchestran viulisti Jerry Goodman ykkösraidalla.
Mannolan täräkkä sähkökepin käyttö on nautinnollista revitystä. Siinä on yhtälailla puhdasta alkuvoimaa, särjettyä säröä ja kipunoivaa sähköä. Tai vastakohtaisesti hienosti tunnelmiin vaipuvaa kaunissointuista melodiaa. Tunnelataus on tapissa ja ihmismieli jauhaa ihmeellisiä hallusionaatioista, joita kuusikielinen ja sorminäppäryys sylkee kuulijansa mietittäväksi. Mammuttimaisen mahtavaa työstöä. Kaikkinensa.
Huilisti Aracil vie huilullaan puolestaan kuulijansa tuonne jonnekin. Kaiken maailman ihmeellisiin kuvioihin ja rytmeihin. Rajattomaan olotilaan, globaaliin hurmioon. Tunnetilat hakkaavat seinästä seinään, vaipuen välillä pehmeän herkkään klimaksiin. Lähi-itä ja Intia maalaavat puhallettua hurmosta. Uskottavan hieno aisapari Mannolan kitaroinnille.
Borisovin kiippari loihtii sekakirjavaa rytmimattoa. Mattoa, joka toisaalta muistuttaa ruohosavujen aikaansaamaa ihmeellistä maailmaa… sitä missä mm. jänikset hurjastelivat harrikoillaan vaaleanpunaista karamellibaanaa… Borisov saa soittopelinsä oikein äityessään kunnon roihuun. Intohimoisen hienoa mustavalkioiden komentoa. Niin kompatessa kuin soolovuorollakin.
Rumpali Anderson mättää isolla kädellä. Ei liian tuhtisti vaan juuri sopivalla voimalla. Sellaisella, joka rakentaa basisti Oliveiran kanssa tuhdin raamin muiden herrojen melskaukselle fuusion ihmeellisessä leikkikehässä. Kompille annetaan myös sopivat annokset soolotilaa, jossa he saavat tyhjentää itseään. Hyvä taistelupari
Kaikki levyn kappaleet ovat kestoltaan pyöreästi kuuden ja yhdeksän minuutin haarukassa, kokonaisuudessaan tunnin verran. Aikamoinen fuusioannos kerralla nautittavaksi. Tai se vaatii ainakin todellisen keskittymisen. Ja se myös kannattaa, sillä musiikillinen tarjotin on hersyvän monitahoinen ja makoisa. Vahinko, jos joku makupala jäisi nauttimatta.
Toisaalta fuusion vapaus on myös yhtäkuin pääkopan sisuksen kalibrointi oikealle vastaanottolevelille. Väkisin nautittuna tai välinpitämättömänä sen herkut jäävät tarjoiluvadille. Se oli loukkaus Raul Mannolalle, jonka käsialaa koko levyllinen on. Nyt kuultuun muotoon biisit on sovittanut itse yhtye eli Aurora Clara.
Rehellisesti sanoen huiman raisu fuusiopaketti. Jotenkin vieläkin tuntuu oudolta, että flamencomestari Mannola on vääntänyt tällaisen paketin kasaan. Jotenkin vei hetken ymmärtää myös se, kuinka flamencokitara on muuttunut sähkökepiksi. Ja pirun hyväksi sellaiseksi. Brillante!
Nyt on siis tarjolla erinomaisen hyvää fuusiota. Tarratkaa kiinni ja nauttikaa! (OR)
Raul Mannola – guitars, Juan Carlos Aracil – flutes, Stanislav Borisov – keyboards, Marco Anderson – drums and percussion, Nill Oliveira – bass
Guest musicians: Jerry Goodman – Violin on Aktur , Santiago Reyther Duvergel – congas & percussion on Song to John, Dancing in the Forest and Agosto, Bandolero – cajon on Aktur
Recorded at FJR Studios, Granada, Spain by Fernando Romero
Aktur (feat. Jerry Goodman) mixed and mastered at Stateroom Studios,Boadilla, Madrid by Oscar Herrador
Mixed and mastered by Fernando Romero
1. Aktur (feat. Jerry Goodman violin) 7:36
2. Song to John 9:00
3. Dancing in the Forest 8:19
4. Agosto 6:42
5. Astrocytus 9:37
6. Narayana Blues 8:33
7. At the End of the Day 5:43
8. Bonus track: Aktur (feat. Vic Guadiana violin) 6:42
All compositions by Raul Mannola expect Dancing in the Forest by Raul Mannola / Aurora Mannola
All arrangements by Aurora Clara