• Yhteystiedot
05.07.2022 03:42
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Levyt ja kirjat Kirja-arvostelut

Michael Scholten: Quentin Tarantino

Antti Suvanto
27.10.2016
Kirja-arvostelut
A A
Michael Scholten: Quentin Tarantino

Michael Scholten: Quentin Tarantino

Rytmimusiikki syventää elokuvaa

Rytmimusiikilla on oleellinen sija yhdysvaltalaisen ohjaaja-näyttelijä Quentin Tarantinon elokuvatuotannossa – aihepiirit eivät niinkään poraudu musiikkielämään, mutta elokuvien musiikki ja niistä tehdyt sound track -koosteet ovat loppuun asti harkittuja osakokonaisuuksia ja nautinnollisia jo itsessään. Tarantinon taitoa on myös kytkeä rytmimusiikki uudella tavalla itse kerrontaan ja filminaikaiseen tapahtumiseen. Näkemyksellinen ote käsikirjoituksen tehtävään ja elokuvaohjaukseen on saanut ohjaajan vastustamaan digiajan uutuuksia, ja sama tendenssi toistuu suhteessa musiikkiin; käytetään akustisin soittimin tuotettua musiikkia. Tuore elämänkerta valottaa Hollywoodin omituisen ihmelapsen elämää ja tuotantoa.

Tarantinon (53) filmikatalogi ei ehkä vielä ole määrällisesti kovin iso, mutta laadullisesti sitäkin merkittävämpi. Kaikki varmasti tuntevat tai ainakin tietävät sellaiset filmit kuin Jackie Brown, Pulp Fiction, Kill Bill I-II, Reservoir Dogs, Django Unchained tai Inglorious Basterds? Näitä elokuvia katsoo mielellään yhä uudestaan, ja kekseliäitä musiikkiratkaisuja täytyy pitää yhtenä kiinnostusta ylläpitävänä ankkurina – oivaltavan ohjauksen ja upeiden näyttelijäsuoritusten ohella.

Rytmimusiikin valinnoissa hän on noudattanut omaa intuitiotaan ja tukeutunut laajaan albumikirjastoonsa. Sound trackit ovat kuin sukelluksia amerikkalaisen musiikin laajaan genreen – erityisesti 60-luvun kitarayhtyeet ja laulupop ovat hänen sydäntään lähellä. 15–20 musiikkikappaletta/filmi on hyvin tavallinen musiikkikooste. Jazz on jäänyt länsirannikon kasvatille hieman etäisemmäksi, mutta joka tapauksessa hänen esimerkistään illustraatiota löytyy muillekin ohjaajille.

Tarantino-elokuvien sävelkieli on suhteessa tarinaan usein odottamaton (hempeä teiniromanttinen laulelma säestää verilöylyä tms.), tai se sisältää rytmimusiikillista jekkua. Monet, sinänsä hyvät toiminta- tai rikoselokuvat tuntuvat ohittavan musiikin turvautuen stereotyyppisiin ratkaisuihin. Aivan liikaa kuulee ”Jason Bournen dum-dum -fraasia” ääniraidalta (menestyksekkään Meduusa-filmisarjan ääniraitaa on Hollywoodissa ja muuallakin kopioitu väsymykseen asti).

Mustan musiikin tyylisuunnat, varsinkin soul, ovat olleet Tarantinolle tärkeä innoittaja. Tästä paras esimerkki on Jackie Brown (1997), jossa tosin ei ole musiikillisia live-esityksiä, mutta erityisesti päätähdet (Pam Grier ja Robert Forster) kuuntelevat C-kaseteilta biisejä mustalle soulille lämmenneinä ja hyräilevät sävelmiä mukana.

Pulp Fiction (1994) sisältää kosolti vanhaa boogie- ja rautalankavääntöä, ja yllättäen myös Kool & The Gangin Jungle Boogien. Kaksi päähenkilöä, Uma Thurman ja John Travolta, innostuvat tanssimaankin jokseenkin omalaatuista shakea ”rock & roll -hampurilaisravintolassa”.

Mitä tapahtuu valkokankaalla?

Ohjaan oivallus oli nostaa muusikkoja tapahtumien keskipisteeseen, osaksi valkokankaan draamaa ja toimintaa; kesti yli kymmenen vuotta, ennen kuin tapa yleistyi edes jollain lailla teattereissa, eikä se siellä toimi oikein kunnolla vieläkään. Muusikot viihtyvät orkesterimontussa ja ohjaajat sallivat sen. Esimerkiksi Kill Bill -elokuvassa, jossa kostoretkellä oleva Thurman pistää samuraimiekalla paikat sileäksi japanilaisen tyttöbändin säestyksellä.

Kirja esiintuo Tarantinon ihannoimaa italowesterniä (western all’italiana) joka on lännenelokuvan alagenre 1960–1970-luvuilta. Sergio Leonen Kourallinen dollareita -filmin (1964) taloudellisen menestyksen myötä Italiassa tuotettiin seuraavien vuosien aikana lukuisia tyylinmukaisia westernejä. Tyylisuunnan hovisäveltäjäksi kohonnut Ennio Morricone (88) lukeutuu myös Tarantinon ihailemiin vaikuttajiin, mistä on helppo vakuuttua muillakin kuin lännenfilmillä Django Unchained.

Klassisesta yhdysvaltalaisesta lännenelokuvasta poiketen spagettiwesternien maailma on välinpitämätön, osin kyyninen ja suorasukaisen väkivaltainen. Päähenkilö on ”hyvän” sankarihahmon sijaan usein antisankari – näkökohta, jonka Tarantino omi tekniikan lisäksi oikeastaan koko tuotantoonsa.

Kirjan luettuaan Tarantinon filmejä tarkastelee uusin silmin ja korvin, vaikka musiikki ei olekaan fokuksessa koko aikaa.  Tarantino ilmeisesti ei soita mitään instrumenttia, mutta hänellä on valtaisa äänilevykokoelma ja hän on löytänyt sieltä innoitetta käsikirjoituksiinsa ja ohjauksiinsa. Holloywood-tähdissä olisi monia näyttelijöitä, joilla on myös musiikin meriittiä: Johnny Depp, Dennis Quaid, Jennifer Lopez jne. Huippunäyttelijöiden (Harvey Keitel, Tim Roth jne.) tähänastisia ”vokaalisuorituksia” Tarantinon tarinoissa lienee pidettävä lähinnä anekdootteina, mutta hyvä näinkin.

Tarantino oli isänsä hylkäämä poika ja kasvoi mustien asuinalueella Los Angelesissa. Musiikki imeytyi häneen tätä kautta, ja koulunkäyntiä mielekkäämpi television ääressä ja elokuvateatterissa istuminen jättivät leimansa Tarantinon erikoiseen kuvakieleen. Hänen maailmankatsomustaan muovasivat henkilökohtaiset vastoinkäymiset. Nuori filmihullu päätti ryhtyä elokuvantekoon ja hylätä saman tien kaikki totunnaiset elokuvakerronnan kliseet ja taistella tiensä huipulle.

-En mennyt elokuvakouluun, menin filmeihin, Tarantino sanoo tunnetussa vastauksessaan ammattiopeista. Itseoppinut maestro tunnetaan paljolti väkivallan estetiikastaan, mutta yhtä hyvin hän voisi meritoitua rytmimusiikin elokuvallisesta käytöstä. Eräässä haastattelussaan Tarantino nimeää kaikkein parhaaksi filmikouluksi projektin, jossa tehdään kokoillan elokuva nollabudjetilla.

Samaa voisi ehkä kokeilla myös musiikkikoulutuksessa – jazzin alalla näin tehdäänkin. Mutta Tarantinon elokuvatuotantoa aikamääräisesti seuraava kirja on vivahteikas tarina ja maanläheinen matka videovuokraamon myyjästä Oscar-voittajaksi, kulttiohjaajaksi ja sukupolvensa ääneksi. Kirja kertoo Tarantinon värikkään elämäntarinan, omien elokuvien syntyhistorian ja sisältää runsaasti vihjeitä ja johtolankoja elokuvien musiikkikielen tulkitsemiseen.

Hollywoodin omaperäinen ihmelapsi loi sitkeällä työllä oman ja helposti erottuvan lajityyppinsä. Se oli jotakin täysin uutta ja samalla kunnianosoitus vanhoille elokuville, synteesi sarjakuvaa, stilisoimatonta art house -aggressiota ja väkivaltaa, aikatasoilla leikkimistä, ja jotakuinkin epätavallista keskustelua. Filmien musiikki on helppo imuroida netistä ja rakentaa itselleen soittolista niistä – esiin syöksyy kavalkadi 60-luvun jenkkimusiikkia, jota nykyisin ei enää löydä radioasemien turruttavilta soittolistoilta eikä mistään muualtakaan.

****************

Suomennos (Maikki Soro) noudattelee kirjan helppolukuista linjaa. Tarantino on yllätyksellinen figuuri, mutta hänen kielenkäyttönsä on yksioikoista ja amerikkalaisen mutkatonta. Tämä tekee lukemisesta helppoa, joskin lukija jää kaipaamaan hieman syvempääkin näkemystä.

Michael Scholten poimii haastattelulausuntoja ohjaajalta ja tämän luottonäyttelijöiltä – tosin hieman kursiivisesti; lähinnä kulloinkin ajankohtaiseen produktioon liittyen. Scholten on saksalainen toimittaja ja kirjailija. Elokuviin erikoistunut, vapaa kirjoittaja tuntee asiansa: hän on jo 25 vuotta seurannut elokuva-alan suuntauksia länsimaiden ja Aasian välillä.

Hieman sisäänpäin lämpiävää teksti kieltämättä on, ja kohdettaan ihannoivaa, mutta sellaiselta on vaikea välttyä kulttihahmoista kirjoittaessaan. Kirjailija tuo omia näkemyksiään esiin turhan vaatimattomasti. Pääpainon ollessa elokuvissa ohjaajan elämä jää melko lyhyiden viitteiden ja haastattelukommenttien varaan. Nimestään huolimatta kirja fokusoi filmeihin, ja yksityiselämä jää varsin yleistasoisen kommentoinnin varaan – haastetta jää siis myös muille tutkijoille ja filmifriikeille.

Jackie Brown-traileri löytyy tästä: https://www.youtube.com/watch?v=u5pfU3Sd3Aw.

 

Quentin Tarantino – Elämä ja elokuvat 
(Minerva 2016, ISBN/EAN 978-952-312-340-3, 277 s. kuvaliite).

ShareTweetSendSend
Antti Suvanto

Antti Suvanto

Aiheeseen liittyvää

Vesa Kontiainen, Kjell Starck, Mato Valtonen: Hullunrohkea monitoimielämä

Vesa Kontiainen, Kjell Starck, Mato Valtonen: Hullunrohkea monitoimielämä

Antti Suvanto
10.4.2022

MATO hullunrohkea monitoimielämä Markku ”Mato” Valtonen tuli tutuksi osalle suomalaisia 70-luvun puolivälissä Sleepy Sleepers -yhtyeen riveissä ja enemmän parikymmentä vuotta...

Ashley Kahn: A Love Supreme – John Coltranen testamentti

Antti Suvanto
28.3.2022

Ashley Kahnin kirja A Love Supreme – John Coltranen testamentti on monipuolinen teos – musiikkitietokirja, romaani, rajoitettu elämäkerta, tiivis historiikki ja jättipitkä...

Takapotkun taikaa – kakkosnelonen jazzin rakennuspalikkana

Matti Laipio
19.11.2021

Tämän kirjan liikeidea on mainio. Se näet pohjautuu kirjan kustantajan julkaiseman levyn kappaleista käytyyn keskusteluun. Eli kirjan sisällön avautumista edesauttaa,...

Viikon suosituimmat

Eeppi Ursin US Tour 2022

30.6.2022

Sellainen ol´ Wiipuri!

28.6.2022

Django-kitaraa ja pionien loistoa

28.6.2022

Suosittelemme

Pääkirjoitus: Jazz tarvitsee rytmiä!

Pääkirjoitus: Jazz tarvitsee rytmiä!

9.6.2022

Eeppi Ursin US Tour 2022

30.6.2022
Doktu Rhute Muuzic

Doktu Rhute Muuzic

17.6.2022
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo