Kerava Jazz soitetaan tänä vuonna taas toukokuun lopulla, 26. – 28.5.2017. Konserttien pääareenana on, kuten menneinä vuosina, Kerava-sali, missä tänä vuonna tarjoillaan kolmessa konsertissa kuusi eri yhtyettä. Perjantai-iltana jazzia tarjoilee myöhäisillassa Kamun Kapakka ja sunnuntaina soi perinteisesti Aurinkomäki. Sateen sattuessa ulkokonsertit pidetään Kerava-salissa.
Mauno Kahranaho ja kumppanit ovat kasanneet tuttuun tyyliin jazztarjottimen, jossa liikutaan vapaamman jazzin sfääreissä. Vieraita on pohjoismaitten lisäksi myös rapakon takaa, tosin näin Suomen 100-vuotisen taipaleen kunniaksi suomalaisten sukujuurta omaavien pelimannien muodossa.
Luvassa on jälleen kerran nautinnollisia konsertteja vapaamman jazzin parissa, mutta ohjelmistosta löytyy varmasti kaikkien makuun sopivaa jazzia.
Perjantai 26.5.2017
Klo 19.00 Kerava-sali, liput 20/25€
GI/AN/T
GI/AN/T on suomalais-norjalainen jazztrio, joka on esittää pääosin improvisoitua musiikkia laulajan Gine Gaustad Anderssenin valitsemiin teksteihin. Yhtyeen musiikissa yhdistyvät kuulas pohjoismainen sointi ja hetkessä syntyvät kuplivat rytmikudokset.

Norjalainen laulaja ja säveltäjä Gine Gaustad Anderssen tunnetaan herkkänä ja vahvana tulkitsijana. Hän on opiskellut laulua ja sävellystä Trondheimin sekä Göteborgin musiikkikorkeakouluissa, jälkimmäisessä Anders Jorminin johdolla. Gine Gaustad Anderssenin ohell trion täydentävät urkuri Antti Kujanpää ja rumpali Tuomas Timonen.
ADELE SAUROS QUARTET
Adele Sauros on noussut vauhdilla suomalaisen jazzin kärkikastiin sekä säveltäjänä että muusikkona. Saksofoni valikoitui pääsoittimeksi Sauroksen opiskellessa vuosikymmenen alussa Pop & Jazz konservatoriossa. Jatkettuaan opintojaan Metropoliassa Sauros vietti välillä myös vuoden opiskelijavaihdossa Hollannissa.
Sävellykset sisältävät elämän pieniä tarinoita, joista Sauros kertoo omalla hienoviritteisesti soljuvalla ja äärirajoja hakevalla saksofonismillaan. Viime syksynä ilmestynyt levy “My Spontaneous Mind” kulkee näiden tarinoiden viitoittamaa tietä. Kvartetti esiintyy nyt uudessa kokoonpanossa ja mukaan on tullut pitkään Suomen kärkikaartiin kuulunut pianisti Seppo Kantonen, basson varressa on Vesa Ojaniemi ja rummuissa Tuomas Timonen.
Klo 22.00 Kamun Kapakka, Paasikivenkatu 4, ilmainen
Janne Huttunen on todellinen musiikin monitoimimies – säveltäjä, sovittaja, tuottaja, multi-instrumentalisti. Hän on tuottanut urallaan muun muassa Jarkko Aholaa, Ellinooraa, Tiisua, Waltteri Torikkaa ja Lucasta. Lisäksi hän on toiminut elokuvamusiikinsäveltäjänä elokuviin “3 Simoa” ja “Teit meistä kauniin”. Huttunen kuuluu myös useasti festivaalilla soittaneen Kerava All Starsin vakiomuusikoihin.
Jazzia Huttunen on soittanut pitkään, mutta vasta tänä vuonna hän on pystynyt paneutumaan asiaan täysitehoisesti. Jazzsävellyksiä on syntynyt ja niitä soittamaan on muodostettu oma huipputason muusikoista koostuva yhtye. Studiossa on käyty, joten levykin on jossain vaiheessa tulossa. Saksofonisti Janne Huttusen ohella yhtyeessä soittavatHenri Mäntylä, piano, Jaska Lukkarinen, rummut ja Ville Herrala, basso.
Lauantai 27.5.2017
Klo 16.00 Kerava-sali,liput 25 €, lauantaipassi 40 €
ANNA HÖGBERG ATTACK
Ruotsalaiseen jazzkenttään on viime vuosina noussut muutama muusikko ja yhtye, joiden ilmaisuun saksofonisti Mats Gustafssonin omaleimaisella musiikilla ja soittotyylillä on ollut suuri vaikutus. Gustafssonin merkitys on niin iso, että voidaan puhua jopa “uudesta ruotsalaisjazzista”.
Saksofonisti Anna Högberg kuuluu ehdottomasti Gustafssonin vaikutuspiiriin. Ei ihme, sillä Högberg kuuluu Gustafssonin ison orkesterin “Fire! Orchestran” vakiojäseniin tässä ruotsalaisista “vapaan tyylin” muusikoiden parhaimmistosta koostuvassa yhtyeessä.
Attack -yhtye sai alkunsa vuoden 2013 Tukholman jazzfestivaalilla. Ruotsin Yrjö-palkinnolla, Jazzkattenilla, palkittua Högbergiä pyydettiin säveltämään orkesteriteos ja kokoamaan “unelmayhtye” esittämään se Fasching-jazzklubilla. Högbergin ideana oli koota kuudesta naispuolisesta huippumuusikosta koostuva ryhmä. Näin syntyi naisyhtye, jonka musiikin raamit on säveltänyt Högberg. Muu sisältö muodostuu runsaasti vapausasteita sisältävästä improvisaatiosta.
Normaalissa kokoonpanossa yhteessä soittajaa siis kuusi naista, joista kolme on saksofonisteja. Kervalla mukana ei kuitenkaan ole Elin Larsson ja häntä tuuraa tällä keikalla miestrumpetisti Niklas Branö. Avantgardistista vapautta soitosta tuskin tulee puuttumaan, siitä tulenpalavan soittotyylin omaava Högberg varmaan pitää huolen. Muut soittajat yhtyeessä ovat Malin Wättring, saksofonit, Lisa Ullén, piano, Elsa Bergman, kontrabasso ja Ann Lund, rummut.
THE OTHERWORLD FINLAND QUINTET
Rent Romus tulee USA:n länsirannikolta San Franciscon alueelta. Hänestä ei tiedetä juuri mitään täällä kartan toisella äärirajalla Euroopan puolella. Roomus edustaa vapaata kokeilevaa jazztyyliä, mutta hän on ehtinyt tehdä pitkän uran. Levyiltä kuunneltuna paljastuu, että Romus on kovan luokan soittomies – säveltäjä, orkesterinjohtaja ja räväkkä alttosaksofonisti.
Romuksen sävellysteos “The Otherworld Cycle” perustuu hänen pitkään jatkuneeseen omien suomalaisten juuriensa sekä suomalais-ugrilaisen ja saamelaisen musiikin tutkimiseen. Erityisesti Kalevalan runot, karjalainen kansanmusiikki ja joiku ovat toimineet hänelle inspiraation lähteenä. Romuksen tematiikassa “otherworld” edustaa heijastuksia menneistä sukupolvista, tiedostamatonta biologista muistia. Tietoisuus henkisestä perimästä tuo Romuksen musiikkiin mielenkiintoisen spiritualiteettisen näkökulman, joka istuu hyvin festivaalin arvomaailmaan.
Apuna Romuksella sävelteoksen toteutuksessa sekä USA:ssa että Keravalla on 70-luvulla Yhdysvaltoihin emigroitunut trumpetisti Heikki Koskinen, joka Suomen jazzpiireissä tunnettiin nimellä Mike Koskinen. Suurta arvostusta nauttinut muusikko valittiin Suomen parhaaksi trumpetistiksi Rytmi-lehden lukijaäänestyksissä vuosina 1976 ja 1977. Yhtyeen muut kolme soittajaa tunnetaan äärimmäisen hyvin suomalaisen jazzin tien raivaajina. Sekä Mikko Innanen että Olavi Louhivuori ovat ehtineet molemmat luoda jo lähes parikymmentä vuotta näyttävää uraa jazzin parissa ja yhtyeen konkari Teppo Hauta-aho on ollut mukana kansainvälisillä free jazz -areenoilla jo 1960-luvulta alkaen.
Klo 20.00 Kerava-sali, liput 30 €, lauantaipassi 40 €

KIRK KNUFFKE LAMPLIGHTER
37-vuotias kornetisti Kirk Knuffke muutti New Yorkiin vuonna 2005. Jäsenyys orkesterijohtaja Butch Morrisin yhtyeissä toi Knuffkelle työtilaisuuksia ja auttoi muusikkoverkoston luomisessa. Iso merkitys soitto- ja sävellystaitojen kehitykseen oli Ornette Colemanin kohtaaminen, ja useita vuosia kestänyt saksofonilegendalta saatu mentorointi.
Osallisuus useissa eri yhtyeissä, ja lopulta oman trion muodostaminen basisti Mark Heliaksen ja rumpali Bill Goodwinin kanssa, nosti Knuffken suuren jazzyleisön tietoisuuteen.
Taiteellisesti tinkimätön työ johti Down Beat -lehden jazzkriitikkojen Nouseva tähti -kategorian voittoon vuonna 2015. Nykyään Knuffkea voidaankin sanoa New Yorkin jazzkentän ‘kuumaksi nimeksi’. Hänen improvisaatiotaitojaan ja jazzperinteen tuntemustaan arvostetaan laajasti myös Euroopassa.
Rumpali Bill Goodwin on jazzin veteraani sanan täydessä merkityksessä. Jo vuonna 1959 uransa aloittanut 75-vuotias Goodwin on soittanut monien jazzin historian merkittävimpien muusikoiden kanssa. Yli 50 vuoden ikään ehtinyt japanilainen akustista bassokitaraa soittava Stomu Takeishi lähti jo 1980-luvulla Bostoniin musiikin opiskeluihin on jäänyt sille tielle. Keravan keikalla hän “tuuraa” vakiomiehistöön kuuluvan Heliaksen.
TOMEKA REID QUARTET
Tomeka Reid kuuluu harvalukuisten jazzsellistien eliittiin. Hänen käsissään jähmeä sello taipuu lähes viulumaiseen notkeuteen. Pitkälle musiikkia opiskellut Reid pystyy sopeutumaan vaikeuksitta jazzin moniin eri tyylilajeihin klassistyyppisestä avantgardeen. Vuonna 2015 perustamaansa kvartettiin hän halusi mukaan erityisesti kitaristi Mary Halvorsonin ja rumpali Tomas Fujiwaran.
Anthony Braxtonin oppilas, ja jo pitkään hänen yhtyeissään soittanut Mary Halvorson kiertää maailmaa lukuisten huippumuusikoiden kokoonpanoissa. Halvorsonin kitaransoittoa voisi kuvailla sanalla erilainen. Halvorsonin sanotaan olevan improvisoinneissaan jazzgenren vaikeimmin ennustettavissa oleva kitaristi. Anthony Braxtonin kanssa paljon yhteistyötä tehnyt Halvorson on nähty Suomessa muun muassa Marc Ribotin yhtyeissä.
Bostonissa kasvanut Fujiwara on soittanut Halvorsonin kanssa monissa hänen yhtyeissään. Fujiwara vaikuttaa erityisesti teatteri-, elokuva- ja tanssimusiikin säveltäjänä. Kvartetin basistina toimii Jason Roebke.
Sunnuntai 28.5.2017
Klo 15.00 Aurinkomäki / sateen sattuessa Kerava-sali, vapaa pääsy
RAMBLIN’ JAZZ QUARTET
Keravalaistunut Lasse Keso on pitkän uran tehnyt elokuva-alan monitoimimies – ohjaaja, käsikirjoittaja, tuottaja, leikkaaja, kuvaaja ym. Hän on myös muusikko, mutta jossain vaiheessa elämää piti tehdä uravalinta. Elokuva voitti. Hän on mm. säveltänyt elokuvamusiikkia ja ylläpitänyt jazzkitaristin taitojaan vuosien varrella Käpyläläisessä ravintolassa järjestämissään jamitilaisuuksissa. Sapattivuosi filmitöistä on mahdollistanut paneutumisen kitaran soittoon ja musiikin opiskeluun ylipäätään. Kuuntelukokemuksen perusteella se on kannattanut. Keson soitto on perinnetietoista ja varmaotteista jazzkitarointia, jossa efektilaitteille ei ole tarvetta. Kvartetin täydentävät Jukka Tolonen, basso, Antti Utriainen, piano ja Vesa Lapinkero, rummut.
JARI PERKIÖMÄKI ORGANIC BARITONE QUARTET
Tällä yhtyeellä on jazzmusiikin teoria hallinnassa! Kaikilla jäsenillä on takanaan laajat opinnot Sibelius-Akatemiassa, ja myöhemmin opetustehtäviä sekä siellä että pääkaupungin muissa musiikin opinahjoissa. Ja mikä mainiointa – jokainen heistä on soveltanut teoriaa käytäntöön hyvällä menestyksellä. Saksofonistitohtori Jari Perkiömäki johtaa baritonisaksofonin jytkeällä puuskutuksella nelikkoa, missä Hammond-urut vahvistavat hyvää rytmikästä groovejazzia.
Urkurilegendat kuten Jimmy Smith ja Jack McDuff käytännössä loivat koko genren. Yhtään liioittelematta voidaan sanoa, että Mikko Helevä on vuosien varrella pätevöitynyt jazzurkurien parhaimmistoon. Osana musiikin tohtoritutkintoaan Helevä julkaisi viime vuonna soololevyn “Hands on Hammond”.
Myös puoliakustinen sähkökitara kuuluu oleellisesti groovejazziin. Sami Linnan tyylitajuinen soitto on erittäin nautittavaa. Ehkä oleellisinta groovejazzissa on kuitenkin eteenpäin vievä rytmiikka, josta huolehtiminen on rumpalin tehtävä. Ilman etukenossa kulkevaa rumpubiittiä groove jää syntymättä. Heikki Sandrén hoitaa asian taidokkaasti vuosien tuomalla kokemuksella.
Kerava Jazz, Kerava, 26.-28.5.2017