• Yhteystiedot
04.06.2023 15:58
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Levyt ja kirjat Kirja-arvostelut

Honey Aaltonen: Cisse Häkkinen

speyburn
15.11.2011
Kirja-arvostelut
A A
Honey Aaltonen: Cisse Häkkinen

Cisse Häkkinen (Hugo Christer Häkkinen) muistetaan parhaiten Hurriganes-yhtyeen basisti-vokalistina, vaikka hän oli muissakin bändeissä ja loi myös soolouraa.

Honey Aaltosen muistelo kelaa nuorena kuolleen entertainerin elämänkaarta lapsuudesta alkaen aina alkoholismin tuottamaan, ennenaikaiseen kuolemaan. Cissen henkilötarina rikastaa Ganes-kuvaa – ehkä se ei niinkään syvennä sitä, mutta ainakin faneille tuo basistin ihmisenä lähemmäs lukijaa.

Häkkinen (1951-1990) lukeutui musiikkimaailman arvoituksellisiin tyyppeihin, joiden oma tahto ei nähtävästi oikein kunnolla koskaan kehittynyt täyteen mittaansa. Rumpali Remu Aaltosen tinkimättömässä ohjauksessa Hurriganes nousi väkisinkin 1970-luvulla kotimaisen rytmimusiikin huipulle – tai lähinnä koska siellä ei vielä ollut ketään.

Tienraivaaja mullisti osaltaan samalla pienen maamme musiikkibisnestä; bändien alisteinen, “hattu kourassa”-asetelma suurten levy-yhtiöiden mahdin ja Ylen kaikkivoipaisuuden edessä alkoi hiljalleen muuttua tasa-arvoisemmaksi. Näin Hurriganes helpotti välillisesti myös jazzin asemaa levytysbisneksessä ja muutenkin. Yleisön villitsijänä alkumuoto ei taas ole levinnyt totisesti puurtaviin jazzpiireihin.

Häkkinenkään ei tullut maineikkaaksi taiturillisena bassokitaran ihmelapsena, mutta hän omaksui nopeasti energisen bändivaikuttajan lavaroolin antaen kitaristi Albert Järviselle tarvittavan taustatuen. Cissehän oli alun alkaen kitaristi ehtien jo levyttääkin siinä perustehtävässä. Hän siirtyi olosuhteiden pakosta ja rumpali-liideri Remu Aaltosen painostuksesta bassoon, jota hän soittikin kuin sähkökitaraa. Cissen oikean käden plektratekniikka edusti varsin puhtaasti kitaratyyliä ja hänen vasemman käden sormitusotteensa ylenkatsoivat kaikkia positioinnista annettuja ohjeita. Vasurin peukalon “kuristusote” bassonkaulasta oli toistumaton missä tahansa musiikkimuodossa.

Albert Järvisen kulttimainetta ei käy kiistäminen, mutta täytyy suhtautua varauksellisesti kirjoittajan väitteisiin, että “bändin keulakuvaksi nousi basisti Cisse Häkkinen”, tai että “hän oli Suomen ensimmäinen rock’n’roll-tähti”. Tämä ei tietenkään estänyt sitä, että tähteydestä kehkeytyi tuota pikaa erottamaton osa hänen elämäänsä. Itse en silti muista ketään, kuka nuorena olisi mieltänyt juuri Cissen Hurriganesien keulakuvaksi. Ja “rocktähteys” ja naiset – eiköhän tässä ollut nopea vaurastuminen hieman kihahtanut kaverin hattuun ja pop-idoleilla riittää aina faneja.

Ilmeisesti levy-yhtiön painostuksesta (yksi Aaltosen hylkäämiä näkökulmia) Cissen rooliksi hahmottui Hurriganesissa eräänlainen “lollipop”-purkkarokin pehmopoju (I will stay, My only one jne.). Teinipoikaidolin mukainen Teen Dreams-soololevy joka tapauksessa myi hyvin, mutta kaksi seuraavaa huonommin. Kunnon manageria ei löytynyt, joka olisi luotsannut miehen uusille urille. Cissellä oli myös aitoa komiikan tajua, kuten vaikkapa nenään honottava Sweet Sue tai My sweet Lily todistivat. Tätä tendenssiä Remu vain ei osannut Ganesissa täysin hyödyntää.

