• Yhteystiedot
27.01.2023 03:50
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Levyt ja kirjat Kirja-arvostelut

Antti Vihinen: Minä ja Mozart

Antti Suvanto
8.3.2015
Kirja-arvostelut
A A
Antti Vihinen: Minä ja Mozart

Antti Vihinen: Minä ja Mozart

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) lukeutuu musiikin suuriin nimiin, ja hän on postuumisti inspiroinut klassisen maailman ohella myös rytmimusiikin tekijöitä loputtoman tuntuisilla innovaatioillaan. Dramatiikkaa ei puuttunut hänen yksityiselämästään. Antti Vihisen Minä ja Mozart on teoksen oheistietojen mukaan “ensimmäinen Suomessa tehty elämäkerta oman aikansa rocktähdestä, länsimaisen kulttuurihistorian suurmiehestä ja yhdestä maailman arvokkaimmasta brändistä”.

Tänään kaikki mitataan rahassa ja ”brändätään” – niin myös Mozart; arvoksi on kalkyloitu noin 5 miljardia euroa. Brändi on tavaramerkin ympärille muodostettu, ns. positiivinen maine – mitä ikinä se sitten tarkoittaakin, niin arvon katsotaan muodostuvan mm. nimen tunnettuudesta, asiakkaiden merkkiuskollisuudesta, brändin tuomasta laadun tunteesta ja siihen liitetyistä mielikuvista.

Brändi on tuoteidentiteetin ”yhteenveto”, joka voi luoda tuotteelle lisäarvoa ja vahvistaa käyttäjänsä identiteettiä. Mozart on noilla arvosteluperusteilla suurbrändi, laskettu jopa arvokkaammaksi kuin Paul McCartneyn, Picasson, Andy Warholin ja van Goghin ja brändit yhteensä. Luvut ovat tietenkin spekulatiivisia, ja tutkimuspointtina hieman omituinen. Mozart ei itse kaupallisesta menestyksestä päässyt osalliseksi; palkkiot olivat kurjia, hän lainaili rahaa ystäviltään, sairasteli loppuvaiheessa ja haudattiin nimettömänä köyhien hautuumaahan.

Vihinen käy säveltäjämestarin jalanjälkiä valppaasti ja huomiokykyisesti. Miten salzburgilaisesta, varhaiskypsästä säveltäjästä oikein kasvoi se ”kaikkien tuntema” Mozart, jumaloitu Amadeus? Tätä nimeä hän ei itse käyttänyt. Mozartista on kirjoitettu paljon, joten nykytyyliin aihetta pitää ilmeisesti historiikkinakin lähestyä mehevästi, pyrkien hauskuuttamaan ja saamaan aihepiiristä jotakin omaleimaista irti.

Neliosainen kirja jakautuu 29 alalukuun, ja päälle vielä epilogit ja muut lisäluvut – työmäärä on epäilyksettä ollut suuri. Hakemisto on monipuolinen ja mukana on pienehkö italian musiikkisanastokin. Iso urakka, mutta kirja ei silti ole ensimmäinen eikä ainoa suomenkielinen Mozart-elämänkerta.

Outoja sommitelmia

Mozart-kirjan teosanalyysit avaavat joitakin odottamattomia näkymiä Euroopan kulttuurihistoriaan, joskin asetelma on paikoin teatraalisen tuntuinen. Esimerkkinä voisi olla Don Giovannin kytkentä Lasse Virenin Münchenin kympin juoksuun, tai Cosi fan tutte suomalaisen vappuhulinan kaikuna.

Kirjoittajan henkilökohtainen rakkaus Mozartin musiikkiin ilmoitetaan keskeiseksi teoksen motiiviksi, mitä on kyllä paikoin hieman vaikea uskoa. Vihinen on nimittäin ajoittain häpeämättömän julkea ”paljastuksissaan”. Hän yhdistää Mozartin elämäkerran oman elämänsä musiikillisten ja enempi ehkä ei-musiikillisiin ”seikkailuihin”. Yhdistelmä on vähintäänkin sepitteellisen makuinen.

Otsikoinnissa on alatyylisiä ilmaisuja, syvällekäyvä ilmavaivojen analyysikin tarjotaan. Englantilaisen näytelmäkirjailija Peter Shafferin kenties tunnetuin työ Amadeus – joka perustuu maestron elämään ilmeisen löysästi – kertoo jo suuren osan näistä ”kohu-uutisista”.

Kuka minä?

Kun kirjan nimenä on Minä ja Mozart, tilaa itsekeskeisyydelle tulee luonnostaan. Ja kyllä sitä otetaankin. Otsikointi suosii hieman tarpeettomasti lennokkuutta, nykyisen elämänkertakirjallisuuden tapaan. Mozart on milloin ”Rambo”, milloin taas kehotetaan ”Meet Amadeus”. James Bondin esittelyfraasiakin sovelletaan, vaikka Mozart syntyi saksankieliseen perheeseen. Tekoreippaus laskee jossain määrin kirjan arvoa mm. lähdeteoksena. Paisutteleva otsikointi hämmentää muutenkin: ”Mozart-tutkimuksesta” todetaan, että paljonhan sitä on tehty.

Toimittaja Seppo Heikinheimon isoloitumista pienen maamme ahtaissa kulttuuririennoissa pohditaan, vaikkei se Mozartiin liitykään. Kirjoittaja hakee nähtävästi samantapaista ”marttyyrin” auraa kuin edesmennyttä toimittajaakin ympäröi. Oikeampaa olisi mahdollisesti ollut pohtia käytöstapojen ja valintojen osuutta eristymiseen.

Mutta mitä varsinaisesti uutta laaja selonteko tuo Mozartin ymmärtämiseen? Musiikillisesti ehkä ei kovin paljon, historiallisesti ja ajankuvassa enemmän. Vihinen ei ole ensisijaisesti muusikko, vaan hallintomies. Hän on siten pakotettu viemään keskustelun tapoihin, yksilön käyttäytymiseen ja yhdyskuntasuhteisiin, ja pitämään sen siellä.

Mozart-kirjaan kannattaa kuitenkin nyt tarttua – ei ehkä juuri niillä pontimilla, millä tekijä sitä on motivoinut. Ehkä ajanhengen ymmärtäminen olisi primaaria. On hyödyllistä perehtyä myös Wolfgan Hildesheimerin Mozart-elämänkertaan (Otava 1984, suom. Seppo & Päivi Heikinheimo). Säveltäjäneron elämänvaiheet käyvät ilmi jo Max Breckerin & Stefan Shickhausin Mozart-kuvaelämänkerrasta (Tammi 2006), jonka voisi silmäillä läpi ennen tekstiin pohjautuvaa elämänkertaa.

Kirjan oheiskatsottavana täytyy lisäksi suositella tšekkiläissyntyisen Miloš Formanin fiktiivistä elokuvaa Amadeus (1984). Sen käsikirjoitus perustuu Peter Shafferin menestysnäytelmään, jossa hyödynnettiin Mozartista ja Antonio Salierista syntyneitä tarinoita. Kuriton Mozart liikkui Itävallan keisarihovin pukuloiston ja komeiden peruukkien maailmassa kotoisasti, naisten kanssa rietastellen. Nuorta neroa seuraa sivusta verkalleen katkeroituva italialainen hovisäveltäjä Salieri.

Shafferin tekstistä on peräisin muusikkofraasiksi muotoutunut kielenparsi ”liian monta nuottia” (englannin too many notes). Mozart esittää hovissa hienoa musiikkiaan, mutta degeneroitunut hallitsija nukahtaa, eikä muutenkaan ymmärrä kuulemaansa. Jotakin täytyy kuitenkin sanoa: ”No, en oikein tiedä, Mozart… Minusta siinä oli… liian paljon nuotteja!” -Sopinee moniin jazzkonserttien arvosteluihinkin? Idiomia Vihinen ei tavoita, mutta lähes viisisataa sivua on ehkä hieman liian paljon sanoja. Toisaalta Mozartin laajasta tuotannosta voi sanoa lyhyesti vain jotakin pinnallista.

Heikonheimotkin huomauttivat, että yksistään jo Mozartin kirjeisiin sisältyi paljon sisäpiirin salakieltä: mm. suurista alkukirjaimista saattoi muodostua varsinainen viesti, joka uppoutui tekstin nonsenssiin. -Todellinen kääntäjän painajainen, he sanoivat. Puhumattakaan teosten libretoista, joissa tuohon aikaan viljeltiin runsaasti kiertoilmauksia. Mozartin tarumaista mainetta nauttivasta kirjeenvaihdosta kirjeistä on tehty uudet käännökset, jotka selvittävät säveltäjän kiehtovaa ja traagista tarinaa.

*  *  *  *

Mozart-tutkimus ja musiikki ovat mitä suositeltavinta myös rytmimusiikin ystäville. Kukaties Johann Sebastian Bach voittaa Mozartin tehtyjen jazzsovitusten ja laina-aineksina käytettyjen harmoniaratkaisujen osalta, mutta laajaa säveltuotantoa on referoitu jazzissakin monin tavoin. Tässä pari vihjettä.

Pianisti Riccardo Arrighinin YouTube-konsertti Mozart in Jazz -video sisältää UAE Philharmonic Orchestran konserttiesityksiä Australian Perthistä, Abu Dhabista ja Dubaista. Alkusysäyksen projektille antoi Australian Jazz Collective ja Mozart Festival String Quartet, ja projekti johti mielikuvituksellisiin Mozartin uustulkintoihin.

DRJassmusic on tehnyt lattarihenkisen ”Mambozart”-version Mozartin ehkä kuuluisimmasta teoksesta, Sinfonian nro 40, g-molli (KV 550), teoksen avaavasta Molto allegro-osasta.

Meillä mm. Piirpauke on esittänyt Turkkilaisen marssin maailmanmusiikkiversion. Nämä siis vain muutamia esimerkkejä, joita tutkijoidenkin soisi noteeraavan.

Eikä sovi unohtaa pianisti Marian Petrescua, joka on mestarillinen  jazzin että klassisen osaaja. Hello, Mr. Mozart -levy (2006) on hänen hieno, jazzillinen kunnianosoitus Mozartille kuin muutamalle muulle klassisen mestarile. Yksi levyllä olevista Mozartin tuotannoista on Minuet in F . 

Antti Vihinen: Minä ja Mozart

Into 2014, Kategoria: Into-tieto,

ISBN: 978-952-264-280-6

Sivumäärä: 496

Sidosasu: sid

Ovh 34.00 €

ShareTweetSendSend
Antti Suvanto

Antti Suvanto

Aiheeseen liittyvää

Eero Koivistoinen: Lennosta kii!

Eero Koivistoinen: Lennosta kii!

Matti Laipio
22.11.2022

Suomalaisista jazzmuusikoista on ainakin Paroni Paakkunaisesta, Iiro Rantalasta, Esa Pethmanista, Juhani Aaltosesta ja Reiska Laineesta julkaistu kirja. Alkuvuonna ilmestyi Simo Salmisen elämäkerta hänen Teemu-veljensä...

Valmennusmenetelmä by Markku Renko

Harri Aavaharju
2.8.2022

Trumpetisti Markku Renko on tehnyt suuren työn laatiessaan valmennusmenetelmän Big Band-soiton ja improvisoinnin opiskeluun muusikoille, jotka suhtautuvat vakavasti koulutukseensa. Materiaalia...

Vesa Kontiainen, Kjell Starck, Mato Valtonen: Hullunrohkea monitoimielämä

Vesa Kontiainen, Kjell Starck, Mato Valtonen: Hullunrohkea monitoimielämä

Antti Suvanto
10.4.2022

MATO hullunrohkea monitoimielämä Markku ”Mato” Valtonen tuli tutuksi osalle suomalaisia 70-luvun puolivälissä Sleepy Sleepers -yhtyeen riveissä ja enemmän parikymmentä vuotta...

Parasta suomalaista perinnejazzia

Viikon suosituimmat

Dr. Helander & Third Ward ja säihkyvät helmet

23.1.2023
Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

23.1.2023

Sofia Finnilä ja Monica Z

21.1.2023

Suosittelemme

Birger’s Ragtime Band aloittaa jazzkevään helmikuussa

24.1.2023
Terassin rakentaminen otti aikansa!

Terassin rakentaminen otti aikansa, Storyville 30 v.

6.1.2023
Lady Summertime 2009 – Suomen karsintakilpailu

Storyville palkitsi ansioituneita muusikoita

26.1.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo