Musiken ljuder på sex olika ställen, varför det inte är möjligt att höra allt, ifall man inte nöjer sig med korta delar och springer mellan flera ställen. Lite planering är allt som behövs – allting finns inom räckhåll. Festivalprogrammet ger all nödig information, men årets upplaga i ljusgrönt med vita bokstäver är svårläst i dålig belysning – varför inte svart text på vitt?
Georg Riedel har plockat fram Cornelis Wreeswijks icke tonsatta texter och gjort musik och arrangemang till dem. Cornelis var en duktig ordkonstnär, som beskrev det mänskliga livet på sitt alldeles egna sätt – möjligast sanningsenligt enligt egna erfarenheter får man förmoda. Med Emil Strandberg, trumpet, Fredrik Ljungkvist, träblås, Per-Åke Holmlander, tuba och ventilbasun, Jonas Östholm, piano och Riedel själv på kontrabas som komp kunde sångsolisterna Sara Riedel och Nicolai Dungar tjusa och förnöja publiken. Härligt att följa med i skeendet, inte minst genom Saras och Nicolais tydliga textande – inte varje dag man upplever sådant nuförtiden. Publiken i Studion var överlycklig och ville höra mera efter halvannan timmes underhållning.
Mike Mainieri är 74 och har en mer än 50-årig karriär bakom sig och har inga tankar på att lägga av. Varför skulle han det? Han har fortfarande fart på sina vibrafonklubbor och behärskar instrumentet. Många minns säkert honom från Steps Ahead men att han varit med och kompat Billie Holiday är säkert mindre känt – hon dog redan på 50-talet. Nu var han här med en stjärngrupp bestående av Bendik Hofseth, tenorsax, Bugge Wesseltoft, piano, Arild Andersen, kontrabas och Audun Kleive, trummor.
Repertoaren var gammalt och nytt i en skön blandning. Han var inte särskilt talför utan drog de olika numren i en snabb följd i mitten av konserten. Nat King Coles stora 40-tals hit Nature Boy gav alla musiker möjlighet till långa soloinlägg – bäst i mitt tycke Hofseth på tenorsax.
Ett annat uppskattat nummer var Mainieris duett med Arild Andersen – fina vibrafonklanger med en stadig bas som bakgrund.
Umeåjazzen skäms inte för sig – Staffan Öberg oktett spelade arr för 5 blåsare och komp. Moderna klanger med täta ackord klingade utmärkt på 3 saxofoner, trumpet och trombon.
Staffan introducerade varje låt sakligt och tydligt – föredömligt för många andra, som står på
scenerna. Bra solister överlag, Henrik Sjöberg på trumpet har utvecklats positivt sedan jag senast hörde honom.
UMEÅ JAZZFESTIVAL BJÖD PÅ MAINIERI OCH RIEDEL
Mike Mainieri & Northern Lights,
Georg Riedel septett, Staffan Öberg oktett,
Umeå Folkets hus 26.10 2012