Cissen nimeäminen Hurriganes Companyn toimitusjohtajaksi oli totaalinen mismatch ja osoittaa huonoa arviointikykyä omistajilta. Noissa olosuhteissa Cisse olisi ollut kiireellisen ammattiavun tarpeessa.  Osaltaan tämä kiihdytti hänen alamäkeään ja johti myöhemmin henkilökohtaiseen konkurssiin. Bändin jäsenillä olisi ollut mahdollisuus hyviin ansioihin ja turvattuun tulevaisuuteen, oikein johdettuna.

 

Rönsyilevää kerrontaa

Kirjan tekotapa, aikalaishaastattelut, tuo mukanaan melkoisen tempoilevaa, katkeilevaa ja rönsyilevää tekstiä Ganes-basistin yksityiselämästä. Remun linnakeikasta hypätään äkkiarvaamatta Laajasalon diskoon. Luku 2 (Pohjois-Haaga) kuvaa aluksi kahden sivun verran Cissen lapsuutta, mutta yhtäkkiä ollaankin Hurriganes-ajoissa. Luku 9 (Järvinen) ei sisällä juuri mitään luonnehdintaa Albertista jne.

Lukija on ajoin yhtä vaivautunut kuin TV:n katsoja aikoinaan Iltatähti– tai Plyysiä ja hyvää musiikkia -lähetyksiä katsoessaan. Kappaleiden otsikointiin olisi voinut kiinnittää huomiota; Aamusta (syntymä) se alkaa, ja Yöhön (kuolema) se päättyy. Otsikointi ei juuri vastaa lukujen sisältöä, ja tämä heijastuu häiritsevänä tekijänä kautta koko kirjan.

Honey Aaltosen vapaa kirjoitustyyli on sekoitus narratiivista, tarinankerrontaan pohjautuvaa puolipuhetta, kehitysromaania ja novellimuotoa – kappaleet ovat lyhyitä ja yllätyskäänteitäkin yritetään syöttää ahkerasti. Nimeämättömiin haastattelulausuntoihin perustuva kerronta sisältää paljon vuoropuheluita. Niiden todenperäisyyttä ei suoranaisesti käyne kiistäminen; ne ovat uskottavan tuntuisia, vaikkei välttämättä korrekteja, siis virheettömiä. Osin sananvaihto muistuttaa jo jossain määrin juoruilua, hyvässä hengessä ehkä, mutta silti lörpöttelyä.

Muusikkomiehen henkilökuvaksi kirjassa on ennätysmäärä naisen vaginan kansanomaisempia nimityksiä. Epäselväksi jää, kenen etuja tällainen palvelee. Olkoonkin, että se lienee mm. Remun puhetyyli, mutta sadannen toiston jälkeen lukijan tekee mieli sanoa: “okei, ymmärsin jo”. Paradoksi tämäkin; Cisse persoonana ja sukunsa edustajana jää lopulta arvoitukseksi, vaikka juuri ihmisenä häntä on haluttu lähestyä.

Kirja on stadilaisittain hyvin sisäänpäin lämpiävä ja kuin Ganes-sisäpiireille suunnattu. Ympyröiden ulkopuolinen, alasta kiinnostunut uusi lukija saattaa tuntea ulkopuolisuutta, kun henkilöistä aletaan vain kertoa, ilman esittelyä. Joku “Järvinen” tai “Ile” siellä vain pölähtää tekstiin mukaan. Asiasta kiinnostunut, mutta alaa ja nimiä tuntematon lukija voi ihmetellä, kuka mahtaakaan olla “Maarit”, kun hänestä puhutaan kuin vanhastakin tutusta. Maarit Hurmerintaa ilmeisesti tarkoitetaan, mutta sellaisen voisi sanoa suoraan, ilman snobbailua muusikkotuntemuksella.

Helsingin kaupunkituntemus auttaa lukijaa: siis jos tietää, mikä ja missä on tai oli Digelius, Kaivohuone tai Pohjois-Haagan Elannon baari. “Laajasalon disko” (jääradan pukuhuone) katsotaan niin merkittäväksi paikaksi, että sille on omistettu oma lukunsa.

Varsinaisen musisoinnin kuvauksen rooli jää muistelossa valitettavan vähiin. Hakemistoa tai biisiluetteloa kirjassa ei ole. Lähin vertailukohde, John Fagerholmin & Jaakko Riihimaan teos Albert Järvinen, oli toista maata; kitaristin tekemisistä oli tarkkaa detaljifaktaa ja tämä ulottui aina soittimiin, vahvistimiin ja efektilaitteisiin. Runsas kuva-aineisto tuo yksityisen lisänsä Cissen julkisuustarinaan.

Cisse Häkkisen elämänkerran myötä Hurriganes-saaga alkaa olla nyt paketissa, näkökulmiahan on jo aika monta. Tähän mennessä ovat ilmestyneet henkilökuvat Remu Aaltonen: Poika varjoiselta kujalta (WSOY, 1984), John Fagerholm & Jaakko Riihimaa: Albert Järvinen (Johnny Kniga 2010) sekä bändipotretti Honey Aaltonen, Vesa Kontiainen & Kjell Starck: Hurriganes (WSOY, Johnny Kniga, 2002), ja vielä kuvakirja Ben Kaila, Henrik Schütt & Risto Vuorimies: Ganes – Valokuvia Hurriganesista (WSOY, Johnny Kniga, 2006). Hauskuuttavan ulkomusiikillisen lisän Ganes-maailmaan tuo vielä Jukka Annalan toimittama Remusanakirja (Teos, 2008). Joten eiköhän se ole tässä. On Suomessa muitakin hyviä rock-bändejä – ja jazzin alueelta myös.

Hyvä sittenkin, että rytmimusiikin lippulaivamme historia on nyt läpikotaisin valotettu. Muistelo koettaa pusertaa hauskuutta irti Cisse Häkkisen omasta tarinasta, mutta pohjimmiltaan se on kovin surullinen ja osin tragikoominenkin. Mutta niinhän se on elämässä yleensä; menestys tulee äkkiarvaamatta, mutta taito hyötyä siitä on harvoille suotu.

 

ShareTweetSendSend
speyburn

speyburn

Aiheeseen liittyvää

Eero Koivistoinen: Lennosta kii!

Eero Koivistoinen: Lennosta kii!

Matti Laipio
22.11.2022

Suomalaisista jazzmuusikoista on ainakin Paroni Paakkunaisesta, Iiro Rantalasta, Esa Pethmanista, Juhani Aaltosesta ja Reiska Laineesta julkaistu kirja. Alkuvuonna ilmestyi Simo Salmisen elämäkerta hänen Teemu-veljensä...

Valmennusmenetelmä by Markku Renko

Harri Aavaharju
2.8.2022

Trumpetisti Markku Renko on tehnyt suuren työn laatiessaan valmennusmenetelmän Big Band-soiton ja improvisoinnin opiskeluun muusikoille, jotka suhtautuvat vakavasti koulutukseensa. Materiaalia...

Vesa Kontiainen, Kjell Starck, Mato Valtonen: Hullunrohkea monitoimielämä

Vesa Kontiainen, Kjell Starck, Mato Valtonen: Hullunrohkea monitoimielämä

Antti Suvanto
10.4.2022

MATO hullunrohkea monitoimielämä Markku ”Mato” Valtonen tuli tutuksi osalle suomalaisia 70-luvun puolivälissä Sleepy Sleepers -yhtyeen riveissä ja enemmän parikymmentä vuotta...

Viikon suosituimmat

Storyvillen terassin kesä 2023!

29.5.2023

Ilmavoimien Big Band kovassa kiidossa

30.5.2023

Oulussa moninkertaiset jazzjuhlat elokuussa

2.6.2023

Suosittelemme

Acoustic Dixie Six tähdittää Arthurin superjameja

5.5.2023

Svengaavaa perinnejazzia pikkukaupungissa

8.5.2023

Peltomaa, Fraanje, Perkola -trio Jyväskylän taidemuseolla sunnuntaina

26.5.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo