• Yhteystiedot
08.08.2022 05:17
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Levyt ja kirjat Kirja-arvostelut

Charles Mingus: Koiraakin kurjempi

Antti Suvanto
18.10.2018
Kirja-arvostelut
A A
Charles Mingus: Koiraakin kurjempi

Charles Mingus: Koiraakin kurjempi

Charles Mingusoli ja on yhä jazzin arvostetuimpia kontrabasisteja ja todellinen tiennäyttäjä säveltäjänä ja orkesterinjohtajana. Hänet mainitaan usein eräänä merkittävimmistä muusikoista koko jazzin historiassa. Vaikka oppi-isä oli haastavan soittimensa ehdotonta parhaimmistoa, häntä arvostetaan kukaties säveltäjänä ja orkesterinjohtajana vieläkin enemmän.Hän oli myös kirjallisesti lahjakas ja moninaisten vastakkaisuuksien henkilöitymä, marttyyri tahtomattaan. Mingus (1922-1979) valmisteli vuosikymmenien ajan omaelämäkertaansa Beneath The Underdog, joka nyt ilmestyy Jussi Niemen sytyttävänä suomennoksena Koiraakin kurjempi.

Muistelon suomenkielinen otsikko voitaisiin myös ilmaista sanoin ”altavastaajankin alapuolella.” Termi ilmeisesti on otettu psykoterapiasta; Gestalt-terapian perustaja Fritz Perls käytti ”underdog”- ja ”topdog”-nimikkeitä kuvatessaan ihmisten vuorovaikutussuhteita ja henkistä asennoitumista niihin.

Psykoterapiasta tavallaan on kyse kirjassakin, Sigmund Freudiin on kertautuvia viittauksia. Mingus käy keskustelua mm. terapeutin (tohtori Wallach) kanssa ja purkaa tarinaansa yksikön kolmatta persoonamuotoa käyttäen. Valittu rakenne tekee kirjasta hiukan yksipuolisen ja dialogipainotteisen, mutta sallii toisaalta arkojen ja kipeiden ongelmien prosessoimisen. Henkilökohtaisten vastoinkäymisten ja koettelemusten – ja välillä jo krooniselta näyttävän epäonnen – yksityiskohtainen työstö on lähes puistattavan tuskallista.

Jazzin nälkäisen lukijan kannalta kiinnostavimmat vaiheet alkavat, kun nuorimies jatkaa lapsena alkanutta soittoharrastusta ja suuntaa sen vakavissaan jazzilmaisuun. Kirjoittajan keinot luoda sidosteisuutta tekstiinsä (koheesio) kuitenkin luonnollisesti rajautuvat tarkastelunäkökulmasta johtuen. Muusikkokontaktitkin ilmentyvät lähinnä lempinimien ja slanginimitysten kautta.

Huumoriakin löytyy, myös ankeuden keskellä. Charlesin siirtyminen sellosta kontrabassoon sai kyllä tuekseen opetustakin, mutta alku meni korvakuulolta opetteluun.

-Ei muuta kuin radio päälle ja alat vaan soitella biisien mukana, Joe Comfort ohjeisti.

Ohje tosin alkoi toimia vasta, kun hänelle kerrottiin, että bassoviulun viritys on viululle käänteinen. Kirjasta selviää myös, miten Mingusin jykevä ja järeä bassosoundi kehittyi. Comfort lupasi pitää soittotunteja, vaikka kadulla – bassoa ei tarvitsisi edes ottaa pussista.

-Ei, man, sä soitat sitä suojus päällä. Sillä tavalla sä opit paremmin. Sehän on ihan lasten leikkiä, jos sä otat sen pussista pois.

Saattaisi olla kelpo metodi tänäänkin. Klubielämää (kuten Fast Buck) kuvataan värikkäästi, samoin sairaalaoloja (monelle artistille tutuksi käynyt Bellevue-sairaala New Yorkissa saa Mingusin musertavan tuomion).

Vaikka maestron sävellykset ovat alalla tunnettuja, jälkipolvet eivät ole esittäneet niitä kovin usein, toisin kuin monia muita jazzklassikkoja. Tämä johtunee Mingusin musiikin haastavuudesta. Se on suurelta osin hard-bop tyyliä, joka sai vaikutteita bluesista, gospelista, Third Stream Jazzista ja miksei freestäkin. Enimmäkseen se siltikin on vailla kategorioita, etsien lakkaamatta uusia ilmaisumuotoja.

Temperamenttia ja alakuloa

Mingus muistetaan musiikkinsa lisäksi myös temperamenttisesta luonteestaan ja suorasukaisuudestaan. Periksiantamaton suhtautumistapa musiikkia kohtaan johti usein hankaluuksiin esiintymistilanteissakin. Jazzia hän piti USA:n mustien kansanmusiikkina, jota valkoihoisilla ei oikeastaan olisi edes lupa soittaa. Hänen kerrotaan mm. kerran lohkaisseen muusikkopiireissä, jonkun hehkuttaessa jostain uudesta jazzbändistä:

-Ottakaa se j-kirjain pois, niin osuu oikeaan! Vitsin loukkaava luonne paljastuu, kun muistaa sanan ”jazz” englanninkielinen äänneasu [zääs].

Mingus toisaalta ihaili klassista eurooppalaista musiikkia, kuten Béla Bartókia, ja olisi toivonut, että esimerkiksi 1943 perustettu Juilliard String Quartet olisi esittänyt hänen musiikkiaan. Musiikinlajista riippumatta tärkeintä on avata sielunsa sille ja päästää se sisään.

Äkkipikainen maestro saattoi keikalla kävellä stagelta pois, tyytymättömänä muusikkojen kontribuutioon. Joskus hänen kerrotaan pahoitelleen yleisölle muusikoiden ala-arvoisuutta ja pyytäneen, ettei häntä sekoiteta heihin.

Maestro pyrki löytämään oman paikkansa ja tekemään ehdoitta musiikkiaan, musiikkibisneksen armottomia realiteettejakin uhmaten. Tämä oli raskasta, ja vielä vaikeampaa oli sopeutua ympäröivän yhteiskunnan jatkuvaan väkivaltaan ja rotuerotteluun.

Nykykielessä voisi ehkä arvioida Mingusin kärsineen aikuisiällä masennuksesta tai kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, mikä vaikeiden kasvuvuosien jälkeen ei olisi mikään ihme, mutta jätettäköön amatööripsykiatria sikseen. Joka tapauksessa intensiiviset työskentelyjaksot tuottivat upeaa musiikkia.

Aikuisvuosinaan Mingus osallistui ajoin hyvinkin aktiivisesti, ja ilmeisen kärkevästi, Yhdysvaltojen silloiseen rotukysymyskeskusteluun. Lapsuuden järjestelmällisen ja raa’an ihmisarvon riiston pohjalta tuo kaikki asettuu ymmärrettäviin mittoihin.

Suoraa puhetta

Kirja oli eräänlainen merkkitapaus ilmestyessään, mikä ilmeisesti johtuu eniten kirjan suorasukaisesta slangista ja koreilemattomasta kerronnasta, mukaan lukien toistuvat seksuaaliset tendenssit. Tänäänkin tekopyhyyteen taipuvainen USA:n valkoihoinen enemmistö koki ilmeisen pöyristyttävänä tämän kerronnan, saati että siinä kuvataan lapsuusiän seksuaalisia pyyteitä. Väkivallan kuvaukset ovat pöyristyttäviä: poika joutuu taittamaan pitkät matkat kouluun ja soittotunneille henkensä kaupalla.

Kirja on eräänlainen kehyskertomus artistin elämästä, olematta silti täysiverinen elämänkerta. Jazzkirjallisuuden klassikon asemasta puhuminen on ehkä liioittelua, tärkeä puheenvuoro silti. Mingus kuvaa raastavasti lahjakkaan mustan pojan etsikkoaikaa, ja myöhemmin kompromisseja kaihtavan taiteilijan asemaa 1940-60 -luvun USA:ssa.

Teos haastaa lukijan kokemaan mielessään, minkä Charles Mingus koki pyrkiessään löytämään paikkansa väkivallan ja rakkaudettomuuden keskellä. Pinnan alla väreilee sarkastista huumoria ja rivien välissä ilmentyy herkkä taiteilija, jonka syvin toive oli saada hyväksyntää ja kyetä antamaan luova panoksensa.

***

Jussi Niemi (68) muistetaan mm. erinomaisesta Johnny Winter –elämänkerran suomennoksesta (Mary Lou Sullivan: Johnny Winter – Raisin’ Cain). Hän on koulutukseltaan näyttelijä ja kokee tunnetasolla syvällisesti varsinkin mustan musiikin tunteet ja muusikoiden elämän. Mingus -suomennos on osoitus Jussin taidosta taikoa kielenkäyttöön aidon tuntuinen ja kiihkeän slangin sävyttämä tunnelma.

Subjektiiviset muistelmat tietenkin avaavat henkilökohtaista maisemaa, mutta jättävät ammatillisen ja taiteenalan laajemmat intressit vähemmälle huomiolle. Rock-toimittajista poiketen Jussilla olisi ollut resurssia artistin profilointiin, ja hän olisi voinut helposti tuottaa parin sivun mittaisen juonnon, kuka Mingus oikein oli ja mikä hänestä tekin poikkeuksellisen.

Diskografia ja miksei nimihakemistokin olisi kytkenyt lukijaa Mingusin lukuisiin projekteihin. Näin muodostuisi laajempaa näkökulmaa omakohtaisen näkökulman tueksi myös jazzia huonommin tunteville lukijoille. Aikalaisnäkökulmaa tarjoavat mm. Ross Russellin Charlie Parker-elämänkerta Bird elää !tai Heikki Keskisen Ornette Coleman -tarina.

 

Charles Mingus:Koiraakin kurjempi (Aviador 2018, s. 311)

ShareTweetSendSend
Antti Suvanto

Antti Suvanto

Aiheeseen liittyvää

Valmennusmenetelmä by Markku Renko

Harri Aavaharju
2.8.2022

Trumpetisti Markku Renko on tehnyt suuren työn laatiessaan valmennusmenetelmän Big Band-soiton ja improvisoinnin opiskeluun muusikoille, jotka suhtautuvat vakavasti koulutukseensa. Materiaalia...

Vesa Kontiainen, Kjell Starck, Mato Valtonen: Hullunrohkea monitoimielämä

Vesa Kontiainen, Kjell Starck, Mato Valtonen: Hullunrohkea monitoimielämä

Antti Suvanto
10.4.2022

MATO hullunrohkea monitoimielämä Markku ”Mato” Valtonen tuli tutuksi osalle suomalaisia 70-luvun puolivälissä Sleepy Sleepers -yhtyeen riveissä ja enemmän parikymmentä vuotta...

Ashley Kahn: A Love Supreme – John Coltranen testamentti

Antti Suvanto
28.3.2022

Ashley Kahnin kirja A Love Supreme – John Coltranen testamentti on monipuolinen teos – musiikkitietokirja, romaani, rajoitettu elämäkerta, tiivis historiikki ja jättipitkä...

Viikon suosituimmat

Café Caruselissa vahva syyskattaus

2.8.2022
Automaattinen luonnos

Ensimmäinen LinnaJazz!

3.8.2022

Suomalaismuusikoille menestystä Down Beatin kriitikkoäänestyksessä!

1.8.2022

Suosittelemme

Teuvo Suojärvi – vankkaa ja monipuolista osaamista

5.8.2022

Veikeät Vallijamit Taavetissa

27.7.2022

Kuopion kesäillan jazzeissa myös ilmaistapahtuma

15.7.2022
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo