• Yhteystiedot
03.07.2022 05:29
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Levyt ja kirjat Kirja-arvostelut

Vesa Kontiainen, Kjell Starck, Mato Valtonen: Hullunrohkea monitoimielämä

Antti Suvanto
10.4.2022
Kirja-arvostelut
A A
Vesa Kontiainen, Kjell Starck, Mato Valtonen: Hullunrohkea monitoimielämä

MATO hullunrohkea monitoimielämä

Markku ”Mato” Valtonen tuli tutuksi osalle suomalaisia 70-luvun puolivälissä Sleepy Sleepers -yhtyeen riveissä ja enemmän parikymmentä vuotta myöhemmin, Leningrad Cowboysien primus motor-hahmona tai puuhamiehenä. Oikeastaan hänessä henkilöityi paljon rock-kulttuurin trendit ja lieveilmiöt, hänhän ei ole kaksinen laulaja eikä hallitse mitään instrumenttia niin, että niillä meritoituisi muusikoksi. Ei liioin TV-sketseihin, elokuvarooleihin eikä teknologian esitaistelijaksi, mutta kaikissa mainituissa hänet on nähty. Hullunrohkea monitoimielämä on paksu kirjan järkäle, täynnä vielä paksumpaa puhetta yritteliäästä paahtajasta. Kjell Starck ja Vesa Kontiainen ovat yhdessä Valtosen kanssa laittaneet kansien väliin isokokoista työuraa ja originelleja elämänkäänteitä. Monitoimielämä on kertomusta sitkeästä yritteliäisyydestä, tilanteisiin heittäytymisestä ja ankarasta puurtamisesta, hyppäämisestä altaan syvään päähän.

1974 perustettu Sleepy Sleepers, tai Sliipparit, oli lahtelainen showbändi, joka herätti hieman julkistakin huomiota provosoivilla sanoituksillaan. Bändi herätti enemmän pahennusta kuin loisti musiikillisilla saavutuksillaan. Bändi profiloitiin huumorirockbändiksi, mutta jos joku on löytävinään sen biiseistä hauskuutta, todistaa se vain, ettei huumori mahdu hänen päähänsä. Ja jos Sliippareita pitää hauskoina, todistaa se samaa. Sliipparien ”huumoria” edusti mm. Syö lanttuva:

En oo syöny lanttuva
Se on minun herkkuva
Lanttuva kaaliva
Se on amerikan herkkuva

Eräänlaisena saavutuksena voinee kai pitää, että Kaapataan lentokone Moskovaan -biisi sai suomettumisen aikana kohua aikaan. SNL-seura paheksui julkisesti yhtyeen musiikkia ala-arvoiseksi ja Neuvostoliiton suhteita vahingoittavaksi. Raha-automaattiyhdistys reagoi poistamalla singlen levyautomaateista.

Keikkarintamalla Sliipparit oli jokseenkin epäolennainen ilmiö, pelkkä huono ja ylipitkä vitsi, eikä levymyyntikään ollut miljoonaluokkaa. Leningrad Cowboysien suosio sen sijaan oli taidollisesti toista maata ja parhaimmillaan maailmallakin merkittävä. Julkisuudessa bändin vaiheista on tiedetty melko vähän.

Yhtye on esiintynyt yli kuudessakymmenessä maassa ja tehnyt yli tuhat konserttia. Leningrad Cowboys-törmäilyä filmatisoitiinkin jollakin komedian tuntemattomalla alalajikkeella (Aki Kaurismäki, 1989), mutta parhaiten bändi muistetaan legendaarisesta yhteiskonsertistaan Puna-armeijan kuoron kanssa Helsingin Senaatintorilla.

Mato Valtonen kertoo kirjassaan monista muistakin aihepiireistä kuin musiikista. Kuten millaista oli olla moottoripyörähurjan Arto Nyqvistin managerina Euroopassa, tai tekemässä suosittua Pullakuskit-radio-ohjelmaa Radio Cityyn tai elokuvanäyttelijänä lukuisissa elokuvissa. Hän on ylittänyt Atlantinkin pariin kertaan Hjallis Harkimon miehistössä.

Entinen rokkaaja on ollut mukana myös politiikassa ja yrittäjänä ravintolabisneksessä, kuten legendaarinen Zetor-ravintola Mannerheimintiellä, Helsingin ydinkeskustassa. Zetor-design oli enemmän Sakke Järvenpään visionäärisiä taitoja. Kolmikymmenvuotinen historia on ollut kulttiravintolalle menestystä ja taloudellista haastetta, nykyisin ravintola kuuluu S-ryhmään.

Kuka, mitä häh?

Sliipparien ainoa ”hitti” oli Kuka, mitä häh? Niin voi lukijakin usein kysyä Monitoimielämää lukiessaan. Valtonen on tuonut maahan amerikanrautoja ja perustanut lukuisia hyväntekeväisyystapahtumia. Hän etabloi myös aikanaan kansainvälisesti isosti otsikoidun, maailman ensimmäiset matkapuhelinpalvelut tehneen yrityksenkin. Ideaköyhyydestä ei ainakaan voi syyttää ja katse on usein tähyillyt horisontin taakse.

Molemmat jalat enimmäkseen tukevasti ilmassa, tosin itse sitä tietämättään, voisi olla Valtosen tunnuslause. Ei huolta huomisesta ja minimaalisella vastuunotolla mennään, olisi toinen. Tai sitten siitä ei vain välitetä, miten vain.

Hillittömiä tarinoita riittää, mutta tavattomat hankkeet ja ihmissuhdekoukerot eivät ehkä painettuna tee enää sellaista vaikutusta kuin suullisesti kerrottuina. Tämähän on kirjailijan kohtalo yleensäkin: vaalit joitain säkenöiviä juttuja mielessäsi, tosia tai keksittyjä, mutta heti kun kerrot ne muille, ne lakkaavat olemasta sinun omiasi.

Aikanaan vahvat elämykset ovat jälkipolville ennemmin kummallisia kokemuksia, joiden viihdearvokin on paikoin jo hieman haalistunut. Kirja on suomalaisen miehen kertomus elämänmittaisesta kilpajuoksusta. Ajoin se tosin tuntuu pikemmin amok-juoksulta; malaijin kielen käsite tarkoittaa meikäläisittäin lähinnä hallitsemattomuutta. Sanaa käytetään toisinaan kuvaamaan mielipuolista riehumista – luultavimmin sellaista on taustoilla ollutkin. Sitä Monitoimielämä tuntuu sisältävän runsaasti.

Kipupisteistä puhumistakaan ei karsasteta. Välillä lukijasta taas tuntuu kuin koko teos olisi (tarpeettomasti) pitkitetty anekdootti, ainakin pikemmin kuin elämäkerta, mutta kai nuo uskomattomat käänteet ovat likipitäen kerrotulla tavalla tapahtuneet, ainakin enimmäkseen. Tästä kaikesta rakentuu tuo outo kokonaisuus nimeltä elämä.

Monisanaista puheen porinaa säestää asioiden paisuttelu, ajoin suoranainen hyperbola, mutta kai se on otettava Valtosen yhtenä ominaispiirteenä. Lavean jutustelun tuotoksena valottuu kuva henkilöstä, joka on eräänlainen ”Jack of all trades, master of none” – suomeksi lähinnä jokapaikanhöylä.

Mitenkään siis väheksymättä Valtosen aikaansaannoksia rock- tai bisnesmaailmassa. Hänen kekseliäisyyttään ei käy kiistäminen ja moottorina hän on ollut käynnistämässä lukuisia hankkeita, jotka pätevämmän johtamisen avulla olisivat saattaneet hyvinkin menestyä myös pidemmässä juoksussa.

Viihdebisneksessä ja toisaalta taidemusiikin maailmassa on rautaisia managereita ja kyvykkäitä organisaattoreita. Kulissien takana he tekevät noviiseista tähtiä ja pitävät tähteyttä yllä. Usein on tullut mieleen, että jotenkin jazzissakin olisi tarve tällaisille osaajille.

Bändit ja artistit joutuvat itse tekemään managementin, mikä hallitaan puutteellisesti tai ei ollenkaan ja tulokset ovat sen mukaisia. Hyvätkin bändiviritelmät sammahtavat muutamien klubikeikkojen ja Jazzliiton kiertueen jälkeen.

Mato Valtosen kirjaakaan ei voi semmoisenaan tietysti käyttää musamanageroinnin manuaalina, eikä se ole ollut tarkoituskaan, mutta sieltä löytyy vinkkejä, miten epäsuotuisan asian voi yrittää kääntää edukseen ja bändille löytyy yllättäviä työ- ja ansaintamahdollisuuksia. Kriittinen lukija löytää kosolti myös vältettäviä tapoja ja taipumuksia – nekin on hyvä tietää, että osaa kiertää kaukaa.

***

Kirjan teksti on helppolukuista luettavaa, yksinkertaisuudessaan hupaisan rentoa ja letkeää. Toisaalta siinä on myös käytännönläheistä ja realistista viihdemaailman luonnehdintaa ja pointtia (siis siinä määrin kuin Valtosen kanssa todellisuudentajuisuus on mahdollista ylläpitää kovin pitkään).

Kirjoittajat ovat viisikymppisiä Suomi-rockin veteraaneja, kulissien takaisia vaikuttajia ja kohteensa lailla eräänlaisia viihdemaailman ”harmaita eminenssejä.” Ranskan éminence grise tarkoitti alun alkaen vaikutusvaltaista tukijaa tai useimmiten avustajaa, joka toimii poliitikon tai poliittisen liikkeen yhteydessä salaa, ilman tunnustettua asemaa.

Hiukan sama pätee ilmeisesti näihin kolmeen herraankin, ammattiviihteen parissa, ei siis politiikassa tai muussa tahattoman komiikan parissa. Kirjoittajilta olisi aiemman kirjoittajakokemuksen perusteella voinut odottaa hieman enemmän kriittisyyttä ja miksei myös johdonmukaisuutta varsinkin tekstin editoinnissa – jos sitä on editoitu, mitä myös sopii epäillä.

Starck on loviisalainen rockmusiikin keikkamyyjä Dex Viihde Oy:ssä, muusikko Honkatonk-yhtyeessä ja mukana useissa kirjaprojekteissa. Hänen arkistojaan on käytetty lähdemateriaalina mm. Hurriganesia ja Popedaa käsittelevissä kirjoissa. Kontiainen on aiemmin kirjoittanut mm. kirjat Popeda – nelkytä vuotta ja savolaisen rockhistoriikin Juva Rock City.

Oliko se Goethe, joka sanoi ”tiivistämisessä näyttäytyy mestari”? Oli nyt kuka oli, se on totta ja sitä jää nytkin tässä jutustelun tulvassa kaipaamaan; eniten siitä näyttää kärsivän tekstin koheesio. Suomalainen musiikkilehti Musa ja sen jälkeen vielä enemmän Soundi toivat journalismiin jättipitkät jutustelutuokiot artistien kanssa; haastattelut julkaistiin kokonaisuudessaan, ilman editointia. Tähän on varmasti syyllistynyt itsekin – kysyä täytyisi aina, miten monisanaisuus palvelee lukijaa.

Koheesio, eli tekstin sidosteisuus, tarkoittaa kirjoituksen osien yhteyttä toisiinsa. Hyvässä koheesiossa on kiinnevoimaa, jolloin lauseet, virkkeet ja kappaleet etenevät jäntevästi ja johdonmukaisesti. Tällöin teksti kokonaisuudessaan on järjestelmällinen ja esitys auttaa lukijaa ymmärtämään tapahtumat ja muistamaan ne.

Nyt sellaisen löytäminen on haasteellista. Täytyy silti myöntää Mato Valtosen kolossaalinen muistikapasiteetti – viinanhuuruisilla keikkareissuillakin mieleen on jäänyt paljon yksityiskohtia.

 

Vesa Kontiainen, Kjell Starck, Mato Valtonen: Hullunrohkea monitoimielämä

Docendo 2021, 559 s.

 

ShareTweetSendSend
Antti Suvanto

Antti Suvanto

Aiheeseen liittyvää

Ashley Kahn: A Love Supreme – John Coltranen testamentti

Antti Suvanto
28.3.2022

Ashley Kahnin kirja A Love Supreme – John Coltranen testamentti on monipuolinen teos – musiikkitietokirja, romaani, rajoitettu elämäkerta, tiivis historiikki ja jättipitkä...

Takapotkun taikaa – kakkosnelonen jazzin rakennuspalikkana

Matti Laipio
19.11.2021

Tämän kirjan liikeidea on mainio. Se näet pohjautuu kirjan kustantajan julkaiseman levyn kappaleista käytyyn keskusteluun. Eli kirjan sisällön avautumista edesauttaa,...

Polly Samson: Haaveilijoiden saari

Polly Samson: Haaveilijoiden saari

Antti Suvanto
12.8.2021

Polly Samsonin kirja Haaveilijoiden saari on mukaansa tempaava tarina ja viihdyttävää kesälukemista; eletään kuohuvaa 1960-luvun alkua, maailman ollessa, taas kerran, isossa muutoksessa. USA...

Viikon suosituimmat

Sellainen ol´ Wiipuri!

28.6.2022

Eeppi Ursin US Tour 2022

30.6.2022

Django-kitaraa ja pionien loistoa

28.6.2022

Suosittelemme

Archipelago Sea Jazz News

23.6.2022

Hamina Tattoo 2022

27.6.2022
Oh Yeah kunnioittaa Charles Mingusia taidokkaasti

Oh Yeah kunnioittaa Charles Mingusia taidokkaasti

15.6.2022
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo