• Yhteystiedot
06.07.2022 13:05
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Levyt ja kirjat Kirja-arvostelut

Kaj Lipponen, Harri Tuominen & Waldemar Wallenius: Juice puhuu – Kootut muistelmat

Antti Suvanto
22.3.2020
Kirja-arvostelut
A A
Kaj Lipponen, Harri Tuominen & Waldemar Wallenius: Juice puhuu – Kootut muistelmat

Kaj Lipponen, Harri Tuominen & Waldemar Wallenius: Juice puhuu – Kootut muistelmat

Juhani ”Juice” Leskinen (1950 Juankoski – 2006 Tampere) on varttuneemman väen keskuudessa saanut monenlaista kunniaa, aina Suomi-popin kulmakivestä lähtien. Tuore kirja, Juice puhuu, selvittelee lauluntekijän, kirjailijan ja sanoittajan aatoksia 90-luvulla, jolloin myrskyisimmät suosion ajat olivat jo takanapäin ja artisti alkoi keskittyä enempi kotielämään ja kirjoittamiseen. Artisti taustoittaa suosikkisäveliensä syntyä; kirjan ensimmäinen osa kattaa artistin elämää ja musiikkia vuoteen 1980. Henkilötarinan kautta avautuu kiinnostavia näköaloja rytmimusiikkiin yleensä; opiskelijaelämästä kimmonnut kapinallisuus kehittyi ammatilliseen suuntaan ja Leskinen alkoi arvostaa hyvää muusikkoutta lukuisissa projekteissaan. Monet arvostetut jazzmuusikot ovat soittaneet Leskisen bändeissä.

1990-luvun alkuun tultaessa Leskinen oli jättänyt jälkensä suomalaiseen popiin, iskelmään ja rockiin. Nelikymppisen artistin fokus siirtyi musiikin sijaan kirjoittamiseen, perheeseen ja sairastamiseen. Tällöin toimittajat Harri Tuominen ja Waldemar Wallenius haastattelivat ravintola Tillikassa Juicea kuukausien ajan, minkä pohjalta tehtiin 40-tuntinen radio-ohjelma. Aineistoa kertyi tamperelaisen Radio 957:n ohjelmasarjaa varten. Kaj Lipponen on muokannut kirjan alkuperäisestä, leikkaamattomasta haastattelumateriaalista.

Leskisen tunnetuimpia kappaleita ovat mm. muassa Marilyn, Jyrki-boy, Syksyn sävel, Viidestoista yö ja Ei elämästä selviä hengissä. Tunnettuja siis kypsään ikään ehtineen yleisön parissa. Kun tämän päivän nuorilta kysyy mielipidettä Juicesta lauluntekijänä, vastaus on yleensä: ”Ai, siis… Niin, kuka?!”

Tämä siis mitenkään väheksymättä Leskisen suosiota – levyjä oli kuolinvuoteen mennessä myyty yli puoli miljoonaa kappaletta. Aidot anarkistit eivät pokkuroi ketään, ei edes toisiaan; vastahankaan vaan, kaikkien kanssa. Tässä mielessä Leskinen oli punk rockin edelläkävijä, vaikka slaavilaisiin iskelmiin nojautuva tuotos oli tietysti kaukana punkista.

Vanhan koulun sanoittajat – kuten Juha ”Watt” Vainio, Vexi Salmi, Sauvo Puhtila ja Kari Tuomisaari – olivat 70-luvulle tultaessa vaikeuksissa popin ja rockin suomentamisessa ja sanoittamisessa. Lopputulos saattoi, kovasta yrityksestä huolimatta, olla väkinäinen, epäuskottava ja tahattoman koominen. Bändeistä itsestään ei oikein ollut sanasepoiksi. Walleniuksen omassakin lehdessä (Soundi) todettiin tuolloin Jussi Raittisen Route 66 -suomennoksestakin, että homma ei yksinkertaisesti skulaa suomeksi.

Tarvittiin uusi aika ja uudet tekijät, ja sellaiseksi ilmaantuivat mm. Hector, Dave Lindholm ja heidän innoittamana Juice Leskinen ja Tuomari Nurmio. Sanavarasto laajeni, huumori korvasi tosikkomaisuuden ja konservatismin, ilmaisu modernisoitui ja kansalaisrohkeutta ilmeni sanoa ruma sanakin tarvittaessa niin kuin se on. Leskisen kirjallinen roolimalli oli humoristikirjailija Veikko Huovinen. Helsinkiläisyys ei tarttunut kumpaankaan.

Ajanhengen eetos

Ajanhenkeä kirja olisi voinut nostaa enemmänkin esiin, mutta toisaalta toimittajan näkemyksiä ei nosteta esiin muullakaan tavoin. Leskinen arvosti mm. Vainion tekstejä, mistä osoituksena mm. Norjalainen villapaita. 70-lukua kokeneen on ilman taustoitustakin varsin helppo päästä itsekeskeisen pälpätyksen sisään, mutta muilla lukuinto saattaa tyssätä jo ensimmäiseen lukuun (Juankoski à Tampere); pitäisi tietää, kuka oli Christian Schwindt. Tai millainen firma oli Love Records, ja mihin tarpeeseen se syntyi.

Tietenkin kirjan ideana onkin antaa Leskisen olla äänessä ja kertoa omista vaikutelmistaan. Vanha yhteistyökumppani Harri Rinne on sanonut, että Juicen tekstien ymmärtäminen vaatii hänen läheisten ja intiimien ihmissuhteiden tuntemusta. Tämäkin ulottuvuus jää lähinnä epämääräisiin viittauksiin, ehkä pieteettisyyssyistä (mitä taas artisti inhosi sydämensä pohjasta).

Kun vanhoista haastatteluista leikataan toimittajan kysymykset pois, jäljellä jää jokseenkin epäjohdonmukainen tekstikooste. Lukija on pulassa puhekielen ja tekstin katkonaisuuden takia. Esimerkiksi kolmas luku (Marilyn àJyrki boy) alkaa: ”Ei tääl sillon ku me aloitettiin tätä touhua, ollu paikkoja, missä rokkia olis voinu soittaa.” Myöhemmin selviää, että Tampereen kaupungista oli kyse. Herra Vaatimattomuus katsoo, että Coitus Int. oli kaupungin ainoa kiinnostava yhtye.

Lipposen työmäärää ei käy kadehtiminen; purkaa samasanaisesti tuntitolkulla puhekielistä jorinaa, lähinnä itsekehua. Leskinen kuvautuu kaikkien alojen asiantuntijana (engl. Jack of all trades), kun puhe ohjautuu, minne sattuu. Hittisanoitukset löytyvät aina kulloisenkin nimikkoluvun lopusta.

Yleensä biisien nimet ovat melko huono lähtökohta kirjan väliotsikoinnille, mutta nyt se toimii hieman paremmin, koska kirjan koko idea on käydä Juicen tuotantoa läpi. Toisaalta symboliikka (Juankoski àTampere) on otsikoinnissa epäsuotuisa idea.

Leskinen sanoitti paljon muillekin artisteille (Carita Holmström, Maarit jne.), mutta säästi parhaat palat itselleen. Suomalainen pop- ja rock-media on aina ollut tolkuttoman innostunut laulujen sanoituksista. Yksinkertainen selitys kuumeiseen tekstin pöllytykseen on, että useimmilta puuttuu muusikon koulutus ja työkokemus.

Ilmiö ei tietenkään ole vain suomalainen; menestyneet maailmantähdet ovat monesti turhautuneet median eksplikoidessa uutterasti jopa täyte- ja sidesanojen ”merkityksiä” ja kätkettyä symboliikkaa. Kurt Cobainnaureskeli tunnetuimman hittinsä Smells like Teen Spirit ylitulkinnoista (innoite oli vain nuorten suosima deodorantti). Leskinen itsekin kiistää suorat yhtäläisyydet omien kokemusten ja tehtyjen biisitekstien välillä (Jeesus pelastaa tai Jyrki-boy).

Mitä jää käteen?

Alkuperäinen radiosarja halusi taltioida kielevän sanasepon aatoksia, ”niin kauan kuin hän vielä on joukossamme.” Leikkaamattomiin haastattelunauhoihin Leskinen pyysi itsekin pääsyä vielä 2000-luvun alussa; CD -levyille poltetut muistelot oli tarkoitettu hänen uudelle vaimolleen, koska artisti ei itse enää jaksanut kertoa hänelle tarinaansa.

Juice Leskistä on luonnehdittu monilla termeillä – älykkö, sivistynyt, hauska sanataituri jne. –, mutta niille ei oikein tämän kirjan pohjalta löydy perustetta. Ehkä pikemminkin takakireä ja muita kuormittava jahnaaja. Artistin tempaukset, kuten julistaa tonttinsa ydinaseettomaksi vyöhykkeeksi tai verrata massakäyttäytymistä keskitysleiriin, eivät 2000-luvulla enää nappaa.

Lukijalla on kieltämättä kestämistä, mutta valoisiakin hetkiä löytyy. Se, mitä on äänitallenteena vielä vaivatonta ja ehkä hauskaakin, taipuu kehnosti printtimuotoon. Kun ”vedellä lantrattu valkoviini oluttuopissa” alkaa johdattaa tarinankertojaa liikaa, eksytään jankuttamaan tyhjästä, omituisille sivupoluille, useimmiten umpikujiin. Tarinat eivät kehity kokovartalokuvaksi yhden sukupolven tuntojen tulkista. Ehkä luvattu kakkososa tuo lavennusta tarinaan.

Kirjan keskeistä antia ovat tekijän taustoitukset ja luonnehdinnat omista kappaleistaan – tai ehkä voisi jopa puhua luonteenkuvauksista? Niin henkilökohtainen suhde artistilla tuntuu olevan kolmen soinnun ralleihinsa. Ihmiselämään pitäisi sisältyä jonkinasteinen kehittyminen; Leskisen mielestä tämä heijastuu siinä, että hän teki Einarin polkupyörän jälkeen rallin Napoleonin mopedista.

* * *.

Sanojen merkityksillä ja sisällöillä leikkiminen ovat olennainen osa Leskistä. Tämä tendenssi tosin kuittautuu latenttina skitsofreniana. Tylsäkin työ, kuten kaupungin liikenteenlaskijana, voi johtaa oivallukseen; Leskisellä se oli Marilyn.

***.

Juice Leskisen kirjallinen tuotanto käsittää runoja ja jopa lastenkirjallisuutta, henkilöhistoriaa, suomennoksia ja moninaisia kolumneja eri lehdissä ja antologioissa. Yhteensä hän julkaisi kaksitoista runokokoelmaa, neljä lastenkirjaa ja neljä muuta teosta. 1994 julkaistu Äeti oli kummallinen runoteos, luonnos muistelmiksi ja piikikäs monologi omalle äidilleen. Postuumisti julkaistu Kosket sai positiivisen vastaanoton.

Juice-tietämystään voi kasvattaa myös Teppo Airaksisen Juice-filmillä (2018, nimiosassa Riku Nieminen). Siinäkään ei saada visioitua Leskistä bändiliiderinä, eikä siihen liioin yllä tämä biisimuistelo. Myös Harri Rinne ja Santtu Luoto ovat muistelleet kirjoissa Leskistä.

Kaj Lipponen, Harri Tuominen ja Waldemar Wallenius:
Juice puhuu. Kootut muistelmat Vol.1. Musiikista, elämästä ja Tampereesta
Sivumäärä 248
Into Kustannus Oy, 2020 

 

ShareTweetSendSend
Antti Suvanto

Antti Suvanto

Aiheeseen liittyvää

Vesa Kontiainen, Kjell Starck, Mato Valtonen: Hullunrohkea monitoimielämä

Vesa Kontiainen, Kjell Starck, Mato Valtonen: Hullunrohkea monitoimielämä

Antti Suvanto
10.4.2022

MATO hullunrohkea monitoimielämä Markku ”Mato” Valtonen tuli tutuksi osalle suomalaisia 70-luvun puolivälissä Sleepy Sleepers -yhtyeen riveissä ja enemmän parikymmentä vuotta...

Ashley Kahn: A Love Supreme – John Coltranen testamentti

Antti Suvanto
28.3.2022

Ashley Kahnin kirja A Love Supreme – John Coltranen testamentti on monipuolinen teos – musiikkitietokirja, romaani, rajoitettu elämäkerta, tiivis historiikki ja jättipitkä...

Takapotkun taikaa – kakkosnelonen jazzin rakennuspalikkana

Matti Laipio
19.11.2021

Tämän kirjan liikeidea on mainio. Se näet pohjautuu kirjan kustantajan julkaiseman levyn kappaleista käytyyn keskusteluun. Eli kirjan sisällön avautumista edesauttaa,...

Viikon suosituimmat

Järvenpään Puistoblues hehkui kuumuutta

5.7.2022

Hi-Five Quintet Bluesin Eurokisaan 2023

5.7.2022

Eeppi Ursin US Tour 2022

30.6.2022

Suosittelemme

Big Band Festival Šiauliai 10–11.6.2022

13.6.2022

Mikko Virto muistelee…

19.6.2022
Kuopiossa soi kesäillan jazzit!

Kuopiossa soi kesäillan jazzit!

1.7.2022
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo